Tuesday, November 30

hati


hati..kalau dijaga baik..indah berkilau..
indah berkilau dengan iman 
dengan cinta kasih dari dan untuk ALLAH 

tapi, andai retak...
retaknya mungkin melukakan tuan
lebih teruk melukakan kawan 
siapa sahaja disekeliling mungkin terkesan 



andai lambat dicantum kembali
bimbang ia terus patah
lebih sukar untuk dirawat
lebih banyak yang akan terluka
dan lebih teruk andai yang tergadai
iman dan cinta 



Wednesday, November 24

Trials of life


My life is not the same
When I’m too concerned by what they say
Why should I? When I have you
To doubt you would be the worst mistake
Deep inside I know
That amidst all the darkness
And everything, which makes no sense
I know that you exist
You are the light
That guides me through my darkest nights
That shows me right from wrong in life
In a world that often lies
Cause I don’t need anyone
Nor anything in life
But You
No I don’t need anyone
To show me my way
No I don’t need anyone
But You
Trials of life upon me
Are more precious than diamonds and gold
Tested with fire I may be
But I know I’ll come out stronger in this world
Deep inside I know
That amidst all the darkness
And everything, which makes no sense
I know that you exist
You are the light
That guides me through my darkest nights
That shows me right from wrong in life
In a world that often lies
Cause I don’t need anyone
Nor anything in life
But You
No I don’t need anyone
To show me my way
No I don’t need anyone
But You
I only want the things
You know is best for me
I’d gladly sacrifice
If that’s what you decree
I would break and
Mourn in eternity
Perish into the sea
If that’s what you want for me
Words: Sami Yusuf
Music: Sami Yusuf
Produced by Sami Yusuf

Tuesday, November 23

tetibe je bahase melayu...


comel je...tetibe je bhs melayu...




(ENGLISH)
Searched for the words
To describe your beauty
No matter how I tried
No word seemed worthy
Struggled to find
The right words for You
Words just fail to describe
What’s deep inside
Subhan Allah, Wa alhamdulillah, la illaha il Allah, wa Allahu Akbar
(URDU)
Zemmeen Aseman, Jinn-o-Insaa bhi
(Earth and the Heavens, Jinn and Mankind)
Teri taa’reefein, Kartey bayan sabhi
(All praise Thee)
Bekhud huey, Dono jahan hi
(So both worlds become intoxicated)
Ruh se nikley, Jab ye kalma…Subhan Allah…
(When the soul recites this one word…Subhan Allah)
Subhan Allah, Wa alhamdulillah, la illaha il Allah, wa Allahu Akbar
(FARSI)
Dar havaye To
(In Your remembrance)
Par migoshaayam
(I spread my wings)
Be omidi ke roozi
(In hope for the day)
Sooye To ayam
(I come to You)
Dar vasfe To
(In describing You)
Jomleha ra gashtam
(I searched sentences)
Kalameyi najostam
(I found no word)
Joz inke gooyam
(Except to say)
Subhan Allah, Wa alhamdulillah, la illaha il Allah, wa Allahu Akbar
(MALY)
Ku mencari kata puji
(I searched for words to praise You with)
Buat menemani menjadi zikir hati
(Words to instill Your remembrance in my heart)
Namun tiada kalam yang pasti
(But no words are assuring enough)
Yang sesuci kalam ini
(As sacred as these)
Subhan Allah, Wa alhamdulillah, la illaha il Allah, wa Allahu Akbar
English Words: Sami Yusuf
Urdo Words: Mehboob
Farsi Words: Ustad Firooz
Maly Words: Yasin Sulaiman
Music: Sami Yusuf
Produced by Sami Yusuf

Monday, November 22

saya tengah nak muntah





sori la incik blog kerana anda terpaksa jd mangsa meraban sy utk beberapa hari ni..huhuhu...skrg post-post akan jd y lebih kpd meraban sesuka ati, nak exa, nak ckp tp x ley ckp sume..so kite tulis ye

skrg ni sy tengah rase nak muntah sbb minum kopi..ie nescafe. da lame x minum kopi...wekkk.wekkk nak muntah. aiyak...

skrg ni kwn sy sebelah bilik sdang keletihan..demam..uwuwu...ape nak buat...
:)

skrg ni kwn sy kt bilik bawah sedang sakit...sian die..slalu sakit tp xtau nak buat ape...adekah sbb sy xpenah bjaye care kt die so that sy xtau nak buat ape? wuwuwuw...cian awk dpt osmet cm saya...
syafakillah ya ukhti... :)


donlod: kenal virus ukhuwah

DownLoad: Virus-virus Ukhuwah

virus ukhuwah

rumah tengah kena landa attack virus ukhuwah kah? wuwu..takoootnye...

