Posts

Showing posts from 2014

BUKTIKAN KEIMANAN

Dengan Nama ALLAH, Ar-Rahman Ar-Rahim. Selawat dan salam buat Rasulullah SAW.

Subhanallah, wa Alhamdulillah. Wa La Ilaahaillallah. 
Tuhan itu satu dan tiada dua.  Tiada tiga.  Dan hanya Dia.  Penyayang.  Pengampun dan Maha Kuasa.  Maha Bijaksana dan Maha Menciptakan. 
Apa itu iman? Iman itu mengakui dengan hati dengan tanpa rasa terpaksa. Dengan jelas dan teguh dan tiada keraguan. Redha, bashirah, salim wa la bil syak. 
Iman yang menyeluruh kepada ALLAH dengan mengakui bahawa Dia adalah Tuhan yang Satu yang layak disembah dan dipatuhi hukumnya tanpa syak dan ragu-ragu. Seluruh, dari sekecil-kecil hukum bersuci, makan, berpakaian sehingga kepada undang-undang negara dan pengurusan manusia. 
Iman yang menyeluruh kepada ALLAH dengan meyakini dan merasai bahawa Dialah yang layak disayangi dan dirindui setiap masa, sehingga memenuhi setiap nafas yang dihela. Lemas dalam kehambaan kepada ALLAH. 
Bertapa keimanan yang sempurna kepada ALLAH akan memberikan kesan yang besar kepada hidup manus…

Akhir Tahun 2014

The year is leaving and people left and will be as well. I can't stop myself writing this so bare with me  *Although somebody did not agree with the analogy cause she thinks udara dan pernafasan happens too quickly.. Incomparable to this.. i still think it does*

PERTEMUAN Manusia itu ibarat udara Datangnya mengisi ruang dada Memberi kita kehidupan Dalam pelbagai cara- kebahagiaan atau juga pengajaran Selesai Maka pergilah ia Meninggalkan dada kosong Menanti diisi lagi Kosong? Hakikatnya, nafas seketika itulah yang telah menyambung saat Pergilah, isi jiwa lain dengan kenikmatan kehidupan Tiupkan padanya rasa dan makna kehambaan Udara yang menyegarkan pasti kan dihirup dalam-dalam Agar gagah urat jiwa Bersedia menempuh dunia Kerana Tuhanlah, manusia menjadi nikmat Sebagaimana udara memberi manfaat

#ikatan

Terkadang satu simpulan perlu dirungkai
Agar kusutnya terlerai
Disulam kembali berurat jelas
Agar ikatannya bersih berhias Hanya bersama ikhlas
Allah.

Sejuta nikmat

Dalam sejuta nikmat yang kita pinta Terkadang Tuhan Yang Maha Pengasih itu menahan satu
Supaya nanti kita kekal duduk bersipu
Berdoa memohon dalam lafaz sendu
"Ya Ilahi Rabbi Malikul Karim.. aku perlu, aku mahu" Rendah hati. Dalam sejuta nikmat yang kita perlu
Terkadang Tuhan Yang Maha Berkuasa itu menganugerahkanya hanya seketika
Agar kita kekal terikat hanya pada Dia
bukan pada dunia
Agar kita redha tatkala ujianNya yang lain datang menimpa
"Ya Rabbi Rabbul Alamin.. sabarkan aku dalam didikan kasihmu" Kelembutan jiwa. Wahai Tuhan,
Benarlah hidup sebagai hambaMu itu indah tiada terkata
Maknanya hanya pada yang merasa
Kekalkan aku dalam kasih setia
Terusan bersulam dengan rasa hamba
Yang menghidupkan aku hingga nafas putus dari jiwa ‪#‎rumahsakittakberubat‬ :')

