Tuesday, May 31

the basis of today and tomorrow


rindu yang sarat

di kala musim exam ni, macam-macam perangai keluar

rindu pada keluarga sarat dan memberat

dan 
ditambah pula dengan rindu saudara tercinta di tanah sana

bila akan ku temui dan kenali 


Monday, May 30

panduan


it is indeed how ALLAH wants to teach us to know and live this life, i think.
there are so many challenges that we have to overcome in this life

some might cause us troubles and pain,
some might keep us happy yet might bring us away from Him.
there are so many trials in life

what we seek in life will indeed guide us all the way through it

because it will become the basis of our
thoughts
perspectives
emotion ( to a certain extent)
motivation
and panduan hidup

i found this while reading 'the manual' this morning

 There has certainly been for you in the Messenger of Allah an excellent pattern for anyone whose hope is in Allah and the Last Day and [who] remembers Allah often.
33:21

well, we have been asked to follow the sunnah of Rasulullah as one of our guidances in life.
a wonderful reference that the Creator has sent to us.

cumanya, ia bukan semata mengambil Rasulullah sebagai panduan hidup, tetapi ada tuntutan penting yang harus diambil kira dan dibina sebelum itu

untuk menjadi hamba yang
1. senantiasa mengharapkan rahmat ALLAH.
2. (mengharapkan) kedatangan hari kiamat dan
3. senantiasa mengingati ALLAH

kenapa perlu semua itu baru boleh ambil Rasulullah sebagai suri teladan?

...(fikirkan wahai ulul albab)...
2:197

aku juga masih belajar


mulakan langkahnya
satu dua tiga

......

ALLAHUAKBAR

Sunday, May 29

my sisters and brothers who i almost forgotten


these people, the sisters and brothers far behind the high gate...have almost been forgotten. 
just because i am too busy with my personal life and stuffs. 
almost been forgotten. 
whilst their lives are being stripped continuously.


oo ALLAH, please..please. make me clear of where i am going. so that i would not be easily fooled by this world. 

man yuridillahubihi khayr, yufakkihu fi deen

man yuridillahubihi khayr, yufakkihu fi deen

tolonglah ya Tuhan, 
jangan lalaikan aku dengan dunia yang semakin hari semakin mencabar
semakin hari semakin melalaikan 
kesibukan demi kesibukan 
perasaan demi perasaan 
cubaan demi cubaan 
sedangkan segalanya datang dariMu
maka dekatkan aku kepadaMu

sakit hati

*a sharing from a sister*


Sesungguhnya, tak seorang pun dapat menyakiti hati Anda, kalau Anda tidak mengizinkannya. Sungguh, tak seorang pun dapat menyakiti hati Anda kalau Anda sudah begitu dekat dengan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang....
Nah, Bagaimana kalau terlanjur sakit hati? Apa yang harus dilakukan? Nah, ketika sakit hati menghampirimu, maka segeralah ber-istighfar dengan sepenuh hati. Mohon ampunlah kepada Allah karena Anda merasa sakit hati. Yang jadi masalah adalah,ketika Anda tidak merasa bahwa sakit hati itu adalah perbuatan yang menzalimi diri sendiri, sehingga otomatis Anda pun menjadi enggan beristighfar ketika Anda merasa sakit hati.

Nah maafkan saja apapun kesalahan orang lain terhadap Anda. Memang tidak mudah, tapi lebih tidak mudah lagi jika Anda tidak mau memaafkan. Memaafkan memang tidak mengubah apapun di masa lalu, tapi memaafkan akan memperindah kehidupan Anda hari ini dan hari esok. Rasa sakit yang difasilitasi justru akan mengundang rasa sakit yang lebih besar.