xpe2 exam dulu...everybody seems ok except that something is not ok.. hehehe..

hope things will be normal again :)

i think it is just that everyone needs time..

insyaALLAH

juz a quick sharing and reminder :)
_________________________________


Virus ukhuwah fillah

Kawan-kawan pernah dengar tak istilah ini? Hmm virus H1N1 itu biasalah dengarkan. Apakah sifat virus? Hmm sifat ke sikap. Ha?! Habit/tobiat virus.

Habit virus yang paling biasa: tersebar dengan cepat apabila suasana dan tempat itu sangat sesuai untuk pembiakannya..

Habit seterusnya, ia akan hilang dan berdiam diri jika terasa iklim dan perumah itu sudah tidak lagi sesuai untuk tujuan pembiakannya. Tetapi AWAS. Ia akan kembali membiak apabila keadaan perumah kembali OPTIMUM untuk replikasinya.

Kawan-kawan fahamkan maksud penggunaan perkataan optimum dan replikasi yang penulis gunakan??

Dalam perjuangan kita berbuat amal kebaikan, bukan mudah untuk kita mencapai tahap ikhlas. Lafaz “Aku ikhlas” bukanlah penunjuk keikhlasan yang ada di hati. Hanya Allah yang tahu ikhlas atau tidak. Kadang-kadang, diri kita sendiri pun boleh menilai sejauh mana kasih kita pada tuhan itu mendorong kita melakukan amal baik tersebut.

Amal baik kita boleh dirosakkan dengan pelbagai jenis penyakit hati yang bersarang dalam diri. Jika tidak di ubati.. rosaklah segala amal baik kita. Menjadilah ia debu yang beterbangan. He. Takut tak? Sungguh seram kan. Lebih seram dari tengok cerita hantu kan..

Begitulah juga dengan ukhuwah fillah. Persahabatan kerana Allah. Ia bukan sesuatu yang murah untuk dimiliki sesiapa sahaja. Tapi ia adalah hadiah Allah buat orang-orang baik. Hadiah Allah buat orang-orang yang memiliki cinta pada Allah. Jika kita tidak menyintai Allah, masakan Allah akan beri cinta orang-orang yang menyintai-Nya. Kan-kan??

Mutiara Jannah

Friday, November 19

if we choose everything!


just now in small group tutorial, we discussed something about genetic screening and abortion. the issue was regarding deaf parents wanting to abort their baby if the baby is at risk of being deaf as well following a genetic screening and few other conditions. just wanna share an interesting statement made by my colleague:


'if we choose everything in life, we would not be able to enjoy the beautiful variety in life that we have right now' 

you are right really. if we choose everything...world won't be as beautiful as today. God knows best really.
not everything that we wish is the best for us. and not everything that we don't want bad for us.

Thursday, November 18

nasib baik saya bersabar semalam

Bismillah...


Just a quick sharing since not so much time to write long story :P


Last nite was a lil bit stressful for me. That my bp seemed to go up high. I could even feel my blood circulating in me body. wawa...sangat-sangat menguji. hanya dengan ALLAH saya mohon pertolongan. Alhamdulillah, kesabaran itu terbalas. Alhamdulillah Dia ringankan beban saya. Cerahkan 'penglihatan' saya terhadap kekeliruan yang melanda baru-baru ini. Alhamdulillah. Rasanya andai saya tidak bersabar, pasti suatu ikatan ukhuwah bakal retak. Maka rugilah semua. Sebagaimana yang pernah berlaku dulu. Akhirnya saya merindui sahaja detik gembira dahulu kerana detik itu tersekat sejak mana kesabaran hilang. 


Alhamdulillah. Benarlah kata orang, kemenangan itu dipisahkan dengan sabar yang sesaat. Selagi mana sabar, selagi itu juga kita mampu untuk mencapai kemenangan. Alhamdulillah, alhamdulillah. Mungkin saja masalah antara kami belum selesai sepenuhnya, tapi inilah tarbiyah dari Yang Mengetahui. Kerana Dia Maha Mengetahui. 


Saaaayaaang semua. 




