Saturday, April 30

kamu bukan lilin

bismillahirahmanirahim, 

kalau merujuk pada entri yang sebelum ini, aku katakan kegembiraan aku kerana aku sudah dengan jayanya melepaskan suatu tanggungjawab yang sudah diberikan kepadaku sejak aku sampai ke Leeds. jauh di sudut hati, aku sangat-sangat lah gembira kerana mampu menyumbang dalam peersatuan tersebut. ia sebahagian dari aku sejak aku datang ke tanah ini. orang-orangnya antara keluarga aku. walaupun aku juga punya keluarga yang lebih aku terikat dengan. dengan ikatan yang ALLAH kurniaakan. aku sangat terkilan kerana kami berlainan langkah walaupun satu arah tujuan, aku sangat menanti hadirnya waktu bila kita akan bergerak seiringan. aku sungguh gembira kerana aku tidak akan lagi menzalimi ia dan orang-orang di dalamnya. dan semoga dengan ini aku akan belajar lebih baik. 

sungguh sedih kerana refleksi utama dan paling penting yang aku belajar ialah untuk tidak menjadi lilin. aku suka menjadi lilin yang akhirnya aku terpaksa menggadaikan yang tidak sepatutnya. ALLAH itu Hebat. 

my historical day

alhamdulillah thumma alhamdulillah

today, i have successfully release myself from one of the responsibilities entrusted to me since i come here, since i have been in Leeds. it has taught me a lot. so many things had happened while i was with it. so many things that sometimes i have to choose either my personal life or it, and to worse either it or my tarbiyah. i have grown with it. even though it was not fully mine. i would love it now and in the future, if God wills. ALLAHuakbar, only God knows how grateful i am to be free of it and at the same time how sad i am as i am no more a part of it. over the last one year, i have tried to contribute to it. i was happy for it, even though it was hurtful sometimes. i was happy because i was a part of it. indeed i was soooo happy to be part of it, to contribute..but i know, i can do more if there were more chances or if the situations were different. and indeed, it made me grow. i have learnt something.

i gain something and i loose some as well, to gain something better than both...

indeed ALLAH is Great!

Thursday, April 28

sejak aku mengenali

sejak aku lebih mengenal hakikat kehidupan aku mula mengenal tujuan dan harapan dalam mencintai
aku ingin syurga buatmu
aku inginkan kebahagian abadi buatmu
dan untuk yang di sekeliling juga
kerana itu aku cuba untuk melakukan yang terbaik
untuk sama-sama, kita, sebanyaknya
mendekati peluang
dan bertemu di sana
menyambut janji indah dari Tuhan
dan untuk itu aku tidak mengorbankanmu
demi Tuhan aku tidak mengorbankanmu

Tuesday, April 26

bendera itu hanya akan diberikan kepada mereka yang mencintai ALLAH dan RasulNya

Friday, April 22

a new start

alhamdulillah thumma alhamdulillah thumma alhamdulillah walhamdulillah 

all praise to ALLAH 
all praise to you ya ALLAH 
none is greater than you 
and none is better than you
for you have taken care of us
for you have loved us all the moments

alhamdulillah thumma alhamdulillah 

for all the creations in this world that you have made for us

alhamdulillah 

the journey has ended

and a new one has just started

i hope

and i really hope
the moment spent would keep me strong 
throughout the coming days and seconds that i will be facing 

ooo ALLAH only you know what i have been through and only you know what i will face in the future

subhanallah
subhanallah

indeed the new story has started with something that i have never expected 

something that i have never expected

ooo the Most Gracious 

it makes me love You more and wanting to see you even more
ooo ALLAH please help me 
be with me all the seconds i have left to spend in this world
ooo ALLAH nothing more that i can ask 
than Your guidance
Your love 
Your blessings 

it was a journey of my soul

indeed the faith of a muslim to You is with hope and fear
and these together will make us love You even stronger

subhanallah 
alhamdulillah 
wa astaghfirullah 

PS: to my sister, good luck in your exam. may ALLAH bestow upon you barakah

good luck 

with love, hope and LOTS of love
ainol@HudHud

Tuesday, April 19

of jaulah: germany

Salam wa bismillah,
It has been a few days since i left home for SC and my easter jaulah. Much has been accountered but very little have i learnt. Subhanallah, subhanallah..astaghfirullah, may this realization comes purely deep from my heart. There is nothing more that i want than wanting to be closer to Him throughout this safar. It has been quite a long time that i have not really left my comfort zone to refresh my sight and intention. I have struggled, i think, to keep my love to Him at the highest priority last couple of months.