Berikut adalah teknik memaafkan agar lebih mudah dan kebahagiaan pun dekat dengan Anda :
1. Ingat Allah
2. Ingat masalahnya/orangnya yang belum dimaafkan
3. Tarik nafas yang dalam seolah-olah mengikat semua emosi negatif......
4. tahan sebentar..2-3 detik......
5. Hembuskan seraya beristighfar..dan. Astaghfirullaahl azhiim.. fokuslah terus kepada Allah...
6. dan ucapkanlah : "Ya Allah saya maafkan dia..saya ikhlas...saya sudah menerima dengan tenang...karena semua adalah milikMu..semua adalah ketetapanMu...dan maafkan aku ya Allah"
7. ucapkalah.. Alhamdulillah... dan jika masih ada rasa sakit hatinya, maka ulangi kembali..insya Allah hati Anda menjadi tenang....

wallahu a'lam

Saturday, May 28

of friendship


Di hati bersama mengembara

Tika masanya tika saatnya ku terasa
Meredah lautan kasih sinar iman yang teguh
Redup menyinar hati sanubariku

Kutabahkan hatiku dibuang berkelana
Gerimis hati terpaku sukma
Semoga hidayahNya kan terus menyinar
Penuhi alam kegelapan




Berikan kekuatan dalam mencari sinar
Di jalan ini kuhadapi duka dan sedu sepi
Bersama teman-teman harungi perjuangan
Biarpun kekurangannya ada takkan ku gundah

C/O: Kita akan bersama menempuh segalanya
Bersatu hati mendamaikan jiwa yang keluh resah
JAnji patri bersama ikatan teguh setia
Bersama menuju gerbang impian kita harapkan

Di hati kita bersama.. Di hati kita melangkah..
Jangan dipisahkan kasih bersaudara.. J
angan didendamkan ukhuwah yang terbina..

Friday, May 27

the 1st 30 minutes

A. is so important
B. is so important ?

people will not always see things from the same angle of perspectives

Thursday, May 26

Witness to Humanity

Ama Zilna


Ama Zilna Lyrics

There's some typo in this arabic version :)

Yet, there is no change towards the meaning.


Lyrics Translation:
Approaching God with our hearts
No fear nor grief for whom He guides
His rope is strong and will never waver
His provision is there for all who are in need
In every place, at every time
Above you is The Glorious Caretaking Lord
In every place, at every time
You have a Lord who loves you and will never forget you
Do we know our Lord?
Do we see our Lord’s blessings?
Do we know our Lord?
Do we thank Him… or have we forgotten..
that His servants… we are
In His Dominion we exist for as long as He wills
And we call upon His bounty through prayer
And seek His favors through hope
For He is our refuge when difficulty strengthens its hold
In every place, at every time
Above you is a Gloriouscare Taking Lord
In every place, at every time
You have a Lord who loves and will never forget you
Do we know our Lord? Do we see our Lord’s blessings?
Do we know our Lord? Do we thank Him… or have we forgotten..
that His servants… we are
My heart is Allah’s, My soul is Allah’s
My wealth is Allah’s

dah siap proses ^.^

bismillah, 

ni, saya bagi kat hosmets saya ^.^..lama tau tunggu jam-jam kecik ni sampai... dari china la katakan :)



semoga menjadi motivasi buat kami untuk terus berusaha. 

ni kata-kata yang tak muat nak tulis dalam bookmark yang comel tu:

walau mungkin langkah kita berbeza, semoga haluan dan tujuan kita sama. 

maafkan saya untuk segala kekhilafan, cinta dan sayang yang ALLAH kurniakan ini, 
saya masih belajar untuk betul-betul menghargainya sebagaimana dituntut ke atas seorang yang beriman.

selamat berusaha kawan-kawan. 
sesungguhnya bagi seorang mukmin itu, antara sebab dan akibat ada Tuhan di tengah-tengahnya.

USAHA + DOA + TAWAKAL = Resipi Kehidupan, ~ Kebahagiaan Dunia dan Akhirat. 







ps: untuk yang tak dapat, tunggu turn ye :) 

1st batch :)

1st batch 1

some more to come :) wait patiently...


if u notice, the picture is in Leeds Uni, grabbed it from some one's blog. 

