Friday, December 31

:: suka ::

suka...tp xde la gembira tiptop

semoga tidak hanyut dengan perasaan, 

Know that the life of this world is but amusement and diversion and adornment and boasting to one another and competition in increase of wealth and children - like the example of a rain whose [resulting] plant growth pleases the tillers; then it dries and you see it turned yellow; then it becomes [scattered] debris. And in the Hereafter is severe punishment and forgiveness from Allah and approval. And what is the worldly life except the enjoyment of delusion. (20) 

Race toward forgiveness from your Lord and a Garden whose width is like the width of the heavens and earth, prepared for those who believed in Allah and His messengers. That is the bounty of Allah which He gives to whom He wills, and Allah is the possessor of great bounty. (21)

 No disaster strikes upon the earth or among yourselves except that it is in a register before We bring it into being - indeed that, for Allah, is easy - (22) 

In order that you not despair over what has eluded you and not exult [in pride] over what He has given you. And Allah does not like everyone self-deluded and boastful - (23) 

[Those] who are stingy and enjoin upon people stinginess. And whoever turns away - then indeed, Allah is the Free of need, the Praiseworthy.(24)

motivasi, tazkirah al Hadid

spread the love, kerana ALLAH Maha Pengasih!!!

semoga senyum itu tidak luput, kerana ia menenangkan jiwa yang lain.. demiMu ya ALLAH yang Maha Pengasih, demiMu kami sebarkan kasih sayang, ketenangan..

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Janganlah kamu meremehkan kebaikan apapun, walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah yang manis (wajah gembira dan senyuman)”. (Hadis Riwayat Muslim)

## sy suke senyum sorang2..alik2 kwn ckp berangan....ngeeeee~~~

Spread the LOVE 


someone's writing on smile 

untuk aku...

walau sebesar mana, seberat mana, sesakit mana pun sesuatu masalah itu...
ketahuilah bahawa ALLAH Maha Besar..Maha Hebat..

masalah itu cabaran, ujian...tarbiyah..
ujian itu berkadar terus dengan kekuatan iman,

cinta kita yang utama tahu yang terbaik...
Dia Maha Mengetahui,
andai diuji sebegitu maka pasti kita mampu menghadapinya...

dan hati merintih memohon pada Yang Kuasa...

betapa lemah aku insan hamba...

Tuesday, December 28

kosong

as if it is not here..
i remember and still thinking on what i've gone through...
yet, i am just blank right now..

ooooo self,

And those who are patient, seeking the countenance of their Lord, and establish prayer and spend from what We have provided for them secretly and publicly and prevent evil with good - those will have the good consequence of [this] home -(13:22)


Those who have believed and whose hearts are assured by the remembrance of Allah. Unquestionably, by the remembrance of Allah hearts are assured.(13:28)

Thursday, December 16

istighfar

astaghfirullah

ampunkan aku ya ALLAH

Wednesday, December 8

hurm

bagi masa


minta padanya 

berbuat seadanya 

aduhai dia juga manusia

bismillah

seorang sahabatku pernah mengungkitkan
sahabatnya bersahabat dengannya
kerana ingin mengubahnya
menjadikan dia lebih baik
alim kata orang biasa-biasa
dan dia akhirnya membenci hakikat persahabatan yang dibina

salahkan kawan anda dia bersahabat denganmu kerana itu?
aduhai
tapi aku tahu dia cinta padamu sebagai seorang sahabat
cuma aku tidak tahu sejauh mana
setegar mana
engkau juga tidakkan tahu
malah dia juga mungkin tidak tahu
hanya ALLAH yang tahu

aduhai
kenapakah kerana racun itu
goyah kasihmu padanya
kenapakah kerana hasutan yang lain
engkau membina bencimu padanya

salah akukah kerana tidak membantu
meleraikan di kala ia masih baru
aduhai
aku tidak tahu

tapi,
pesanku buat yang terlibat
redakanlah perasaan dia
janganlah ditambah kebencian itu
sesungguhnya kamu merosakkan sebuah ukhuwah
ukhuwah yang dibina pada jalannya
aku tidak tahu sejauh mana dia 'kan bertahan
kerana dia juga manusia
manusia yang baru berjinak dengan dakwah
hakikatnya dia masih baru
walaupun hasutan-hasutan itu mengatakan bahawa dia hanya berpura
ketahuilah aku tahu benar ada sayangnya buatmu
dan dia sedang mencari dirinya
membina kecintaan pada Tuhannya
justeru membina kecintaan pada makhluk Tuhan dengan bimbingan Yang Esa

wahai sahabat semua
sedarlah di kala engkau meragui sahabatmu
sedarlah
dia juga manusia

aku terluka kerana engkau terluka
dan engkau terluka
dia juga terluka

semoga ALLAH mengikat hati-hati kita
dengan syahadah yang benar
sekukuh-kukuhnya

ingat ya..
buat siapa-siapa jangan cuba menjadi virus ukhuwah
sedar atau tidak
ia melukakan

aku terluka..