N.B: <untuk yang tahu tentang kisah ini> saya sudah menceritakan pada pihak yang tidak mengetahui itu agar dia mengetahui dan agar kekeliruan saya dan semua orang hilang . Alhamdulillah, semuanya makin sehat :)

Thursday, November 11

menjadi yang terbaik bukan bermakna...

fikiran seorang sahabat ini mengetuk semangat dan pemikiran saya.
halus perkara tu berlaku. tapi dentumannya besar.

komennya..

'nak jadi baik bukan dengan semata tukar penampilan dan tinggalkan kejahilan dengan sekelip mata..perubahan satu proses'

ya! sama dengan tarbiyah. ia satu proses.
satu pembinaan.

perubahan dengan istiqamah.
satu-satu.
setiap orang ada pace sendiri dalam menjalani perubahan. dalam membentuk diri yang cintanya rabbani.
huh, ia semuanya bergantung pada niat dan keazaman. kefahaman. dan macam-macam lagi.

'..ia adalah menerima yang kita ada kelemahan dan instead of being frustrated dengan kelemahan, jahiliyyah dan segala yang tidak seharusnya ada..kita seharusnya menerima hakikat itu. bahawa kita ada kekurangan. tapi cuba untuk berubah. berdikit-dikit'

bukan kecewa dengannya sebab itu hanya akan mencemarkan niat. menjadikan langkahan perubahan yang sumbang.

melihat dengan timbagan ALLAH bukan demi mendapat review yang baik dari sekeliling.

ya!bukan untuk orang lain tengok kita baik.

Monday, November 8

Thursday, November 4

just me!


~thinking mode~



i was a bit dissapointed emotionally and it makes me feels bad.. feeling like talking to sumone but she is not around..will wait, i'll try..dearie, miss u so much..what to do nie..so confused. huhuhu..


things around are not helping much..need sum thing. will think of it and pray for it. insyaALLAH. hope ALLAH helps..


ya ALLAH, guide me please. need a solution. missing u so much but feeling bad that i am not doing well now..


this time solution would really helps!!!! huhuhu




PS: miss u so much..plus havent been calling hum since when yer? hurm, nak tepon tp asek x sempat jek..will try next time... :P






'fortunate is he, who remembers ALLAH abundantly'
Fortunate is he by Zain Bikha


Wednesday, November 3

ayat-ayat cinta dan ingatan yang aku kongsikan

Jangan la sedey. remember that God loves us. He would let nothing to happen unless it is the BEST for us. 

kita mmg diciptakan utk diuji. supaya lebih dekat pada Dia. setiap y Dia susun adalah pada kemampuan kita. ALLAH yang bg kita akal dan pancaindera malah selama kita hidup ni pun ALLAH lah yang menyusun apa yang kita kan jumpa dan belajar.. sepanjang masa tu jugalah Dia bentangkan pilihan untuk kita lebih dekat atau lebih jauh dari Dia, 



 وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾
demi jiwa dan penyempurnaanya. lalu diilhamkan oleh ALLAH jalan kefasikan dan ketaqwaan.

mintalah kekuatan dari ALLAH. tagih kekuatan tu. kekuatan untuk menyucikan diri supaya kita tergolong dalam golongan yang berjaya dalam menagih syurga ALLAH. syurga ALLAH x murah.. mesti ada pengorbanan. korbankan duniawi pasti kita dapat semua. 

kalau jiwa sakit sbb dosa kita yang dah lepas, minta penawar dari Dia. usahakan. mujahadah sayang!!

******
ALLAH dah bagi pada kita jiwa yang ada iman padanya. sbb itu kita sedih dan menyesal pada dosa-dosa tu. baguslah. kerana iman tu la kita sedar pada dosa-dosa kita. malah ALLAH pernah bersumpah demi jiwa yang menyesali dirinya. baguslah kita sedar dan sedih atas dosa yang telah kita lakukan. jadikan muhasabah ni titik tolak untuk maju ke depan. titik tolak untuk membina jiwa yang sentiasa aware tentang keindahan dan mujahadah dalam mencari redha ALLAH. ALLAH kata kesedaran dan perasaan takut orang-orang yang beriman tu perlu dipupuk. kena latih dengan amalan dan muhasabah. 