School had been hard. Really hard. Not only because there are more to learn this time around but also because i failed to really keep myself on top of my work and responsibilities. Well, i guess this year is very challenging and ... (can't think of a suitable word to describe it). A year of transition..from a period of learning and translating what i have into actions to a period REALLY,SERIOUSLY need to put things into actions. For me, this transition is a phase that everyone will go through and once you face it you will know..hehe. (since the phases i have described seemed to sound similar). I hope this journey of body will bring me to a more meaningful journey of soul. Bringing me closure to Him. Enhancing my understanding of the deen and my obsessions towards it.

We have so many responsibilities than the time we have.

There are so many important things around us, and plenty of unimportants as well. If we are not clear of what we are heading and aiming for, we might end up wasting our time on the unimportants and need to pay things at a higher price later on. Life in this world only once. Everyone got this chance fairly. A chance to prove that we deserve His jannah. His wonderful paradise. And the journey to prove it is not easy but insyaAllah, He will make it easy and be besides us.

The first crucially vital step is to have the desire for the paradise. Aim for it. Yearn for it. Then only, after we become part of those who desire paradise, we can make our wat towards it. How can we live our lives for jannah if we do not even hope or dream for it. The price for jannah is not cheap. Everyone has to pay it with pure intentions, strong desire and sacrifices just to gain His blessings. His blessings: the keys to paradise.

Ok, off to cologne, germany.

Saturday, April 16

mukhayyam quran

salam wa bismillah.

hurm, harini semacam penuh kepuasan. ALLAH berikan ketenangan hati walau badan penuh dengan kesibukan dunia. huhuhu...menanti dan mengira detik ke mukhayyam quran.

buat adikku di sane. nun, jauh di sana. sedang menghadapi muetnye. huhuhu. semoga berjaya, tak dapat nak berbicara dengannya sebelum meninggalkan bumi Leeds untuk urusan yang sudah dirancangkan. semoga segala .
yang sudah dirancangkan akan berjalan dengan lancar. ameen.

huh, satu lagi urusan nak diselesaikan, atau mungkin hanya usahakan yang termampu sebelum aku tinggalkan pada yang lain untuk diuruskan. astaghfirullah.
sikit lagi.

pulang nanti urusan sekolah pula menanti.

semoga Engkau redha dan menerima jual beli kami ya ALLAH.

aku (dan mereka) cinta Kamu ya ALLAH.

http://www.youtube.com/watch?v=ThNLk3YXwsM&feature=related

Friday, April 15

Ibaadurahman

For, [true] servants of the Most Gracious are [only] they who walk gently on earth, and who, whenever the foolish address them, reply with [words of] peace; (63)

and who remember their Sustainer far into the night, prostrating themselves and standing; (64) 

and who pray: “O our Sustainer, avert from us the suffering of hell - for, verily, the suffering caused by it is bound to be a torment dire: (65) 

verily, how evil an abode and a station!” -; (66)and who, whenever they spend on others, are neither wasteful nor niggardly but [remember that] there is always a just mean between those [two extremes]; (67)


and who never invoke any [imaginary] deity side by side with God, and do not take any human beings life - [the life] which God has willed to be sacred - otherwise than in [the pursuit of] justice, and do not commit adultery. And [know that] he who commits aught thereof shall [not only] meet with a full requital (68)

[but] shall have his suffering doubled on Resurrection Day: for on that [Day] he shall abide in ignominy. (69)

 Excepted, however, shall be they who repent and attain to faith and do righteous deeds: for it is they whose [erstwhile] bad deeds God will transform into good ones - seeing that God is indeed much-forgiving, a dispenser of grace, (70) 

and seeing that he who repents and [thenceforth] does what is right has truly turned unto God by [this very act of] repent­ance. (71) 

And [know that true servants of God are only] those who never bear witness to what is false, and [who], whenever they pass by [people engaged in] frivolity, pass on with dignity; (72) 

and who, whenever they are reminded of their Sustainer’s messages, do not throw themselves upon them [as if] deaf and blind; (73) 
and who pray “O our Sustainer! Grant that our spouses and our offspring be a joy to our eyes, and cause us to be foremost among those who are conscious of Thee!” (74)

[Such as] these will be rewarded for all their patient endurance [in life] with a high station [in paradise], and will be met therein with a greeting of welcome and peace,(75) 

therein to abide: [and] how goodly an abode and [how high] a station! (76) 

SAY [unto those who believe]: “No weight or value would my Sustainer attach to you were it not for your faith [in Him]!” And say unto those who deny the truth:] “You have indeed given the lie [to God’s message], and in time this [sin] will cleave unto you!” (77)