1st batch 2


after how many days of waiting, they are here.... :) 
for this one, it is only this batch, hehehe, cukup da XD

Monday, May 23

jazakillah..jazakillah..ukhti

bismillah. bismillah wa auzubillah. 

sudah lama tidak aku mulakan tulisanku dengan kalimah ini. 

ini hanya untuk mengatakan jazakillah ukhti fillah atas peringatan yang engkau titipkan pada ruang legarmu di alam siber ni. walaupun bukan terus ditujukan padaku, tapi kata-katanya kena tepat padaku. cuma hanya ia sampai tatkala aku sudah pincang langkah dahulu. 


aku kerap menzalimi jiwa ini
kerap sehinggakan hampir mematikan rasionalnya

astagfirullah
manusia itu tidak lekang dari dosa
kecil atau besar
nyata atau sembunyi

tolonglah ya Tuhan
tunjukkan aku jalan taubatnya

matikan takabbur itu
matikan ujub itu
matikan riak itu

hamba kerdil
aku hanya ingin jadi hamba kerdil yang puasnya hanya dengan nikmat dariMu
bukan dari manusia
bukan dari dunia

tolonglah ya Tuhan 
aku hanya ingin jadi hambaMu
jangan ditinggalkan aku
hanyut dengan dunia
mataaudunia

biarkan aku jadi hamba kerdilMu sehingga nafas akhirku
tolong ya ALLAH
Engkau tahu siapa aku

astagfirullah..

____***____

untuk kata-katamu ukhti

Kadang-kadang sebenarnya kita tidak perlu mencari kebenaran pun, kerana ia sudah ada di depan pintu kita. Tinggal saja untuk kita mengakui kebenarannya sahaja

aku ingin sambung:

Kadang-kadang sebenarnya kita tidak perlu mencari kebenaran pun, kerana ia sudah ada di depan pintu kita. Tinggal saja untuk kita mengakui kebenarannya sahaja DAN untuk kita ambil tindakan yang benar atas apa yang telah kita ketahui. 




langkahku silap dan sudah bekali-kali silap, hanya untuk urusan yang sama hanya kerana sikapku yang memenangkan kehendak jiwaku dan kabur dengan takabburku

syuh syaitan. menjauhlah!

rahmat datang :)

kami ada tamu akan sampai rumah petang ni :)

Sunday, May 22

dunia ALLAH ini sangat unik

subhanallah, subhanallah, subhanallah

dunia ALLAH ini sangat unik. aku tak tahu kenapa. mungkin jawapannya hanya satu.

iaitu
ALLAH itu hebat. 

dunia, kamu tahu tak ALLAH itu hebat?! tahu? 

aku sedang berperang dengan egoku untuk aku tumpaskan supaya aku lebih dekat dengan ALLAH

aku sedang berperang

sangatlah ALLAH mengajar aku yang ilmu itu benar banyak tingkatannya

tahu

tahu dan faham 

tahu, faham dan percaya

tahu, faham, percaya, yakin dan cinta pada ilmu itu hanya kerana ALLAH 

bak tulisan seorang sahabat:

ilmu yang tidak mendekatkan kamu kepada ALLAH, kamu ambil hanya kerana kebanggaan dunia 
(beginikah ayatnya? sudah lupa....tapi lebih kurang la maksudnya)

dan suatu ayat yang sangat banyak berlegar dalam kehidupan aku sekitar waktu ini:

habluminallah wa habluminannas

aku akan bercerita tentang ini, insyaALLAH. tapi bukan sekarang kerana aku perlu belajar :)

tapi insyaALLAH. :)


memaknakan cinta agung

Kecondongan mereka (wanita Palestina) akan dunia itu sedikit, sehingga mereka mudah untuk menghafal Al-Quran, mereka adalah wanita-wanita tangguh. Tak sedikit pun rasa sedih ketika anak-anaknya menjadi pejuang Allah dan menjadi seorang yang syahid. Mereka adalah wanita-wanita cerdas. Mereka adalah wanita-wanita yang dekat dengan Allah SWT. Persiapkanlah menjadi seorang istri dan ibu. Seorang wanita harus mempersiapkan menjadi ibu generasi, siap menjadi ibu sehat. Oleh karena itu perhatikanlah menu-menu makanan yang kita (wanita) makan. Dari rahim inilah akan tumbuh embrio yang luar biasa dari seorang ibu yang luar biasa. Dari rahim inilah akan tumbuh embrio yang sehat dari seorang ibu yang sehat.”