*******
kadang-kadang sy pn rase da usaha. tp kadang-kadang kalu tgk2 balik bukan sume usaha sy da try...

byk y ALLAH da outline..cam mane nak bina jiwa dan taqwa, mungkin usaha kita x cukup lagi: 


**qiam**

إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا ﴿٦﴾ إِنَّ لَكَ فِي النَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلًا ﴿٧﴾
sungguh, bangun malam itu lebih kuat (mengisi jiwa); dan bacaan di waktu itu lebih berkesan.
sesungguhnya di waktu sianghari kamu disibukkan dengan urusan-urusan yang panjang. 
(Al-Muzammil 73:6-7)

**puasa**

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿١٨٣﴾
wahai orang-orang yang beriman! diwajibkan ke atas kamu puasa sebagaimana 
diwajibkan ke atas orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa. 
(Al-Baqarah2:183)


**sabar dan solat**

 وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ ﴿٤٥﴾

dan mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat. dan solat itu sunggu berat kecuali bagi orang yang khusyuk. 

(Al-Baqarah2:45)

 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الصَّابِرِينَ﴿١٥٣﴾

wahai orang-orang yang beriman! mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat. sungguh ALLAH beserta orang-orang yang sabar. 
(Al-Baqarah2:153)

kalau ALLAH tu bersama kita, insyaALLAH kita mampu atasi apa je ujian. pasti. tapi kne la penuhi syarat Dia juga. 

**dzikir dan taubat**

وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ ۗ قُلْ إِنَّ اللَّـهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ ﴿٢٧﴾ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّـهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّـهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿٢٨﴾

dan orang-orang kafir berkata" mengapa tidak diturunkan padanya tanda mukjizat dari Tuhannya?" katakanlah Muhammad "sesungguhnya ALLAH menyesatkan siapa yang dikehedaki dan memberi petunjuk pada orang yang bertaubat kepadaNya. iaitu orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat ALLAH. ingatlah, dengan mengingati ALLAH hati akan menjadi tenteram. 
(Al-Ra'd 13:27-28)

*******


ALLAH kata dia akan beri petunjuk pada orang-orang yang bertaubat. maknanya orang-orang yang mohon ampun dalam sedar dan berjanji xkan buat lagi dosanya. ALLAH x kata orang-orang yang x pernah buat dosa. fitrah manusia biasa untuk tidak maksum. tapi bukan untuk hanyut dalam kesesatan. bukan untuk kufur dan mengaku kalah pada hasutan syaitan dan hawa nafsu. 



syaitan musuh yang nyata. busuk perangainya. lepas dia hasut kalau kita buat dosa bukan dia nak tanggung sama-sama malah dia berlepas diri lagi.. xnak tanggung. benci!

contohnya time dia berjaya hasut sekumpulan manusia untuk berperang dulu,pastu lari, pastu dia siap cakap kot dia takot pada ALLAH. 

وَإِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَقَالَ لَا غَالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَإِنِّي جَارٌ لَّكُمْ ۖ فَلَمَّا تَرَاءَتِ الْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ وَقَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِّنكُمْ إِنِّي أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّي أَخَافُ اللَّـهَ ۚوَاللَّـهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ ﴿٤٨﴾

dan ingatlah ketika syaitan menjadikan terasa indah bagi mereka perbuatan mereka dan mengatakan "tidak ada yang dapat mengalahkan kamu pada hari ini dan sungguh aku adalah penolong bagi kamu" maka ketika kedua pasukan itu saling berhadapan, syaitan balik ke belakang seraya berkata "sesungguhnya aku berlepas diri dari kamu; aku dapat melihat apa yang kamu tidak dapat melihat; sesungguhnya aku takut kepada ALLAH. ALLAH sangat keras siksaanya."
(Al-Anfal 8:48)

jangan biarkan syaitan jadikan kita lalai dan lemah dalam mencari ridha ALLAH. kita tahu semua tu susah, jadi kita x boleh mengalah. cuba bina diri yang selalu ingat ALLAH. selalu ingat setiap masa sampaikan ingatan tu mengawal bukan hati kita je tp tubuh badan kita juga. semuanya kena usaha  agar ALLAH kurniakan nikmat iman dan taqwa tu, 

وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّـهِ ۚ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴿٢٠٠﴾ إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ ﴿٢٠١﴾

dan jika syaitan datang menggodamu, maka berlindunglah kepada ALLAH. sungguh Dia Maha Mengetahui, Maha Mendengar. 
sesungguhnya orang yang bertaqwa ialah apabila mereka berfikiran jahat (berbuat dosa) dari syaitan, mereka pun segara ingat kepada ALLAH. maka ketika itu juga mereka ingat kepada ALLAH
(Al-A'raf 7:200-201)

********
psal ujian-ujian yang kita terima dari ALLAH belajar lah untuk terima. xsenang tapi, perasaan tu yang kita kena korbankan untuk menjadi hamba yang redha pada ALLAH. bukan sahaja hamba yang diridhai ALLAH. percayalah ALLAH sayang kita. 