Thursday, April 14

hati yang gembira menggembirakan

salam wa bismillah 

menariknya harini, aku fikirkan untuk berkongsi sesuatu tentang ibaadurrahman, tapi tiba-tiba ada sesuatu yang lebih hebat mengetuk jiwa saya..

aku rasa ini suatu ketika dahulu dekat di hati :)

jiwa yang bahagia, akan membahagiakan orang lain

lebih indah untuk aku katakan: 

jiwa yang penuh dengan iman, akan menyampaikan iman pada yang lain

yang penuh dengan cinta pada ALLAH, akan menyampaikan cinta kepada orang lain

apa yang kita ada, adalah apa yang akan kita sampaikan kepada orang lain

apa yang akan kita sampaikan andai kita tiada apa-apa

tiada ALLAH dan Rasul di dalamnya

apa yang hendak disalurkan 

dikongsikan 

....

Tuesday, April 12

getar hati itu

getar hati itu tidak pernah hilang langsung
pasti ada sisa sedikit atau banyak 
pasti ada sisa
aku juga tidak tahu bila sisanya akan hilang 
cuma aku menanti tatkala getar hati itu surut diganti 
gelombang cinta kepada Tuhan yang lebih tahan
aku menanti matinya getar hati pada ia 
yang menyakitkan iman dan jiwa

tapisan ALLAH

Talut dan Jalut
Al-Baqarah 2:246-252

Monday, April 11

teman baru

1st day

bismillahirahmanirrahim..
ni teman baru saya :) sepasang sekor kawan saya pilih, sekor lg saya pilih.huhuhu..
rupanya satu rumah gembira ada penghuni baru, 
selama ni saya sangat gembira bila tetamu datang kerana tamu membawa rahmat kan?
semoga dengan penghuni baru ni, rumah lebih indah dengan zikir mereka.
semoga mereka mengajak kami sama-sama berzikir, tazkirah dikala kasal dan futur :) 

selamat datang dengan penuh kasih sayang...

Wednesday, April 6

Alhamdulillah, thumma alhamdulillah
wa alhamdulillah thumma alhamdulillah 

Tuesday, April 5

a day before spot test

sudah dua hari saya bertapa di library menelan dan pulun lower limb dan ear dan eye dan....hurm, ohhh skin sensory...aaaa...brain juga... 

dan di luar sana pokok-pokok sedang berzikir, memuji tuhan 
dan menemani saya, insyaALLAH :)

meliuk-liuk...

ya ALLAH, tenangkanlah hati hambaMu
kuatkanlah yakinku padaMu
teguhkan tawakalku padaMu
ikhlaskan hatiku padaMu
bersamakan aku dengan segala alam yang tunduk patuh padaMu
malah lebih dekat 


a view dari cermin tingkap di sisi saya :) 

ainol@healthsciencelibrary 
a day before april spot test 


Monday, April 4

kisah dua sahabat dan pokok

2 sahabat ni sejak dua menjak ni selalu gaduh.


baru-baru ni baru juga gaduh sebab si A ni marah si B. (walau padahal tak de la severe pun marahnya, cuma si B terasa..) 


ni nak share cerita perbualan dua sahabat ni. semoga jadi pengajaran buat sahabat-sahabat yang lain. 

A: life has been so challenging this time around
hahahaha
(sometimes i forgot to view it as challenging....)
sampai kadang2 saya rase it is stressfull
optimism hilang dengan acute
xtau la
mutabaah amal dan iman xcukup lagi
tahu x iman y benar tu ALLAH kate mcm ape?

B: ntah 

A: tgk surah ibrahim
ayat 24-25
ALLAH kate mcm pokok
iman saya xmcm pokok y ALLAH ckp tu
sbb tu buah dia masam
rendang dia x dpat jd teduhan utk orang
hahaha
kan kita belajar kalau pokok tu
makin luas akar dia menjalar dalam tanah tu
makin luas dahan dia menjulang kt langit kan?
so makin banyak la kawsan bumi y dia teduhkan kan?
tapi iman saya belum mcm tu lg
ciput je y jd teduhan
cukup utk teduhkan diri sendiri je
buah pulak masam
sampaikan org sekeliling
yang singgah dan makan rasa pahit
huhuhuh
kurangnya saya dalam akhlak saya
kan awak sayang...
maaf la sebb dpt kawan macam saya
saya da cuba nak baiki diri saya
tapi makin saya cuba makin susah
saya tunggu bila ALLAH nak mudahkan
atau sebenarnya ni jalan yang akan bantu saya membesar jadi pokok yang hebat tu
ntah la
saya konfius
cuma kadang-kadang saya harap mereka y singgah sekitar saya akan tolong kutis cabang yang rosak kat pokok saya supaya bole tumbuh dahan baru yang cantik
tapi sayang bukan semua orang sudi nak kutis cabang yang buruk tu
huhuhu
tapi ramai juga yang dari jauh tengok dan banding-bandingkan rupa pokok saya dengan pokok yang lain
akhirnya yang buruk tetap kat situ
malah yang menengok tu tak sudi dah nak berteduh dekat dengan pokok tu
ALLAHuakbar
bilalah pokok saya nak besar dengan sihat
:)
huhuhu
nanti awak  tolong kutis dahan buruk ye bila awak singgah kat pokok saya ye
kalau nampak ada cacing lagi la kena buang
tau..

