Friday, January 7

:)))

harini hosmet sy balik :) gembira
dia bw balik roti panjang dr paris wooo...
tapi kami tak makan lagi..ada yang dah cubit tapi tak makan sume lagi sebab tadi ad orang belanja makan piza..uwuwuw
selamat pulang hosmet..
:)


harini hati saya tenang sikit (adakah kerana saya jerit td??) mungkin tidak..saya rasa sebab saya luahkan sebahagian lagi rasa hati saya pada siapa yang saya nak luahkan...suka sebab luahan tu menghilangkan sangka-sangka saya sebelum ni. racun tu...bersangka-sangka..racunnn..sangat-sangat la kot..tak suka. tarbiyah dari ALLAH untuk saya buang perasaan dan sikap suka bersangka-sangka ni. huhuhu

harini juga telefon rumah..mak sakit, demam..mungkin bunyi macam biasa-biasa je. tapi still, nak cerita. mak saya sakit. ujian buat dia. tazkirah buat saya. semoga ALLAH menjaga mereka yang saya sayang dengan menuntun mereka ke syurga. masa cakap dengan mak. dia macam manja-manja. cerita sakit, rasa hati..huhuhu..dah lama tak call rumah. layan je la...kesian juga. harap nak nasihatkan sesuatu, tapi tak tahu apa yang patut cakap..cuma yang keluar dari mulut..

"sabar la..."

ye mak sabar la..ALLAH nak uji ni. dan sesungguhnya telinga orang yang bercakap lebih dekat:

ya ainol, sabar la...ALLAH nak uji ni. apa pun keadaan saya sekarang, ALLAH nak uji ni. sabar la. 
ALLAH sayang sebab tu Dia uji. 




 وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ


dan kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. dan sampaikan khabar gembira kepada orang yang bersabar. 
(al-baqarah:155)

tadi masa cakap-cakap dengan kawan saya, dia cakap sesuatu...sebagai tazkirah pada saya, katanya (saya dah lupa la) tapi pointnye ialah saya tanya dia balik, "itu keluar dari hati ke dari otak?" senyap seketika. bukan   saya nak persoalkan fikiran dia itu dia imani ke tidak, dan insyaALLAH saya tahu dia faham, cuma itu suatu refleksi buat saya sendiri terhadap sikap saya dalam memberi peringatan, adakah semata-mata nak tunjuk pandai, atau tunjuk tahu...atau memang sebenar-benarnya kerana ALLAH Taala. kerana cinta pada Dia. 

itulah hakikatnya, kadang-kadang..banyak peringatan yang keluar dari mulut ni, tapi.. di hati..tiada tempat buatnya..semoga ALLAH menyucikan hati-hati kita dan memenuhkannya dengan keimanan dan kefahaman tentang agama. 


Man yuridillahubihi khairon yufakkihu fiddin -hadith

No comments:

Post a Comment