Posts

Showing posts from May, 2011

the basis of today and tomorrow

Image

rindu yang sarat

di kala musim exam ni, macam-macam perangai keluar
rindu pada keluarga sarat dan memberat
dan  ditambah pula dengan rindu saudara tercinta di tanah sana
bila akan ku temui dan kenali 
mereka?

panduan

Image
i found this


YOU CAN DO IT!- Harishah Halim 
it is indeed how ALLAH wants to teach us to know and live this life, i think.
there are so many challenges that we have to overcome in this life

some might cause us troubles and pain,
some might keep us happy yet might bring us away from Him.
there are so many trials in life

what we seek in life will indeed guide us all the way through it

because it will become the basis of our
thoughts
perspectives
emotion ( to a certain extent)
motivation
and panduan hidup

i found this while reading 'the manual' this morning

There has certainly been for you in the Messenger of Allah an excellent pattern for anyone whose hope is in Allah and the Last Day and [who] remembers Allah often.
33:21

well, we have been asked to follow the sunnah of Rasulullah as one of our guidances in life.
a wonderful reference that the Creator has sent to us.

cumanya, ia bukan semata mengambil Rasulullah sebagai panduan hidup, tetapi ada tuntutan penting yang harus diambil…

my sisters and brothers who i almost forgotten

Image
these people, the sisters and brothers far behind the high gate...have almost been forgotten.  just because i am too busy with my personal life and stuffs.  almost been forgotten.  whilst their lives are being stripped continuously.

oo ALLAH, please..please. make me clear of where i am going. so that i would not be easily fooled by this world. 
man yuridillahubihi khayr, yufakkihu fi deen
man yuridillahubihi khayr, yufakkihu fi deen
tolonglah ya Tuhan,  jangan lalaikan aku dengan dunia yang semakin hari semakin mencabar semakin hari semakin melalaikan  kesibukan demi kesibukan  perasaan demi perasaan  cubaan demi cubaan  sedangkan segalanya datang dariMu maka dekatkan aku kepadaMu

sakit hati

*a sharing from a sister*


Sesungguhnya, tak seorang pun dapat menyakiti hati Anda, kalau Anda tidak mengizinkannya. Sungguh, tak seorang pun dapat menyakiti hati Anda kalau Anda sudah begitu dekat dengan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang....
Nah, Bagaimana kalau terlanjur sakit hati? Apa yang harus dilakukan? Nah, ketika sakit hati menghampirimu, maka segeralah ber-istighfar dengan sepenuh hati. Mohon ampunlah kepada Allah karena Anda merasa sakit hati. Yang jadi masalah adalah,ketika Anda tidak merasa bahwa sakit hati itu adalah perbuatan yang menzalimi diri sendiri, sehingga otomatis Anda pun menjadi enggan beristighfar ketika Anda merasa sakit hati.
Nah maafkan saja apapun kesalahan orang lain terhadap Anda. Memang tidak mudah, tapi lebih tidak mudah lagi jika Anda tidak mau memaafkan. Memaafkan memang tidak mengubah apapun di masa lalu, tapi memaafkan akan memperindah kehidupan Anda hari ini dan hari esok. Rasa sakit yang difasilitasi justru akan mengundang rasa sakit yang lebi…

of friendship

Image
Di hati bersama mengembara
Tika masanya tika saatnya ku terasa Meredah lautan kasih sinar iman yang teguh Redup menyinar hati sanubariku
Kutabahkan hatiku dibuang berkelana Gerimis hati terpaku sukma Semoga hidayahNya kan terus menyinar Penuhi alam kegelapan



Berikan kekuatan dalam mencari sinar Di jalan ini kuhadapi duka dan sedu sepi Bersama teman-teman harungi perjuangan Biarpun kekurangannya ada takkan ku gundah
C/O: Kita akan bersama menempuh segalanya Bersatu hati mendamaikan jiwa yang keluh resah JAnji patri bersama ikatan teguh setia Bersama menuju gerbang impian kita harapkan
Di hati kita bersama.. Di hati kita melangkah.. Jangan dipisahkan kasih bersaudara.. J angan didendamkan ukhuwah yang terbina..

the 1st 30 minutes

A. is so important B. is so important ?
people will not always see things from the same angle of perspectives

Witness to Humanity

Image

Ama Zilna

Image
Ama Zilna Lyrics

There's some typo in this arabic version :)

Yet, there is no change towards the meaning.


