Posts

Showing posts from April, 2011

kamu bukan lilin

bismillahirahmanirahim, 
kalau merujuk pada entri yang sebelum ini, aku katakan kegembiraan aku kerana aku sudah dengan jayanya melepaskan suatu tanggungjawab yang sudah diberikan kepadaku sejak aku sampai ke Leeds. jauh di sudut hati, aku sangat-sangat lah gembira kerana mampu menyumbang dalam peersatuan tersebut. ia sebahagian dari aku sejak aku datang ke tanah ini. orang-orangnya antara keluarga aku. walaupun aku juga punya keluarga yang lebih aku terikat dengan. dengan ikatan yang ALLAH kurniaakan. aku sangat terkilan kerana kami berlainan langkah walaupun satu arah tujuan, aku sangat menanti hadirnya waktu bila kita akan bergerak seiringan. aku sungguh gembira kerana aku tidak akan lagi menzalimi ia dan orang-orang di dalamnya. dan semoga dengan ini aku akan belajar lebih baik. 
sungguh sedih kerana refleksi utama dan paling penting yang aku belajar ialah untuk tidak menjadi lilin. aku suka menjadi lilin yang akhirnya aku terpaksa menggadaikan yang tidak sepatutnya. ALLAH itu Hebat…

my historical day

alhamdulillah thumma alhamdulillah

today, i have successfully release myself from one of the responsibilities entrusted to me since i come here, since i have been in Leeds. it has taught me a lot. so many things had happened while i was with it. so many things that sometimes i have to choose either my personal life or it, and to worse either it or my tarbiyah. i have grown with it. even though it was not fully mine. i would love it now and in the future, if God wills. ALLAHuakbar, only God knows how grateful i am to be free of it and at the same time how sad i am as i am no more a part of it. over the last one year, i have tried to contribute to it. i was happy for it, even though it was hurtful sometimes. i was happy because i was a part of it. indeed i was soooo happy to be part of it, to contribute..but i know, i can do more if there were more chances or if the situations were different. and indeed, it made me grow. i have learnt something.

i gain something and i loose some as well…

sejak aku mengenali

sejak aku lebih mengenal hakikat kehidupan aku mula mengenal tujuan dan harapan dalam mencintai
aku ingin syurga buatmu
aku inginkan kebahagian abadi buatmu
dan untuk yang di sekeliling juga
kerana itu aku cuba untuk melakukan yang terbaik
untuk sama-sama, kita, sebanyaknya
mendekati peluang
dan bertemu di sana
menyambut janji indah dari Tuhan
dan untuk itu aku tidak mengorbankanmu
demi Tuhan aku tidak mengorbankanmu
bendera itu hanya akan diberikan kepada mereka yang mencintai ALLAH dan RasulNya

a new start

alhamdulillah thumma alhamdulillah thumma alhamdulillah walhamdulillah 
all praise to ALLAH  all praise to you ya ALLAH  none is greater than you  and none is better than you for you have taken care of us for you have loved us all the moments
alhamdulillah thumma alhamdulillah 
for all the creations in this world that you have made for us
alhamdulillah 
the journey has ended
and a new one has just started
i hope
and i really hope the moment spent would keep me strong  throughout the coming days and seconds that i will be facing 
ooo ALLAH only you know what i have been through and only you know what i will face in the future
subhanallah subhanallah
indeed the new story has started with something that i have never expected 
something that i have never expected
ooo the Most Gracious 
it makes me love You more and wanting to see you even more ooo ALLAH please help me  be with me all the seconds i have left to spend in this world ooo ALLAH nothing more that i can ask  than Your guidance Your love  Your blessings 
it …

of jaulah: germany

Salam wa bismillah,
It has been a few days since i left home for SC and my easter jaulah. Much has been accountered but very little have i learnt. Subhanallah, subhanallah..astaghfirullah, may this realization comes purely deep from my heart. There is nothing more that i want than wanting to be closer to Him throughout this safar. It has been quite a long time that i have not really left my comfort zone to refresh my sight and intention. I have struggled, i think, to keep my love to Him at the highest priority last couple of months. School had been hard. Really hard. Not only because there are more to learn this time around but also because i failed to really keep myself on top of my work and responsibilities. Well, i guess this year is very challenging and ... (can't think of a suitable word to describe it). A year of transition..from a period of learning and translating what i have into actions to a period REALLY,SERIOUSLY need to put things into actions. For me, this transition…

mukhayyam quran

salam wa bismillah.