Summary of Tonight's Tafseer Class

Summary of Tonight's Tafseer Class

Tiga Persoalan Asas

1. Dari mana kita datang?

a. Saripati air yang hina
b. Jannah
c. Janji sumpah kita bahawa Allah Tuhan kita

2. Apa tujuan hidup kita ?

Kemarahan Allah kepada mereka mengira Allah ciptakan mereka untuk main2 sahaja
Orang2 kafir hidup untuk makan dan minum seperti binatang ternak

a. Menjadi hamba Allah (51 : 56)
b. Melakukan amalan yang terbaik (Al Mulk : 2)
b. Menjadi Khalifah di mukabumi
i. Make myself better
ii. Make others better
iii. Make this world a better place
c. Menjadikan Islam cara hidup yang paling dominant
d. Hilangkan segala “fitnah” dan menjadikan Deen itu semata2 bagi Allah

3. Ke mana kita akan kembali?

a. Alam barzakh
b. Padang mahsyar
c. Peluang untuk masuk Syurga tanpa Hisab
d. Syurga yang ultimate – Jannatul Firdaus

Kerana aku belum mampu beriman sendirian

Nusaiba sudah tak seperti dulu..
Dulunya ada manusia yang akan mengingatkan aku tika imanku lemah, Langkah dakwahku tersekat, Masih menanti untuk subuh bersama, Atau sekurangnya aku kejutkan dia; Bila dia pergi, Kini subuhku sendiri; Aku tidak betah, Pedih! Menginginkan manis subuh berjemaah itu untuk kembali, Itulah dia nikmat yang mungkin tiada aku hargai saat dia senantiasa disisi;
Saat pulang di sisi yang menanti; Aku... Ibadatnya masih sendiri; Tazkirahnya perlu di cari-cari~ Tidak seperti tika bersama mereka yang ingin mengoreksi diri, Ah! Aku tak betah lagi; Apa usaha dakwahku tiada seni? Atau istighfarku yang belum cukup menjemput rahmat Ilahi?  Atau mungkin jahiliyyah dosaku masih menutup pintu kasih Ilahi?  Pedih~  Tiadakan daya aku menanti.. Oh Tuhan! Kembalikan aku pada iman. Kekalkan aku dalam ketenangan. Agar hatiku senantiasa kesegaran; Hidup Celik Kedahagaan mencari keredhaan Perbekalan sepanjang perjalanan Menanti saat pulang Bertemumu selepas kematiaan
Ia Tuhan!  Ak…

Of elective

Terasa mcm kena banned je dgn doktor2 kat tempat elektif ni. Hurmmm.. Dah offended sesape ke?

Padahal pasal lab coat je pon. Sedey sy mcm ni~~ -.-"
I am missing my old friendssss. Happiness feels good.

Why do we choose to punish?

Teman

Harganya mahal?

Sukarnya menyantuni manusia..

Why some people enjoy being mad at me?
This is probably a statement of my disappointment because I feel people had prioritised their feelings of disappointment over trying to understand my circumstances. Am I trying to make statement to defend myself? May be.

Oh Lord what does having sahabat means? I longed for a company who brings me closer to you. Together makes me believe in myself back again and feel supported cause I wish to help and support more people out there.

Seek to understand, then to be understood.

I think now, I am just trying to build a great wall of ice around me to be away from everybody. Cause now, it seems like I have internalised the fear of being disappointed and taken advantage. Will I be able to melt this back again? I don't know. Losses of good companies and shoulders to cry on had made the ice harder.

Why do we choose to do things the hard way?
Why do we choose to be reactively disappointed?
Why don'…

another countdown

three days ago, i needed to start another countdown.

10 more days to another exam. i was scared because it is going to be osce that i have to re-sit. another osce for fourth year exam. one more osce. one more round. 10 stations. please oh Lord make it easy. i know nobody that can calm my worries down. i know no beings that can promise me sunshine. it is only You that will never turn me down.

i know there will be hikmah behind everything that is happening now. please make me strong in my iman and my amal. please make me truthful in my words and my tawakkal. smile for the best future is always for the believers.

whatever it is, alhamdulillah, thummalhamdulillah i passed my written exam. :') a news i am glad to hear.

please help me to face this ya Rabb. two countdown at a time. seven days to exam, seven days to resit. ramadhan is tomorrow, i shall smile. exam in the blessed month of Quran.

me,

hamba.