Lyrics Translation: Approaching God with our hearts
No fear nor grief for whom He guides
His rope is strong and will never waver
His provision is there for all who are in need
In every place, at every time
Above you is The Glorious Caretaking Lord
In every place, at every time
You have a Lord who loves you and will never forget you
Do we know our Lord?
Do we see our Lord’s blessings?
Do we know our Lord?
Do we thank Him… or have we forgotten..
that His servants… we are
In His Dominion we exist for as long as He wills
And we call upon His bounty through prayer
And seek His favors through hope
For He is our refuge when difficulty strengthens its hold
In every place, at every time
Above you is a Gloriouscare Taking Lord
In every place, at every time
You have a Lord who loves and will never forget you
Do we know our Lord? Do we see our Lord’s blessings?
Do we know our Lord? Do we th…

dah siap proses ^.^

Image
bismillah, 
ni, saya bagi kat hosmets saya ^.^..lama tau tunggu jam-jam kecik ni sampai... dari china la katakan :)


semoga menjadi motivasi buat kami untuk terus berusaha. 
ni kata-kata yang tak muat nak tulis dalam bookmark yang comel tu:
walau mungkin langkah kita berbeza, semoga haluan dan tujuan kita sama. 
maafkan saya untuk segala kekhilafan, cinta dan sayang yang ALLAH kurniakan ini,  saya masih belajar untuk betul-betul menghargainya sebagaimana dituntut ke atas seorang yang beriman.
selamat berusaha kawan-kawan.  sesungguhnya bagi seorang mukmin itu, antara sebab dan akibat ada Tuhan di tengah-tengahnya.
USAHA + DOA + TAWAKAL = Resipi Kehidupan, ~ Kebahagiaan Dunia dan Akhirat.






ps: untuk yang tak dapat, tunggu turn ye :) 

1st batch :)

Image
1st batch 1
some more to come :) wait patiently...

if u notice, the picture is in Leeds Uni, grabbed it from some one's blog.
1st batch 2

after how many days of waiting, they are here.... :)  for this one, it is only this batch, hehehe, cukup da XD

jazakillah..jazakillah..ukhti

bismillah. bismillah wa auzubillah. 
sudah lama tidak aku mulakan tulisanku dengan kalimah ini. 
ini hanya untuk mengatakan jazakillah ukhti fillah atas peringatan yang engkau titipkan pada ruang legarmu di alam siber ni. walaupun bukan terus ditujukan padaku, tapi kata-katanya kena tepat padaku. cuma hanya ia sampai tatkala aku sudah pincang langkah dahulu. 
laskar. 
aku kerap menzalimi jiwa ini kerap sehinggakan hampir mematikan rasionalnya
astagfirullah manusia itu tidak lekang dari dosa kecil atau besar nyata atau sembunyi
tolonglah ya Tuhan tunjukkan aku jalan taubatnya
matikan takabbur itu matikan ujub itu matikan riak itu
hamba kerdil aku hanya ingin jadi hamba kerdil yang puasnya hanya dengan nikmat dariMu bukan dari manusia bukan dari dunia
tolonglah ya Tuhan  aku hanya ingin jadi hambaMu jangan ditinggalkan aku hanyut dengan dunia mataaudunia
biarkan aku jadi hamba kerdilMu sehingga nafas akhirku tolong ya ALLAH Engkau tahu siapa aku
astagfirullah..