hurm, harini semacam penuh kepuasan. ALLAH berikan ketenangan hati walau badan penuh dengan kesibukan dunia. huhuhu...menanti dan mengira detik ke mukhayyam quran.

buat adikku di sane. nun, jauh di sana. sedang menghadapi muetnye. huhuhu. semoga berjaya, tak dapat nak berbicara dengannya sebelum meninggalkan bumi Leeds untuk urusan yang sudah dirancangkan. semoga segala .
yang sudah dirancangkan akan berjalan dengan lancar. ameen.

huh, satu lagi urusan nak diselesaikan, atau mungkin hanya usahakan yang termampu sebelum aku tinggalkan pada yang lain untuk diuruskan. astaghfirullah.
sikit lagi.

pulang nanti urusan sekolah pula menanti.

semoga Engkau redha dan menerima jual beli kami ya ALLAH.

aku (dan mereka) cinta Kamu ya ALLAH.

http://www.youtube.com/watch?v=ThNLk3YXwsM&feature=related

Ibaadurahman

For, [true] servants of the Most Gracious are [only] they who walk gently on earth, and who, whenever the foolish address them, reply with [words of] peace; (63)
and who remember their Sustainer far into the night, prostrating themselves and standing; (64)
and who pray: “O our Sustainer, avert from us the suffering of hell - for, verily, the suffering caused by it is bound to be a torment dire: (65)
verily, how evil an abode and a station!” -; (66)

hati yang gembira menggembirakan

salam wa bismillah 
menariknya harini, aku fikirkan untuk berkongsi sesuatu tentang ibaadurrahman, tapi tiba-tiba ada sesuatu yang lebih hebat mengetuk jiwa saya..
aku rasa ini suatu ketika dahulu dekat di hati :)
jiwa yang bahagia, akan membahagiakan orang lain
lebih indah untuk aku katakan: 
jiwa yang penuh dengan iman, akan menyampaikan iman pada yang lain
yang penuh dengan cinta pada ALLAH, akan menyampaikan cinta kepada orang lain
apa yang kita ada, adalah apa yang akan kita sampaikan kepada orang lain
apa yang akan kita sampaikan andai kita tiada apa-apa
tiada ALLAH dan Rasul di dalamnya
apa yang hendak disalurkan 
dikongsikan 
....

getar hati itu

getar hati itu tidak pernah hilang langsung pasti ada sisa sedikit atau banyak  pasti ada sisa aku juga tidak tahu bila sisanya akan hilang  cuma aku menanti tatkala getar hati itu surut diganti  gelombang cinta kepada Tuhan yang lebih tahan aku menanti matinya getar hati pada ia  yang menyakitkan iman dan jiwa

tapisan ALLAH

Talut dan Jalut
Al-Baqarah 2:246-252

teman baru

Image
1st day
bismillahirahmanirrahim.. ni teman baru saya :) sepasang sekor kawan saya pilih, sekor lg saya pilih.huhuhu.. rupanya satu rumah gembira ada penghuni baru,  selama ni saya sangat gembira bila tetamu datang kerana tamu membawa rahmat kan? semoga dengan penghuni baru ni, rumah lebih indah dengan zikir mereka. semoga mereka mengajak kami sama-sama berzikir, tazkirah dikala kasal dan futur :) 
selamat datang dengan penuh kasih sayang...
Alhamdulillah, thumma alhamdulillah wa alhamdulillah thumma alhamdulillah

a day before spot test

Image
sudah dua hari saya bertapa di library menelan dan pulun lower limb dan ear dan eye dan....hurm, ohhh skin sensory...aaaa...brain juga... 
dan di luar sana pokok-pokok sedang berzikir, memuji tuhan  dan menemani saya, insyaALLAH :)
meliuk-liuk...
ya ALLAH, tenangkanlah hati hambaMu kuatkanlah yakinku padaMu teguhkan tawakalku padaMu ikhlaskan hatiku padaMu bersamakan aku dengan segala alam yang tunduk patuh padaMu malah lebih dekat 

a view dari cermin tingkap di sisi saya :) 

ainol@healthsciencelibrary  a day before april spot test 

kisah dua sahabat dan pokok

2 sahabat ni sejak dua menjak ni selalu gaduh.