Kononnya kita

Kalau Allah boleh bersabar dgn kita yg banyak berbuat dosa dalam keadaan sedar;
Kalau teman-teman boleh bersabar dgn kita yg banyak dosa yang diulang-ulang dan dibutakan;
Kenapa tidak kita lakukan yang sama pada yg lain? Apatah lagi mereka yg masih mentah dan tidak tahu apa itu salah, mungkin sahaja mereka hanya tersalah langkah;  Butuh kemaafan dan keikhlasan pimpinan kita yang kononnya lebih banyak pengalaman.

Uncertainties

Its just part of your life. Learn to live with it. Have faith in The Planner, you'll find a 'perfect' pace.

Perfect

Image
Nobody is perfect and appreciating this, makes you perfect. 
At least (in the path to be) a perfect servant to the Master of Perfection. 

Daie

Daie itu, lembut hatinya pada derita ummat;Sakitnya ummat, mencetus duka dihatinya; Menguatkan dia untuk terus setia, pada Allah Yang Maha Esa; Kucar-kacir masyarakat, menjadi beban fikirannya; Yang diinginkan hanya kebaikan buat mereka; Hatinya menangis memohon bantuan Tuhan Yang Berkuasa;
Saat demi saat dia menghitung dirinya; Hai jiwa, mana mungkin daie yang banyak dosa mampu memikul dakwah yang mulia; Maka dia berusaha; Memuhasabah dirinya dan juga berubah tanpa alasan sia-sia.
Terkadang kita terlalu memandang diri kita mulia.
*exam ramblings after reading news back home :(

10 days count down

Its ten days to first paper of fourth year final exam with remaining three days of final placement. Please pray for me my lovely friends. Please pray that I will do it right. I am sometimes, a careless person. Please pray that I'll do things right.

#rumahsakit
#examiscoming

My Wings

Image
My wings are my faith and my hope; O Allah, forgive me for my shortcomings and sins;  O Allah, bless me with serenity for believing and to keep believing; O Allah, strengthen me and never leave me so fragile and scared.

The Art of Making Decision; the art of Living

We live, with the aim to do the best. Live it the best way so that we will not regret. We were given ability to think hence we can justify our options, make informed decisions, be prepared for the foreseen consequences.

Therefore, please do not mourn over the adverse consequences of wrong decision that you have made especially when you do it consciously.  You just shouldn't because you have chosen it. It was you who decide. If you knew you can't bear the consequences why did you adopt the decision? You decided to stand for something, so be brave. If you don't think you are not that strong, which you will be; than please do things right, humbly right. Consulting ALLAH, the believers and your iman; putting aside was was of syaitan and desires of nafs. 
Whenever you did good, it was to your own advantage; and whenever you committed evil, it was to your own disadvantage... (Isra:7)

Oh my Lord

Oh my Lord,
If humility is a the way for us to walk our remaining journey to you Please please make our path to it easy
Oh my Lord, If patience is the price for us to keep going  Please please make us strong with it
Oh my Lord, If trust in you is the root for this faith to live on Please please keep all the other things good so the root will not be infected and die
Oh my Lord, Clean us from all the dirt Strengthen us with believing in your planning

Less than three weeks

It is coming in less than three weeks. I am worried to be honest. It is the so-called 'last chance' for me. Whether or not it's gonna be medical school again next year. Oh Lord, please guide me and bring me through this. I am of no power, will and capability without your mercy.

Praying for Success

A talk on one of my favourites ayat since learning to know Quran and D&T; given by my long-time-no-see murabbiah. It's wonderful to know that she is well and happily enjoying her life post-HO and umrah by the side of  her beloved family now.

As for me, it is three weeks to end of fourth year exam, round two and final trial. Please ALLAH, help me through it.