____***____

untuk kata-katamu ukhti

Kadang-kadang seb…

rahmat datang :)

kami ada tamu akan sampai rumah petang ni :)

dunia ALLAH ini sangat unik

subhanallah, subhanallah, subhanallah
dunia ALLAH ini sangat unik. aku tak tahu kenapa. mungkin jawapannya hanya satu.

iaitu
ALLAH itu hebat. 
dunia, kamu tahu tak ALLAH itu hebat?! tahu? 
aku sedang berperang dengan egoku untuk aku tumpaskan supaya aku lebih dekat dengan ALLAH
aku sedang berperang
sangatlah ALLAH mengajar aku yang ilmu itu benar banyak tingkatannya
tahu
tahu dan faham 
tahu, faham dan percaya
tahu, faham, percaya, yakin dan cinta pada ilmu itu hanya kerana ALLAH
bak tulisan seorang sahabat:
ilmu yang tidak mendekatkan kamu kepada ALLAH, kamu ambil hanya kerana kebanggaan dunia  (beginikah ayatnya? sudah lupa....tapi lebih kurang la maksudnya)
dan suatu ayat yang sangat banyak berlegar dalam kehidupan aku sekitar waktu ini:
habluminallah wa habluminannas
aku akan bercerita tentang ini, insyaALLAH. tapi bukan sekarang kerana aku perlu belajar :)
tapi insyaALLAH. :)

memaknakan cinta agung

Kecondongan mereka (wanita Palestina) akan dunia itu sedikit, sehingga mereka mudah untuk menghafal Al-Quran, mereka adalah wanita-wanita tangguh. Tak sedikit pun rasa sedih ketika anak-anaknya menjadi pejuang Allah dan menjadi seorang yang syahid. Mereka adalah wanita-wanita cerdas. Mereka adalah wanita-wanita yang dekat dengan Allah SWT. Persiapkanlah menjadi seorang istri dan ibu. Seorang wanita harus mempersiapkan menjadi ibu generasi, siap menjadi ibu sehat. Oleh karena itu perhatikanlah menu-menu makanan yang kita (wanita) makan. Dari rahim inilah akan tumbuh embrio yang luar biasa dari seorang ibu yang luar biasa. Dari rahim inilah akan tumbuh embrio yang sehat dari seorang ibu yang sehat.”

“Pernikahan adalah suatu fitrah, ia bukanlah beban tapi kebutuhan. Dari rumah tangga muslim akan lahirlah khilafah fi ard. Dan satu kunci yang penting, kedekatan seorang hamba dengan Allah SWT. Ketika seorang hamba telah bertaqwa, Allah SWT akan memudahkan jalannya”.


tentang Ustaz…

thing i wanted to write before

after last week's placement, i wanted to write something but i can't really remember why i didn't. i wondered why. giving some thoughts, i remembered back the reason. well, something made me upset. it was the same thing that upset me for several times already. the same thing. thankfully, i think i have managed to control my disappointment towards the matter already. being upset this time around had really given me quite a good time to reflect on my attitude and ways i am coping. well, it is not completely controlled, yet i think i am getting better now. less likely to be affected by things happening around me badly like i used to be before. may be this is a good sign of me getting more mature. *wink*

anyway, the thing that i wanted to write was a quote from albert einstein. he said:

once we accept our limit, we can go beyond them 
i wanted to write this because a friend of mine quoted something similar to it before. i've wrote one entry about it. she said:

'nak jadi b…
"Wahai Tuhanku, ampunkanlah bagiku dan bagi saudaraku, dan masukkanlah kami ke dalam rahmatMu, kerana Engkaulah sahaja Yang Maha Mengasihani dari segala yang lain mengasihani"

untuk akak y slalu usha blog sy :)

heheheh...

*wink2*

nt sy akan lebih berhati-hati

hehehehe....

