Posts

Showing posts from October, 2010

it's a long day today

Image
bismillah..
walhamdulillah

it was a long day today
classes and meeting 'completed' me day today
but today was great coz i think i've done sumthing better than yesterday
i was great
but there was sumthing bad as well
it always bad when it comes to 'this' thing
not good in controlling it yet
will try
huhuh


juz some thoughts of today
huhuhu

::this is what we had gone through in our sitting yesterday:: . may it be our motivation now and forever.  insyaALLAH  credit to suddenly met blog 

Reminder and Reflection: Tarbiyah bukan GHAYAH!

Image
Tarbiyyah bukan GHAYAH (Matlamat) sehinggakan kita merasa tenang kerana terikat dan berada dalam majlis-majlis ilmu, usroh, halaqoh, tamrin dan sebagainya tetapi tabiyyah adalah WASILAH (jalan) untuk kita meningkatkan diri ketahap yang dikehendaki oleh Allah SWT. Yang menjadi persoalan utamanya bukan berapa lama kita berada dan melalui proses tarbiyyah tetapi sejauhmana kita telah tingkatkan diri kita sehingga terbinannya satu keperibadian sebagaimana yang dicontohkan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat.




read more: KEHIDUPAN DAN KEIMANAN by Abu Umar

hati yang hidup

Image
hati yang hidup itu,  apabila mendengar nama ALLAH,  gementar hatinya. bertambah imannya

Nouman: Modesty-The Missing Element

it hurts so much

Image
it hurts so much
that i feel like my heart is broken into pieces

it hurts so much
that it feels so numb

it hurts so much
because we have the same aim and goal

it hurts so much
because we are a part of each other

it hurts so much
that i feel like stepping back, but i can't
He wouldn't be happy
I! wouldn't be happy

husnuzhan!
doing it isn't as easy as saying it

may be there are things that have not yet settled that make me so confused about it?

what is it really to understand from the story of Ali and Mua'wiyah  and Ummu Aisyah?

what?!

oo ALLAH, it hurts so much that only You know how hard it is.

give me strength and peace. please ya Rabb..
teach me..
help me to heal this treasure that You've given me



i don't know how it should be. show me the way.. please ya Rabb...

are all of these really necessary?
seriously..i'm puzzled!

love and marriage today

today i had practical while my other medics housemates had a day off school.. great for them!
yet it was wonderful for me.. in the 'lab', i had a chat wif my coursemate. a muslim. < many more> but this one is what i go deep into my heart. 
we were talking about 'something' that brought us to an interesting teens topic ie marriage, 
she asked
friend: do you have more love marriages or arranged marriages in malaysia? 
i was silent for a while..not knowing what to say.  some people i know, had love marriages or engagements.  some people i know, do had arranged marriage.  she noticed the silent, i think. 
friend: i my country, there are more arranged marriages than love marriages. 
me: oo yeah. well (i think) we have more love marriages than arranged. obviously, it is for this generation. previously, arranged marriages were most common :)
then the chat continued. 

BUT, is it really is? that there are MORE LOVE marriages?  isn't that there are quite a number of arranged BM marr…

ujian dan kehidupan :)

KEHIDUPAN 


Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan

Seperti selepas malam
Datangnya siang
Oleh itu waktu senang
Jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiah dari allah
Apakah kitakan sabar ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari tuhan


Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiah dari allah
Apakah kitakan sabar ataupun sebaliknya

Ujian adalah…

rindu yang jauh

Image

awak..sori ye..T__T

Image
sori sebab x reti nak express syg sori sebab x mampu nak isi rasa kosong awk lg sayang  awk..
tapi terlalu mencari org lain.lupe hak awak.. sori T_T
insyaALLAH akan gerakkan hati dan tangan kaki untuk bina sayang tu sabar ye awk  huhuhuhu...
sori ye awk..
hanya ALLAH je yang tahu.. semoga Dia kuatkan sayang sy pd awak dan Dia supaya kita boleh sama2 cari cinta dan redha Dia