Yang aku tahu, Allah bersamaku

** kopi pes** Assalamualaikum wbt, Saya kongsikan tazkirah dari seorang ukhti.

aku percaya maka aku akan melihat keajaiban iman adalah mata yang terbuka mendahului datangnya cahaya
"AKU". Jawapan Musa itu terkesan tak tawadhu'. Ketika seorang di antara Bani Israel bertanya siapakah yang paling 'alim di muka bumi, Musa menjawab, "Aku". Tapi oleh sebab jawapan inilah di Surah Al-Kahfi membentang 23 ayat, mengisahkan pelajaran yang harus dijalani Musa kemudian. Uniknya di dalam senarai ayat-ayat itu terselit satu lagi kalimat Musa yang tak tawadhu'. "Kau akan mendapatiku, insyaAllah sebagai seorang yang sabar". Ini ada di ayat yang keeampuluh sembilan.
Di mana letak angkuhnya? Bandingkan struktur bahasa Musa, begitu para musfassir mencatat, dengan kalimat Ismail putera Nabi Ibrahim. Saat mengungkapkan pendapatnya pada sang ayah jikakah dia akan dismebelih, Ismail berkata, "Engkau akan mendapatiku insyaAllah termasuk orang-orang yang sabar".  Tamp…

Surah Maryam & Al Kausar

Sharing usrah khamis lepas.
Kami tadabbur cerita Maryam (19:12-27) dan sharing tafsir kausar.
TADABBUR SURAH MARYAM
1. Ayat 22 cerita ttg maryam yg mengasingkan diri ketika mengandungkan Nasi Isa as. 
Maryam tak buat dosa, tapi dia mengasingkan diri kerana pandangan manusia. Skrg kita tgk manusia buat dosa dan bangga dgn dosa. Kita tahu besarnya marah Allah pd org yg menyesatkan manusia lain dan bangga dgn dosanya. Kita doa spy Allah tak menjadikan kita 'syaitan' yg menyesatkan manusia lain dgn memenuhi kehendak nafsu kita. Semoga kita benar2 menjadi hamba Allah. 
2. Ayat 23 cerita Maryam mengharapkan kematian dan menjadi orang yang tidak diperhatikan dan dilupakan. 
She wished for something that doesnot reflect the value of Allah's belssing to her pdhal dia tahu Nabi Isa adalah rahmat Allah, kemuliaan kpd dia. 
 *dgn cth ni kita tak memandang rendah pd ap yg Maryam buat, tapi utk kita belajar dan perbaiki diri kita* 
Yg kita reflected was bila kita dalam extremes of emoti…

The present that reminds you to the Presenter

What does it means to have family of mujahid mujahidah? It is to be truthful to ALLAH and return all the wonders to Him with having absolute faith in Him. Can we achieve that?





Memaknakan janji seorang hamba

Bismillah

Lima tahun yang lepas, saat aku mula mengenal dunia tarbiyah, aku cuba melembutkan hati. Aku tahu, inilah ia jalan yang aku pinta dari Tuhanku. Jalan yang aku pinta dalam lafaz doa yang terlintas bersama air mata yang mengiringi kekecewaan pada diri yang tega melakukan dosa-dosa. Saat-saat itu, saat jahilku. Saat itu aku tega meladeni hawa' yang benar-benar memenuhi nafsuku pada suatu sudut dalam jiwa itu benar-benar sentiasa memujukku untuk takut pada Tuhanku. Ia meminta dengan rayuan dalam kelemahan.

Hai Tuhan, selamatkan aku. Selamatkan. Tapi aku masih ingat waktu-waktu itu, jiwa ini benar keras. Meneruskan langkah bodoh bergelumang dalam lubuk jahil hitam. Lalai. Bahagia dengan dunia. Buta pada makna dan nilai dosa. Padahal yang menyusul kelalaian dan jahiliyyah itu adalah kekecewaan nyata yang membawa pada doa-doa dan tangisan mohon ampun dalam solat.