“Pernikahan adalah suatu fitrah, ia bukanlah beban tapi kebutuhan. Dari rumah tangga muslim akan lahirlah khilafah fi ard. Dan satu kunci yang penting, kedekatan seorang hamba dengan Allah SWT. Ketika seorang hamba telah bertaqwa, Allah SWT akan memudahkan jalannya”.


tentang Ustazah Yoyoh Yusroh

Thursday, May 19

thing i wanted to write before

after last week's placement, i wanted to write something but i can't really remember why i didn't. i wondered why. giving some thoughts, i remembered back the reason. well, something made me upset. it was the same thing that upset me for several times already. the same thing. thankfully, i think i have managed to control my disappointment towards the matter already. being upset this time around had really given me quite a good time to reflect on my attitude and ways i am coping. well, it is not completely controlled, yet i think i am getting better now. less likely to be affected by things happening around me badly like i used to be before. may be this is a good sign of me getting more mature. *wink*

anyway, the thing that i wanted to write was a quote from albert einstein. he said:

once we accept our limit, we can go beyond them 

i wanted to write this because a friend of mine quoted something similar to it before. i've wrote one entry about it. she said:

'nak jadi baik bukan dengan semata tukar penampilan dan tinggalkan kejahilan dengan sekelip mata..perubahan satu proses...ia adalah menerima yang kita ada kelemahan dan instead of being frustrated dengan kelemahan, jahiliyyah dan segala yang tidak seharusnya ada..kita seharusnya menerima hakikat itu. bahawa kita ada kekurangan. tapi cuba untuk berubah. berdikit-dikit'
i loved this quotation so much when she said this before as it motivated me to change for the better and be strong all the way through. it worked for quite a while until i started to forget the reminder. alhamdulillah that ALLAH allows me to have a stronger motivation which is from His words and stories of the Prophet. alhamdulillah...

well, back to the quotation. when i read einstein's quotation, i was so excited to share this with her. and i would like to put this into words so that i can reflect more one it and others can benefit from it as well. indeed, i feel that writing is one of the way that we can fulfil the lesson of the quotation.

how would you personally reflect the quotations?

for me, they

once we accept our limit, we can go beyond them
'nak jadi baik bukan dengan semata tukar penampilan dan tinggalkan kejahilan dengan sekelip mata..perubahan satu proses...ia adalah menerima yang kita ada kelemahan dan instead of being frustrated dengan kelemahan, jahiliyyah dan segala yang tidak seharusnya ada..kita seharusnya menerima hakikat itu. bahawa kita ada kekurangan. tapi cuba untuk berubah. berdikit-dikit'
mean
M.U.H.A.S.A.B.A.H
B.E.R.U.B.A.H
B.E.R.U.S.A.H.A
T.A.W.A.K.A.L

well, indeed muhasabah has always been something that ALLAH and the Prophet have taught us to do. to reflect on everything that we have done (with our time a.k.a hayat, materials, knowledge and soul) and our attitudes (read = akhlak). and for certain things, as we have eager to change for the sake of ALLAH's blessings we would be so eager and wanted to see the changes so very fast, right?

(if not for seeking His blessings than we should always try to tarbiyah ourselves to make this our lives' mission, sometimes wanting to seek ALLAH's blessing in life is something that we have to struggle   to nurture it in ourselves, we have been living so long with the worldly things and lagha things that we failed at times to realise the reason of our creation and failed to always remember that we are getting nearer to death as our hearts tick) 

well, changes are not easy, yet it could be permanent.

(could be? this is my opinion. some would say changes are permanent. well, i think it depends. hahahah.. some 'changes' are not permanent) 
as changes are not easy, we have to be very patient in working for it. or even waiting for it.