B: aik,mn blh,cacing tu suburkn tanah

A: jangan jadi orang yang rasa buah yang pahit tu dan telan pahit tu pastu xnak datang da
pastu benci pokok saya sampai xnak singgah da
pokok saya muda lagi
dia nak orang tolong jaga juga
lagi ramai jaga lagi cepat tumbuh
huhuhuhu
bye awak 
buat lawak pulak
buuuu

B: aaaaaaaa
sgguh sastera ayt awak

A: da lame saya x mnulis :)

B: saya nk buat ayt sastera gk la

A: nak nanges

B:pokok sy pn br nk tumbuh
kejap layu
kejap segar

A: aik...jgn la wat lg kronik dr sy

B: bl segar dan mintk disirami
xde org yg nk siram
yg dtg siram hanya beberapa org jek

A:pandai

B: tp baja yg sy mintk,xde sape pn sudi nk bg

A: baru je nak ckp y tu

B: mgkin org tu nmpk pokok sy xde harapan untk tumbuh,so bg dia,xpe la if saya tidak dilayani
mgkin sy blh diganti dgn bnda yg br
sedey bl org xbelai kite
wlupn jarang berborak or bersua muke
tp pengalaman pertama bersama still segar kt hati
tp bl beberapa kali permintaan xdilayani
mula la pokok sy jd layu balik
kdg2 da mencecah bumi
tp ntah la dr mn dtgnye kekuatan
sbb tu sy sgt ingin nk th
ada ke bisikan kebaikkn
supaya sy blh lwan bisikn kejahatan
ehm,skrg pn hanya beberapa jek yg sudi nk menemani
hahahaha
tu jek la adk blh buat
xde idea da
ok2
smbg balik
jika diibaratkn cacing itu sebagai musuh
mg sgt byk sy dikelilingi oleh golongan cacing
tp kdg2 cacing tu buat saya hepi sbb dia gemburkn tanah disekeliling sy
tp bl tanah sy gembur
sy mula hilang arah
kembali la sy dlm keadaan gelap
seperti layunye daun tanpa kehadiran matahari
sgt terseksa bl xde matahari
gelap jek suasana
bisikn jahat pn mula la menyusup masuk
cacing2 td mn la th ada bisikn jahat nk kacau sy
yg dorg th,dorg nk amik kesempatan pada ms yg sm dorg rs dorg da bg kebaikkn pada saya dgn menggemburkn tanah sekeliling sy
tp dorg xth
sy still kecik lg
sy xperlukn tanah yg gembur
sy lebih memerlukn matahari air dan baja
tp,bukan la nk slhkn si cacing
mg ada functionnye disitu
tp sy penah msuk sekolah
apa yg tumbuhan perlukn untk hidup??
tanah,air dan matahari
cacing xth apa yg si pokok kecil seperti sy perlukn
yg mereka th,mereka hanya nk bermain,dan bersuka ria disekitar sy
blh la gk kdg2 si cacing menumpang teduh
tp si cacing itu cukup kecik
berbanding dgn manusia
so bygkn la pokok sy dan pokok yg lain
sy hanya blh meneduhkn si cacing,yg lain blh meneduhkn manusia
kdg2 si pokok kecil gembira sbb dpt teduhkn si cacing
tp dia rs xhepi gk sbb kdg2 cacing gigit daun dia
or berak kt tepi dia


pengajarannya: 

semua manusia buat / akan buat salah. semua ada salahnya. saling la tegur menegur dan berkasih sayanglah deminya. yakinlah pada sahabatmu. dan benarkanlah niatmu dalam bersahabat. ingatlah dan impikanlah pertemuan indah di syurga kelak sebagai sahabat juga kembali. 

semoga kita bersama tidak tergolong dalam golongan orang yang rugi dan saling bermusuhan di akhirat kelak sedang kita di dunia kelihatannya sangat rapat dan dekat . 