Maka, saat aku mendapat peluang mengenal jalan membersihkan jiwaku, dan dia bawa aku jauh dari kehidupan lamaku, ak…

hari saat hati di tarik-tarik

mixed feeling   [ ^^,] but struggling to believe people again 
aku mohon Tuhan.. kembalikan ketenangan itu  keletihan bermain tarik tali dengan kemarahan sedang hal itu hanya hal kecil

ramblings: option akhir adalah tidur

Bismillah,

Past few days macam stress sikit. One of the most hated thing in this life for me is seeing somebody who I know, pull a face in front of you and not talking to you... just out of the blue. HATED THING. Really struggled to face my own anger towards this so called stupidity, in my point of view. But not the tiring pain is caused by my struggle to face my anger. 
In the end, I slept and I guess it was therapeutic. Feeling better this morning. 
Just a rambling. 
Just wanna tell those out there; 
Whenever you are stressed out with your problems or your life, PLEASE, PLEASE, PLEASE know ... that your circumstances do not grant you a license to treat others obliviously and ignorantly bad. If you think you are stressed out.. do therapeutic things. Smile. Then you will fill better. Talk to yourself and reflect on your feelings. BE EXTRA CAUTIOUS on your attitude cause you might hurt others. Minimizing the unnecessary damage. Is making good deeds not therapeutic? People don't ha…

Qudwah dari hati

Image
I reposted this story from pks website because I found the story of this late muslimah to be so profound and amazing. I can feel the love of people towards her. Most importantly, her husband deacribed her to be such a great woman who took only Allah to be the best company by her side, she really had made the best trade with her Lord.

" Ya Allah tunjukkan aku kebenaran dan rezekikan aku  untuk mematuhinya, dan tunjukkan aku kebatilan dan rezekikan aku untuk menjauhinya "
" Berikan jodoh dan keturunan yang baik, penyejuk mata kami, jadikan kami imam orang bertaqwa "

***********
Selamat Jalan Isteriku, Engkau Layak Atas Karunia Syahid itu...
17 tahun yang lalu, saat masih aktif menjadi penulis buletin dakwah, aku membaca nama pelanggan yang memesan buletin tersebut. Hj. Robiatul Adawiyah, pasti wanita yang sudah tua. Sudah naik haji dan namanya jadul sekali.  “Akhi, seperti apa sih ibu Robiatul ini,” tanyaku kepada Pak Marjani yang bertugas mengantar buletin. ”Ndak tahu…

Crossing the ocean of dunya

Ausini ya ukhti

Bila kita meminta nasihat  "Ausini ya ukhti" Harapkanlah nasihat yang mendekatkan redha Allah dari kata-kata manis yang memenangkan nafsu amarah mahupun lagha;
"Jangan kamu marah" Tak bermakna perbuatan yang menyebabkan kita marah tu benar, tapi perbuatan tidak marah tu yang mendatangkan kebaikan pada KITA;
"Jagalah masa kosongmu. Bersihkan diri dari dosa, lagha dan maksiat" Itukan pesan Allah dalam AlQuran dan Hadis. 
Nasihat tu sendiri adalah untuk mendatangkan kebaikan bukan kecelakaan. Jadi mintalah nasihat untuk dimudahkan jalan kepada redha Allah; kebaikan dunia dan akhirat. Bukan meringankan jalan kepada kekufuran, kefasikan dan kemaksiatan.
***********
"Dan ketahuilah olehmu bahawa di kalanganmu ada Rasulullah, kalau ia menuruti (kemauan)mu dalam beberapa urusan, benar-benarlah kamu akan mendapat kesusahan, tetapi Allah menjadikannu cinta kepada keimanan dan MENJADIKAN IMAN ITU INDAH DALAM HATIMU serta menjadikanmu BENCI KEPADA KEKUFURAN, KE…

Entertainment for the heart

Bismillah

I just attended a charity dinner with my housemates. We had performances from Kareem Salama, Saif Adam and Native Deen; and great food as well. 
Subhanallah the event was great. Alhamdulillah I enjoyed it and pleased ti attended it. But whenever I attended such event, I really hope that the journey and time I have made for it bring values to my afterlife. Was is just mere entertainment? Oh Allah, I hope not. *please*
Subhanallah, one of the songs reminded me of the Haramain. The umrah and Hajj. I saw the performers were really into their songs and musics. I was pleased to see them so happy. I was glad to see such a joy they have for their selves and how wonderful they have tried to make others happy as well. 
Anyway the purpose of the dinner was to raise funds to build a school for girls in Pakistan. Do I want to be part of it? Do you want to be part of it? It's just £25 per month to sponsor a girl for an education a year. :))) 