tak tahu..

aku tak tahu nak tulis pe...banyak bende jadi.. tak tahu mane satu nak cerita... wuwuwuw

Thursday, December 2

Wednesday, December 1

kerana kita sibuk dengan keinginan kita

ALLAH tidak pernah lupa atau gagal untuk menunjukkan rahmat dan kasih sayangnya..cuma kita kadang-kadang terlalu mengira keinginan sendiri sehingga terlepas pandang pada kehalusan cintaNya yang datang dalam cara yang tersendiri...lalu kita lupa pada wujudnya kata syukur

Sekarang ni minggu exam, saya rasa macam sedikit mood swing..saya rasa saya tahu kenapa tapi bukannlah perkara besar dan saya sedang belajar menerimanya dan sedang cuba untuk melihat perkara yang lebih penting, bukanlah untuk lari dari menyelesaikan perasaan ni..tapi sememangnya untuk tidak memikirkan adalah yang terbaik. Semoga ALLAH memberi kekuatan dan memberikan kebijaksanaan dalam menangani perkara ini. :)

Perkara sebenar nak cerita ialah tentang monolog hati di atas


Saya sekarang rasa macam masam kadang-kadang dan tadi pun ye. Baca buku anat sambil masam (sangatlah  macam tak menjemput ilmu masuk ke dada..astaghfirullah..saya akan cuba lagi) Tapi dah lama duduk tu, berdirilah untuk regangkan badan. Kejutan dari ALLAH, MasyaALLAH..saat berpaling memandang keluar tingkap yang tadinya dibelakangkan, sangat indah. Salji putih turun dengan sangat lebat tapi sangat lembut dan comel.


Maka hati saya berbunga. Teringat pada surah An-Nur 24:43, sesungguhNya ALLAH memilih dan cintaNya sampai dalam berbagai cara.


Andai sudah cukup ALLAH bagiku kenapa lagikah aku mengira-ngira kesedihan dan kenikmatan dunia?

Subhanallah. Dia tidak pernah lupa pada kita yang kerdil bernama hamba, cuma kita terkadang larut dengan pujukan dunia dan akhirnya digenggam erat sehinggakan hendak menyambut cinta ALLAH juga sakit.

Kiranya andai ada karat yang hendak membentuk, kenalah dikikis terus! Jangan biar bertapak! Nanti dia akan colonise. Bunyinya macam hidupkan? Ya! Karat jahiliyah itu bervirus. Virusnya membawa kepada penyakit wahan dan matinya hati yang mencintai Tuhan yang Maha Pengasih. Dunia yang sementara..dibentangkan buat menjadi modal, ladang pada akhirat..tapi andai tidak digunakan akal dirajakan hati yang beriman, maka gagallah perniagaan dunia ini dan rugilah saat menebus di akhirat kelak kerana tiada apa lagi yang dapat ditebus.



Orang yang dicintai ALLAH itu, segala-segalanya akan dipandang dan dinilai dengan neraca ALLAH. Maka dengan itu cukuplah ALLAH baginya!

Dari Abu Hurairah r.a. berkata, "Rasulullah SAW besabda, 'Sesungguhnya ALLAH Taala berfirman, barangsiapa memusuhi waliKu, maka aku telah mengumumkan perang dengannya, Tidak ada taqarrub seorang hamba kepadaKu yang lebih aku cintai daripada beribadah dengan apa yang telah Aku wajibkan kepadanya. Dan hambaku yang selalu mendekatkan diri kepadaku dengan nawafil, maka aku akan mencintainya. Dan jika aku mencintainya, maka aku adalah pendengaran yang digunakan untuk mendengar, penglihatan yang dia gunakan untuk melihat, tangan yang dia gunakan untuk memukul dan kakinya yang dia gunakan untuk berjalan. Jika dia meminta kepadaKu, nescaya aku beri, dan jika dia minta perlindungan kepadaku, nescaya aku lindungi. '"
(HR Bukhari)

>>>>Lebatnya snowwwwww!!!!!!!!!!!!!!!!