(especially if we were hoping and p.r.a.y.i.n.g for someone to do the changes. praying for changes in someone else would be very much harder and challenging..is it? hahaha)
patient is something that ALLAH always says in the Quran. He always asks us to seek His help and pray for His assistance in everything that we are doing. yet, He has also warned that He would never helped us or make us better until we worked for it. muhasabah would help us to identify the areas that we need to work on. be it about attitudes, daily life = study = working, ibadah, niat and soooo much more. instead of being disappointed with our states now, we should be more optimise and ambitious to reach a better states/levels in the future. then plan ahead and work hard for the improvement.

yet, there is something wonderful that ALLAH has taught us in our quest to go beyond our limits. ALLAH taught us, muslims that nothing will happen unless He allows it to and things happen not ultimately due to what we do BUT because He allows it to. this is why TAWAKAL comes along withh MUHASABAH and USAHA in our quest to BERUBAH. huhuhuhu...

huhuhu..I've wrote toooooooo much, just for a simple quotation.

got to go, there are still loads to cover and tomorrow is clinical placement. huhuhuhu....




"Wahai Tuhanku, ampunkanlah bagiku dan bagi saudaraku, dan masukkanlah kami ke dalam rahmatMu, kerana Engkaulah sahaja Yang Maha Mengasihani dari segala yang lain mengasihani"

Monday, May 16

untuk akak y slalu usha blog sy :)

heheheh...

*wink2*

nt sy akan lebih berhati-hati

hehehehe....

Sunday, May 15

Tuntutan kata- kata

Bismillah, tuntutan kata-kata itu sungguh berat. Menuntut pengorbanan dan mujadah. Islam itu agama yang menyucikan dan mengembalikan kepada fitrah serta kebenaran. Sejauh manakah kita menyerahkan diri untuk diislahkan dan disucikan dengan Islam? Dengan cara bentukkan dan tuntutan Allah. Sungguh sejak aku mula mengenalNya dan keinginan untuk merebut redha dan syurgaNya, aku bagaikan masuk  ke medan perang. Mujahadah jiwa dan roh yang aku rasa hanya kan tamat selepas roh terpisah dari badan.

Ya Allah hanya Engkau yang tahu betapa kuat aku perlu jadi untuk menghidupkan kehidupan dan keislaman (ketundukan) yang benar itu dalam jiwa ini. Tolonglah. Pimpin aku dan jangan lepaskan.

Tuhan, Engkau itu satu, Yang Maha Esa.

Hanya padaMu sumber kekuatan.
Hanya dariMu redha yang meredhakan.

Untukku hamba yang lemah.

Saturday, May 14

habluminallah wa habluminannas

Apa yang harus aku coretkan

Bismillah wa alhamdulillah 

Well, there will be times when we miss our times when we were small or younger

Being 'big' is something

Plus change, 

That something gets even harder..

Anyway, 

Change has always been hard

May ALLAH eases everything 

May ALLAH helps in everything 

Friday, May 13

ilmu buahkan syurga

ilmu yang bermanfaat adalah yang menjauhkan kita dari dunia dan mendekatkan kita dengan ALLAH 

membuahkan amalan yang mendekatkan kita pada ALLAH 

amal-amal yang mensucikan hati dan atau beserta ikhlas

Wednesday, May 11

cerita hari ni

salam, 

hari ni saya nak mula belaja. tadi sy tengok list y sy kena bc saaaangaaat banyak. hohohoho... T-T sebentar 


kena susun jadual ni...

hasbunallah wa ni'mal wakil...

selamat berjaya semua..

Tuesday, May 10

Mengambil bahagianmu di dunia secukupnya dan tetap teguh!

Bismillah wa au'zubillah. Tadi, dalam dudukku bersama adik-adikku tadi, aku persembahkan ini:
"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan ".28:77
Maka dia, yang aku cinta kerana ALLAH itu bertanya, "Bagaimana hendak memastikan kita mengambil dunia secukupnya dan mengejar akhirat selayaknya?"