Musim bunga tarbiyah

From my experiences, spring will be one of the great times for people to reflect upon our heart and our journey to meet death.. 
The effect will be more humangous to most heart because this is the one of the times for us to decide by OURSELF how do we want to fill OUR SPARE TIMES; 
Yeah..  The time that we think is ours; The time that we think is given for us to relax and enjoy and chill out; are we going to opt for a humble yet great journey to know our Lord and ourself ?
(note the word humble please because we will not be strong enough to face the journey if the heart is filled with the feeling of 'i'm good enough') 
Going back to the journey of reflecting upon our heart and meeting death;
It is a journey that I believe will only be appreciated by the traveller. Those who just watch, wait and see will not understand.
Because to start the journey, you have to ambrace the feeling of wanting to return to Allah in the best state, to be humbly submissive and then mould our l…

Kurang arif untuk menafsir

Ujian apakah yang Allah ciptakan ini? Bergetar hati setiap kali cuitan-cuitan itu datang. Sukar untuk ditafsirkan Ya Rabbi!!

The Days of Overwhelming News

HUKUMAN MATI PADA 529 PENYOKONG LEGITIMASI MESIR  Siapa ingin yakin bahawa kemenangan Islam itu sudah semakin hampir bila mana kita sudah semakin tersepit? ****************************************** Surat dari Dr Muhammad Badie' dari dalam tahanan yang telah disebarkan melalui page rasmi beliau : "Tuhanmu telah berkehendak untuk mengumpulkan orang-orang yang benar dalam satu kelompok, dan orang-orang yang batil dalam satu kelompok lain, sebagaimana tuhan telah mengumpulkan Musa a.s dan kebenaran bersama pengikut-pengikutnya, seperti Firaun dan kebatilan bersama-sama pengikutnya sehingga apabila tidak tinggal apa-apa pilihan atau cara dan jalan dihadapan para pengikut kebenaran melainkan hamparan laut yang luas dan para tentera dibelakang mereka, maka kemenangan dari Allah akan turun menyelamatkan kebenaran dan para pengikutnya sekaligus menghancurbinasakan kebatilan dan pengikut-pengikutnya. Yakinlah bahawa kemenangan itu telah hampir dan pengikut-pengikut kebatilan masih menj…

Sentuhan-sentuhan Tuhanku

MUSIM SYAHADAH
Sekarang ni musim SH di tanah UK. Aku rasa di kebanyakan tempat pun, di mana sahaja yang putik-putik tarbiyah sedang tumbuh. Semakin aku meniti jalan dakwah dan tarbiyah ni, semakin aku sayu mempelajari hakikat hidayah itu milik Tuhan. Betapa kefahaman dan keimanan itu, berbeza maqamnya. Mengimani hakikat hidayah itu milik Tuhan.. subhanallah, suatu pengalaman yang benar-benar menundukkan.  Sejarah menunjukkan walau seorang Nabi, walau seorang Rasul, kamu tidak mungkin akan mampu mengubah hati seorang manusia untuk beriman pada Tuhan dengan sebenar-benar keimanan. Tidak kiralah dia adalah Nuh a.s yang tabah ataupun Muhammad S.A.W yang al-Amin. Tiada yang dapat membuka hati seorang manusia, melainkan Tuhan Rabbul Alamin. 
Tahun berganti tahun, ALLAH mengajarkan aku makna ini. Setiap tahun, perasaannya berbeza. Pedih-sukar-risau... kini berubah menjadi kelat dan berbuah ketundukan hati. Tuhan ingin menguji kejujurankah? Tuhan ingin menguji ketabahankah? Atau Tuhan ingin meng…