Apakah mereka hanya menunggu sahaja kedatangan hari kiamat yang datang kepada mereka secara mendadak, sedang mereka tidak menyedari? 

Teman-teman karib pada hari itu saling bermusuhan satu sama lain, kecuali mereka yang bertaqwa. 

(Az-Zukhruf 43:66-67)
semoga ALLAH menjernihkan yang keruh 
semoga ALLAH meleraikan yang kusut
semoga ALLAH menguatkan yang goyah 
semoga ALLAH menenangkan yang kusut

tanya andai was-was
jangan bersangka

tegur andai nampak yang salah 
jangan pendam
mungkin yang sana tak perasan 
mungkin yang sana tak sengaja 
mungkin yang sana hanya ingin secebis peringatan pada kecomotan akhlaknya 
manusia tidak sempurna sepanjang saat hidupnya

semua perlukan teguran 

semoga ALLAH menjernihkan yang keruh 
semoga ALLAH meleraikan yang kusut
semoga ALLAH menguatkan yang goyah 
semoga ALLAH menenangkan yang kusut

Sunday, April 3

teguran itu untuk semua dan dari semua

Kisah-kisah ukhuwah

tadi dapat emel ni: 


tajuk: doa ukhuwah kami [versi pesalah]


 Bismillahirrahmanirrahim.


Segala Pujian bagiMua Allah seluruh alam.


Ya Allah, ampunkanlah dosa kami, kami hambaMu yang lemah. 
Maafkanlah kesalahan kami Ya Allah.


Mulai hari ini,

Aku akan menyayangi saudaraku melebihi dari diriku sendiri

Aku akan tsiqah & yakin dengan saudaraku seperti mana pasti aku berasa tenang jika saudaraku meyakiniku

Aku akan mendahulukan saudaraku sebelum diriku sendiri

Aku akan mendahulukan kepentingan islam sebelum kepentingan diri sendiri

Aku akan berusaha meningkatkan kasih-sayang sesama saudaraku demi kemajuan islam & perjuangan dakwah


Wasallallahu a'la Sayyidina Muhammad
Wa'ala a'lihi wa sohbihi wassallam


Amin ya Rabb A'lamin


p/s: Mari kita beriltizam/komitted dalam melaksanakan do'a ini. Bukan teori, tetapi jihad melaksanakannya. 


Uhibbukum fillah abadan abada.


Ukhuwah itu bekalan yang hebat di Jalan Dakwah 


pastu teringat emel ni, penah dapat lame dulu. 
tajuk: ukhuwah tak perlu diperjuang ....hhuhuhuh..::reflection mode:: >>>> ::exam mood::

saya pernah baca ni somewhere, dan sangat terkesan. jumpa sekali lagi, terkesan lagi T_T

ketika kubaca firmanNya, “sungguh tiap mukmin bersaudara”
aku tahu, ukhuwah tak perlu diperjuangkan
tak perlu, karena ia hanyalah akibat dari iman
aku ingat pertemuan pertama kita, akhi sayang [read: ukhti sayang :)]
dalam dua detik, dua detik saja
aku telah merasakan perkenalan, bahkan kesepakatan
itulah ruh-ruh kita yang saling sapa, berpeluk mesra
dengan iman yang menyala, mereka telah mufakat
meskilisan belum saling sebut nama, dan tangan belum berjabat
ya, kubaca lagi firmanNya, “sungguh tiap mukmin bersaudara”
aku makin tahu, persaudaraan tak perlu diperjuangkan
karena saat ikatan melemah, saat keakraban kita merapuh
saat salam terasa menyakitkan, saat kebersamaan serasa siksaan
saat pemberian bagai bara api, dan saat kebaikan justru melukai
aku tahu, yang rombeng bukanlah ukhuwah kita
hanya iman-iman kita yang sedang sakit, atau menjerit
mungkin dua-duanya, mungkin kau saja
tentu terlebih sering, imankulah yang compang-camping
kubaca firman persaudaraan itu, akhi sayang [read: ukhti sayang :)]
dan aku makin tahu,mengapa di kala lain diancamkan;
“para kekasih pada hari itu, sebagian menjadi musuh sebagian yang lain..
kecuali orang-orang yang bertaqwa”

Saturday, April 2

kenapa perasaan tak best ni datang sekarang? time ssc submission and test are just, really, just around the corner.

why does it has to happen now.

don't like it.

dunia...dengar la saya cakap ni. saya tak suka.

dia muhammad