Tuntutan kata- kata

Bismillah, tuntutan kata-kata itu sungguh berat. Menuntut pengorbanan dan mujadah. Islam itu agama yang menyucikan dan mengembalikan kepada fitrah serta kebenaran. Sejauh manakah kita menyerahkan diri untuk diislahkan dan disucikan dengan Islam? Dengan cara bentukkan dan tuntutan Allah. Sungguh sejak aku mula mengenalNya dan keinginan untuk merebut redha dan syurgaNya, aku bagaikan masuk  ke medan perang. Mujahadah jiwa dan roh yang aku rasa hanya kan tamat selepas roh terpisah dari badan. Ya Allah hanya Engkau yang tahu betapa kuat aku perlu jadi untuk menghidupkan kehidupan dan keislaman (ketundukan) yang benar itu dalam jiwa ini. Tolonglah. Pimpin aku dan jangan lepaskan. Tuhan, Engkau itu satu, Yang Maha Esa.Hanya padaMu sumber kekuatan.
Hanya dariMu redha yang meredhakan.Untukku hamba yang lemah.

habluminallah wa habluminannas

Apa yang harus aku coretkan

Bismillah wa alhamdulillah 
Well, there will be times when we miss our times when we were small or younger
Being 'big' is something
Plus change, 
That something gets even harder..
Anyway, 
Change has always been hard
May ALLAH eases everything 
May ALLAH helps in everything

ilmu buahkan syurga

ilmu yang bermanfaat adalah yang menjauhkan kita dari dunia dan mendekatkan kita dengan ALLAH 
membuahkan amalan yang mendekatkan kita pada ALLAH 
amal-amal yang mensucikan hati dan atau beserta ikhlas

cerita hari ni

Image
salam, 
hari ni saya nak mula belaja. tadi sy tengok list y sy kena bc saaaangaaat banyak. hohohoho... T-T sebentar 

kena susun jadual ni...
hasbunallah wa ni'mal wakil...
selamat berjaya semua..

Mengambil bahagianmu di dunia secukupnya dan tetap teguh!

Image
Bismillah wa au'zubillah. Tadi, dalam dudukku bersama adik-adikku tadi, aku persembahkan ini:
"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan ".28:77Maka dia, yang aku cinta kerana ALLAH itu bertanya, "Bagaimana hendak memastikan kita mengambil dunia secukupnya dan mengejar akhirat selayaknya?"

 Ya, aku juga pernah bertanyakan soalan ini dahulu. Malah aku masih lagi mengumpul jawapan dan hujah-hujah Tuhan untuk aku jadikan petunjuk sepanjang musafirku di bumi ini. Jawapan-jawapan itu akan aku titip sebagai prinsip hidupku, hidup sebagai hamba kerdil Tuhan…
sabar ye adik
taking my time now to plan my days ahead,
or may be just start my revision without having to plan properly
we'll see what i do
now, i will take sum time to tidy up my room, prepare myself and leave to library
may ALLAH gives sum calmness and focus to me and to everyone who is now struggling :)
know that if you cant pray at night and you cant fast during the day, you are prevented, and what prevents you is your number of sins, so look into your heart.

- imam fudhail bin iyadh
these words:
don't hope for the best, but try for the best
the higher your hope is.... the more you'll suffer if you don't get what you hope for....
are real wake up call for someone who has always hoped so much but tried so less
real reminder for me who has always hoped so much but prayed less
my bad
ke mana hilang tawakal dan pengharapan  ke mana pergi khauf dan raja' 
Berpenat lelahlah kerana sesungguhnya kesenangan itu selepas kesusahan dan jangan berduka cita kerana hidup ini meletihkan. sebab demikian hidup ini diciptakan. -Imam Syafie-
entah kenapa hingga sekarang aku masih belum boleh menerima hakikat itu.  hakikat itu. ALLAH, ALLAH, ALLAH..  teruslah ya ALLAH berdetik ingatanku padaMu bersama dengup jantung ini. jangan tinggalkan aku walau sesaat. ALLAHu akbar