baru-baru ni baru juga gaduh sebab si A ni marah si B. (walau padahal tak de la severe pun marahnya, cuma si B terasa..) 


ni nak share cerita perbualan dua sahabat ni. semoga jadi pengajaran buat sahabat-sahabat yang lain. 

A: life has been so challenging this time around
hahahaha (sometimes i forgot to view it as challenging....) sampai kadang2 saya rase it is stressfull optimism hilang dengan acute xtau la mutabaah amal dan iman xcukup lagi tahu x iman y benar tu ALLAH kate mcm ape?
B: ntah 
A: tgk surah ibrahim ayat 24-25 ALLAH kate mcm pokok iman saya xmcm pokok y ALLAH ckp tu sbb tu buah dia masam rendang dia x dpat jd teduhan utk orang hahaha kan kita belajar kalau pokok tu makin luas akar dia menjalar dalam tanah tu makin luas dahan dia menjulang kt langit kan? so makin banyak la kawsan bumi y dia teduhkan kan? tapi iman saya belum mcm tu lg ciput je y jd teduhan cukup utk teduhkan diri sendiri je buah pulak masam sampaikan org sekeliling yang singgah dan mak…
semoga ALLAH menjernihkan yang keruh  semoga ALLAH meleraikan yang kusut semoga ALLAH menguatkan yang goyah  semoga ALLAH menenangkan yang kusut
tanya andai was-was jangan bersangka
tegur andai nampak yang salah  jangan pendam mungkin yang sana tak perasan  mungkin yang sana tak sengaja  mungkin yang sana hanya ingin secebis peringatan pada kecomotan akhlaknya  manusia tidak sempurna sepanjang saat hidupnya
semua perlukan teguran 
semoga ALLAH menjernihkan yang keruh  semoga ALLAH meleraikan yang kusut semoga ALLAH menguatkan yang goyah  semoga ALLAH menenangkan yang kusut

teguran itu untuk semua dan dari semua

Kisah-kisah ukhuwah

Image
tadi dapat emel ni: 


tajuk: doa ukhuwah kami [versi pesalah]


 Bismillahirrahmanirrahim.


Segala Pujian bagiMua Allah seluruh alam.


Ya Allah, ampunkanlah dosa kami, kami hambaMu yang lemah.
Maafkanlah kesalahan kami Ya Allah.


Mulai hari ini,

Aku akan menyayangi saudaraku melebihi dari diriku sendiri

Aku akan tsiqah & yakin dengan saudaraku seperti mana pasti aku berasa tenang jika saudaraku meyakiniku

Aku akan mendahulukan saudaraku sebelum diriku sendiri

Aku akan mendahulukan kepentingan islam sebelum kepentingan diri sendiri

Aku akan berusaha meningkatkan kasih-sayang sesama saudaraku demi kemajuan islam & perjuangan dakwah


Wasallallahu a'la Sayyidina Muhammad
Wa'ala a'lihi wa sohbihi wassallam


Amin ya Rabb A'lamin


p/s: Mari kita beriltizam/komitted dalam melaksanakan do'a ini. Bukan teori, tetapi jihad melaksanakannya.


Uhibbukum fillah abadan abada.


Ukhuwah itu bekalan yang hebat di Jalan Dakwah 


pastu teringat emel ni, penah dapat lame dulu. 
tajuk: ukhuwah tak perlu diperj…
kenapa perasaan tak best ni datang sekarang? time ssc submission and test are just, really, just around the corner.

why does it has to happen now.

don't like it.

dunia...dengar la saya cakap ni. saya tak suka.

dia muhammad

Image