 Ya, aku juga pernah bertanyakan soalan ini dahulu. Malah aku masih lagi mengumpul jawapan dan hujah-hujah Tuhan untuk aku jadikan petunjuk sepanjang musafirku di bumi ini. Jawapan-jawapan itu akan aku titip sebagai prinsip hidupku, hidup sebagai hamba kerdil Tuhan Yang Esa. Tuhan Pemilik Langit dan Bumi serta setiap jiwa yang telah diciptakannya. Pertamanya, memang kita ada keinginan pada dunia:
Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).3:14
Maka untuk mengambil dunia secukupnya, maka kita harus lepaskan kecintaan padanya dahulu. Sambung cinta itu pada janji ALLAH, yakin dan teguhlah pada janji itu. Cintai syurga, (jangan lupa) takuti neraka dan ingatlah kematian banyak-banyak. Kerana pada ingatan-ingatan itulah lahirnya buah-buah takwa. Sentiasa sedar kamu dalam lingkungan pengawasanNya. Dengan ini baru kita dapat melepaskan syahawat (keinginan) kita pada dunia. ALLAH menyeru dengan mengingatkan kita pada syurgaNya. janjinya yang pasti:
(Mereka - yang bertaqwa - itu, diberi penghormatan serta diseru oleh Allah Taala dengan firmanNya): "Wahai hamba-hambaku! Pada hari ini kamu tidak akan merasai sebarang kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik); dan kamu pula tidak akan berdukacita".(68) (Mereka itu ialah) orang-orang yang beriman akan ayat-ayat keterangan Kami, serta mereka menjadi orang-orang Islam yang taat patuh, (69) (Mereka diberi sebaik-baik balasan dengan dikatakan kepada mereka): "Masuklah kamu ke dalam Syurga bersama-sama isteri-isteri kamu (yang beriman), dengan menikmati sepenuh-penuh kegembiraan dan kesenangan". (70) Diedarkan kepada mereka pinggan-pinggan besar dan piala-piala dari emas; dan di dalam Syurga itu pula disediakan segala yang diingini oleh nafsu serta di pandang indah oleh mata; dan (dikatakan kepada mereka): "Kamu adalah tetap kekal di dalamnya". (71) Dan (dikatakan lagi kepada mereka): "Inilah Syurga yang diberikan kamu mewarisinya, disebabkan apa yang kamu telah kerjakan".(72) "Kamu beroleh di dalamnya berbagai jenis buah-buahan, untuk kamu makan daripadanya". (73) 43:68-73

Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya. (4) Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda - berpuas hati.(5) 90:4-5
Ingatlah, hebatnya syurga dan balasan janji ALLAH tu sampai kita akan puas hati dan redha padaNya. Saat itu dunia bermakna sedikit pun. Untuk meletak had pada secukupnya mengambil dunia pula, binalah hubungan yang hebat dengan Tuhan dan dia pasti tunjukkan dengan menganugerah takwa. Sebaik-baik bekal musafir di dunia ni.
Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya. (269)2:69

'An Abi Hurairah r.a qaala: Qaala Rasulullah s.a.w: Man yuridillah hubii khairan yufakkihu fiddin (Sahihul Bukhari wa Muslim) [Sesiapa yang ALLAH mahukan kebaikan buat dirinya, Dia akan berikannya kefahaman ad-Deen]
Pabila terbinanya fakeh atas anugerah, rahmat dari Tuhan, maka sayonaralah jahiliyyah dan al-hawa yang menyesatkan. Ingatlah, menurut hawa nafsu dan keinginan akan menjuruskan kita kepada kerugian yang besar.
Mereka itulah sebahagian dari Nabi-nabi yang telah dikurniakan Allah nikmat yang melimpah-limpah kepada mereka dari keturunan Nabi Adam, dan dari keturunan orang-orang yang Kami bawa (dalam bahtera) bersama-sama Nabi Nuh, dan dari keturunan Nabi Ibrahim, dan (dari keturunan) Israil- dan mereka itu adalah dari orang-orang yang Kami beri hidayah petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat (Allah) Ar-Rahman, mereka segera sujud serta menangis. (58) Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat); maka mereka akan menghadapi azab (dalam neraka), (59)