refleksi bergurau T_T

Ustaz Hasrizal bergurau dengan orang yang mendengar ceramahnya dengan kata-kata berikut? 
“Kalau saya panggil wahai bakal Datuk, mungkin tak jadi Datuk. Kalau saya panggil wahai bakal Puan Seri, mungkin tak jadi Puan Seri. Apa yang betulnya ialah dengan memanggil anda sebagai ‘wahai bakal-bakal jenazah sekalian’, betul tak?” saya menyoal.
Cuaknya kalau orang bergurau macam ni. Huhuhu...
Tapi katanya...
Memberi satu pukulan maut ketika manusia sedang ketawa amat besar kesannya. Bukan mentertawakan sesiapa. Tetapi mentertawakan diri sendiri. Diri sendiri yang terlupa akan hakikat sejelas itu.
Bergurau macam kire aci ea? Tapi mane la orang nak komplen depan-depan, ustazkan femes...huhuhhu Cuak...
Ustaz Hasrizal tulis lagi sebab ade orang cakap lawak tu x aci..x sunnah: 
Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu menceritakan, bagaimana pada suatu ketika para sahabat kaget dengan gurauan Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam. Lalu mereka bertanya, “Ya Rasulullah, sesungguhnya kamu bergurau senda dengan kami?”

menyampaikan kerana kasih sayang :)

Image
insyaALLAH, kita menyampaikan ini kerana kasih sayang. kerana itu kita membina kasih dahulu. menautkan hati dahulu. agar pesanan dan teguran itu sampai dengan hati dan kasih sayang.

kerana ALLAH juga Maha Pengasih Maha Penyayang, kerana sayang lah kamu menangis. dan kerana sayang jugalah kamu kena kuat. supaya boleh terus memikirkan yang terbaik buat orang yang telah kamu bina kasih dan sayang itu. doakan hatinya terbaik menerima apa yang hendak kamu sampaikan.

doakan supaya dia bersama kamu dalam mencari hakikat kasih sayang yang utama itu. untuk aku, kamu, dia dan mereka...kita kena kuat.

dan carilah kekuatan dariNya kerana untuk Dia juga kita menyampaikan dan untuk Dia juga kita menautkan sayang...kerana Dia Maha Penyayang...

sifat yang diimani dan diulangi berpuluh kali dalam lafaz solat dan setiap pekerjaan.
bismillahirrahmanirrahim...

ingatlah, ini semua kerana Dia maka carilah jalan penyelesaian dari Dia. minta kebenaran juga dari Dia. tiada apa yang akan berlaku melainkan denga…

sempurnakah iman?

Islam telah meletakan kasih sayang sebagai syarat
kesempuranaan iman seseorang sebagaimana Rasullulah saw bersabda: "Tidak sempurna iman seseorang itu selagi mana ia tidak mengasihi saudara nya sebagiamana ia mengasihi dirinya sendiri."


nak kasih pada orang macam kasih pada diri bukan senang. semua yang islam itu sedara kita. tapi bukan semua yang kita sayang. kalau jumpa kat tengah jalan bukannya rasa nak bagi salam kalau tak kenal walaupun obviously yang terserempak tu islam. (perempuan la)susah. sebab dalam hati belum kuat lagi keimanan. belum terasa lagi nikmat islam. tidak terasa lagi kasih sayang yang ALLAH dan Nabi ajarkan. kasih sayang yang tidak kenal rupa, harta, darjat dan kaum atau negara. belum lagi..sebab tula ada penyakit dalam hati...tidak suka. berburuk sangka. dengki. benci. tak kisah...entah la. macam-macam..


aku pun masih dalam dilema. masih melatih hati. kadang-kadang tidak meletakkan hak saudara-saudara seagamaku pada tempatnya yang hak. malu sekali. cakap…

rindu

Image
rindu pada masa lalu..banyak yang dah lalui..semua ada kenangan.setiap tahun...perasaan dia macam..hurmm...tak tahu nak cakap. :)

time balik sekolah. rase sangat masa berlalu..because i can feel that things around me are changing. massively...seem slow but a lot. lots of things changing..huhuhuu even me myself is no more the old person. every second that ticks. we change...like it or not.

bila jalan balik dari sekolah..when alone. terfikir yang sekarang ni da tahun dua kat sini.belajar medic. sangat lain. rasa masa berlalu. hakikat yang di'takuti' yakni masa makin hampir...sedalam mana dan sebanyak mana cinta, sayang dan pengorbanan yang telah aku buat?

hurm

nak tulis ape ye? letih la sikit :)

sedih juga sekarang

kenapa
kenapa
dan..
kenapa??

hehehe

rindu rumah :)