********


sabar. bukan dengan kerenah manusia je. tp dengan kejadian yang menimpa juga..sabar tu yang pertama. tu yang terbaik. dan sepanjang ujian pun kne sabar dan redha..ALLAH akan bantu kita dan bg kemenangan pada kita selagi mana kita sabar. Dia nak uji. tapi kita xtau sejauh mana. sebab tu ada orang kata kemenangan dan kalah tu dipisahkan oleh sabar yang sesaat. sebab selagi mana kita sabar kita masih boleh berjaya dalam meraih redha dan bantuan ALLAH. 

 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الصَّابِرِينَ﴿١٥٣﴾

wahai orang-orang yang beriman! mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat. sungguh ALLAH beserta orang-orang yang sabar.
(Al-Baqarah 2:153) 

kalau ALLAH tu bersama kita, insyaALLAH kita mampu atasi apa je ujian. pasti. tapi kne la penuhi syarat Dia dulu. 

*******


doalah selalu. doa tu manifestasi kerendahan hati kita pada ALLAH yang Maha Tinggi dan Maha Besar. sy pun kurang doa. mungkin tu antara lompang dalam cinta sy pada ALLAH. semoga ALLAH bersihkan hati kita.. ALLAH pun kata bahawa orang Dia akan berikan syurga pada orang-orang bertaqwa, dan orang yang berdoa termasuk dalam kalangan orang yang bertakwa (org y takut pada TuhanNya. dan ketakutan tu  menjadikan dia sedar setiap yang dia kerjakan agar tidak membuat dosa dan kesalahan) malah tulah kemenangan yang kita nak. syurga ALLAH, kurniaan yang lebih baik dari segala keinginan manusia yang indah-indah pada pandangan kita. 

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّـهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ ﴿١٤﴾  قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَٰلِكُمْ ۚ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ﴿١٥﴾


dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan, anak-anak, harta benda yang bertumpuk-tumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternak dan sawah ladang. itulah kesenangan dunia, dan di sisi ALLAHlah tempat kembali yang baik. katakanlah, "mahukan aku khabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu?" bagi orang yang bertaqwa (tersedia di sisi) Tuhan mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya, dan pasangan-pasangan yang suci dan ridha ALLAH. dan ALLAH Maha Melihat hamba-hambanya. 

الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿١٦﴾ الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ ﴿١٧﴾

(iaitu) orang-orang yang berdoa. "Ya Tuhan kami, kami benar-benar beriman, maka ampunilah dosa-dosa kami dan lindungilah kami dari azab neraka. (juga) orang-orang yang sabar, orang yang benar, orang yang taat, orang yang menginfakkan hartanya dan orang yang memohon ampunan waktu sebelum fajar.
(Al-Imran 3:14-17)

**********


ingat ALLAH bukan time kite semayang jek. ni peringatan untuk sy juga, x dinafikan mmg iman lebih cenderung jatuh bila x bole smyang tapi mungkin juga sbb kita yg x maintain connection dengan ALLAH time tu. bila x smyang ada masa lebih. so cenderung buat benda x berfaedah. mungkin kita bole cuba isi masa-masa tu dengan benda yang berfaeadah dan mengingatkan kita pada ALLAH, malah kne latih buat benda ni masa boleh semayang lg. manusia yang disibukkan dengan urusan yang bermakna dan mengingatkan pada ALLAH xkan lalai dalam masa-masanya. tu yang pasti. 

doakan la yang terbaik untuk diri kita. bila rasa ujian ALLAH tu berat mintalah keringanan dari Dia juga. Dia je yang boleh memberi keringanan yang pasti. dunia mungkin melalaikan kita dari memikirkan masalah dan ujian dia. tapi tu sementara, bukan penyelesaian atau pelepasan yang pasti. hanya ALLAH yang dapat mengangkat beban yang Dia timpakan pada kita.

*******

jom sama-sama cari ridha ALLAH.susah tp x mustahil. cuma kita sama-sama perlukan kekuatan dari ALLAH. sama-sama kena minta dan kemis dari ALLAH. 

sy sayang awk lillah..hanya ALLAH yang tahu. ALLAH sayang awk dan sy. lebih besar cinta Dia. syukurlah dengan iman yang Dia berikan. mari sama-sama sahut seruan ALLAH dalam ayat-ayatNya bila Dia turunkan pada orang-orang beriman. sebab kitalah sebahagian orang-orang yang beriman tu sayang.

HUBB FILLAH