19:58-59 Adapun orang yang takutkan keadaan semasa ia berdiri di mahkamah Tuhannya, (untuk dihitung amalnya), serta ia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu, - (40) Maka sesungguhnya Syurgalah tempat kediamannya. (41) 79:40-41
Binalah iman dan taqwa. Kecintaan serta obsesi pada akhirat. Pabila tiada lagi harga dunia. Maka sayonaralah jahiliyyah. Sayonaralah jahiliyyah! Tatkala itu, bila sahaja datang peringatan, berpeganglah padanya dan jangan dilepaskan:
Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik - derhaka.(16) 51:18
Jangan tunggu hingga hati menjadi keras. Peluang kedua mungkin takkan datang. Sekali kamu berpegang pada ALLAH. Pegang kuat-kuat selama-lamanya. Dan bersamalah dengan mereka yang ingin membina iman itu sebagai suatu langkah memeliharanya.
Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata: "Tuhan kami ialah Allah", kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): "Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita, dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu. (30) 41:30

Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (256)2:256

Dan sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah (dengan ikhlas) sedang ia berusaha mengerjakan kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh dan (ingatlah) kepada Allah jualah kesudahan segala urusan. (22)31:22
Allah sudah menyusun keperluan kita, yakinlah. Kerana itu, tak perlulah berlumba-lumba mengejar dunia yang sudah pasti bahagiannya itu. Lakukan semata-mata demi bersungguh-sungguh dalam meraih rahmat ALLAH.
(Mengapa mereka mendakwa demikian), tidakkah mereka mengetahui bahawa sesungguhnya Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Ia juga yang menyempitkannya? Sesungguhnya yang demikian mengandungi keterangan-keterangan yang jelas bagi orang-orang yang percayakan (ilmu dan kebijaksanaan Allah). (52)39:52
Dan jangan lupa juga untuk membina iman dalam diri yang lain. Binalah iman itu dalam yang lain juga kerana itu tanda kesempurnaan iman juga.
Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat. (10)49:10

Dari Abu Hamzah, Anas b Malik, khadam Rasulullah: Rasulullah s.a.w bersabda: Seseorang itu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri (Sahihul Bukhari dan Muslim)
Andai untuk diri yang kita kasihi kita inginkan syurga maka untuk sahabat yang kita cinta kerana Tuhan Yang Maha Pengasih juga kita inginkan syurga. Indahnya tanda keimanan pada ALLAH yang Maha Pengasih.   Akhir sekali, kenali tabiat kita sebagaiman yang telah ALLAH nyatakan dalam kitabNya dan kenali juga dunia, akhirat, syurga dan neraka. Percaya dan yakin. Dan tetap teguh! Buah iman itu pasti, dengan ikhlas, untuk dunia dan akhirat, untuk diri dan seluruh 'alam. 


Wallahua'alm.
 Uktikumfillah.

Sunday, May 8

taking my time now to plan my days ahead,

or may be just start my revision without having to plan properly

we'll see what i do

now, i will take sum time to tidy up my room, prepare myself and leave to library

may ALLAH gives sum calmness and focus to me and to everyone who is now struggling :)

Tuesday, May 3

know that if you cant pray at night and you cant fast during the day, you are prevented, and what prevents you is your number of sins, so look into your heart.

- imam fudhail bin iyadh

Monday, May 2


don't hope for the best, but try for the best

the higher your hope is.... the more you'll suffer if you don't get what you hope for....

are real wake up call for someone who has always hoped so much but tried so less

real reminder for me who has always hoped so much but prayed less

my bad

ke mana hilang tawakal dan pengharapan 
ke mana pergi khauf dan raja' 

Berpenat lelahlah kerana sesungguhnya kesenangan itu selepas kesusahan dan jangan berduka cita kerana hidup ini meletihkan. sebab demikian hidup ini diciptakan.
-Imam Syafie-

Sunday, May 1

entah kenapa hingga sekarang aku masih belum boleh menerima hakikat itu. 
hakikat itu. ALLAH, ALLAH, ALLAH.. 
teruslah ya ALLAH berdetik ingatanku padaMu bersama dengup jantung ini. jangan tinggalkan aku walau sesaat. ALLAHu akbar