Thursday, October 28

it's a long day today

bismillah..
walhamdulillah

it was a long day today
classes and meeting 'completed' me day today
but today was great coz i think i've done sumthing better than yesterday
i was great
but there was sumthing bad as well
it always bad when it comes to 'this' thing
not good in controlling it yet
will try
huhuh


juz some thoughts of today
huhuhu

::this is what we had gone through in our sitting yesterday::
. may it be our motivation now and forever. 
insyaALLAH 

Wednesday, October 27

Reminder and Reflection: Tarbiyah bukan GHAYAH!





Tarbiyyah bukan GHAYAH (Matlamat) sehinggakan kita merasa tenang kerana terikat dan berada dalam majlis-majlis ilmu, usroh, halaqoh, tamrin dan sebagainya tetapi tabiyyah adalah WASILAH (jalan) untuk kita meningkatkan diri ketahap yang dikehendaki oleh Allah SWT. Yang menjadi persoalan utamanya bukan berapa lama kita berada dan melalui proses tarbiyyah tetapi sejauhmana kita telah tingkatkan diri kita sehingga terbinannya satu keperibadian sebagaimana yang dicontohkan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat. 




read more: KEHIDUPAN DAN KEIMANAN by Abu Umar

Saturday, October 23

hati yang hidup

hati yang hidup itu,
 apabila mendengar nama ALLAH, 
gementar hatinya.
bertambah imannya


Tuesday, October 19

it hurts so much

it hurts so much
that i feel like my heart is broken into pieces

it hurts so much
that it feels so numb

it hurts so much
because we have the same aim and goal

it hurts so much
because we are a part of each other

it hurts so much
that i feel like stepping back, but i can't
He wouldn't be happy
I! wouldn't be happy

husnuzhan!
doing it isn't as easy as saying it

may be there are things that have not yet settled that make me so confused about it?

what is it really to understand from the story of Ali and Mua'wiyah  and Ummu Aisyah?

what?!

oo ALLAH, it hurts so much that only You know how hard it is.

give me strength and peace. please ya Rabb..
teach me..
help me to heal this treasure that You've given me



i don't know how it should be. show me the way.. please ya Rabb...

are all of these really necessary?
seriously..i'm puzzled!

Monday, October 18

love and marriage today

today i had practical while my other medics housemates had a day off school.. great for them!
yet it was wonderful for me..
in the 'lab', i had a chat wif my coursemate. a muslim. < many more> but this one is what i go deep into my heart. 

we were talking about 'something' that brought us to an interesting teens topic ie marriage, 

she asked

friend: do you have more love marriages or arranged marriages in malaysia? 

i was silent for a while..not knowing what to say. 
some people i know, had love marriages or engagements. 
some people i know, do had arranged marriage. 
she noticed the silent, i think. 

friend: i my country, there are more arranged marriages than love marriages. 

me: oo yeah. well (i think) we have more love marriages than arranged. obviously, it is for this generation. previously, arranged marriages were most common :)

then the chat continued. 


BUT, is it really is? that there are MORE LOVE marriages? 
isn't that there are quite a number of arranged BM marriages?  
those are arranged ones, right? considering this, i should have said that both are equal. love marriages and arranged are equally popular and practiced..

YET, for me, i have reasons for saying that love marriages are the most common! 
despite those who are marrying for love, i still consider those who married without having to date their husband or wife-to-be before marriage to have LOVE MARRIAGE. 


yes, BM is LOVE MARRIAGE!

marriages on basis of their LOVE to ALLAH, the Messenger and our RELIGION. 

a sacrifice and tawakal for HIS LOVE and BARAKAH. 



Sunday, October 17

ujian dan kehidupan :)




KEHIDUPAN 


Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan

Seperti selepas malam
Datangnya siang
Oleh itu waktu senang
Jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiah dari allah
Apakah kitakan sabar ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari tuhan


Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiah dari allah
Apakah kitakan sabar ataupun sebaliknya

Ujian adalah tarbiah dari allah(allah...)
Apakah kitakan sabar ataupun sebaliknya

Kesenangan yang datang selepas kesusahan adalah nikmat dari tuhan...

More lyrics: http://www.lyricsmode.com/lyrics/i/in_team_dan_nazrey_raihan/#share

Wednesday, October 13

awak..sori ye..T__T

sori sebab x reti nak express syg
sori sebab x mampu nak isi rasa kosong awk lg
sayang  awk..

tapi terlalu mencari org lain.lupe hak awak..
sori T_T

insyaALLAH akan gerakkan hati dan tangan kaki untuk bina sayang tu
sabar ye awk 
huhuhuhu...

sori ye awk..

hanya ALLAH je yang tahu..
semoga Dia kuatkan sayang sy pd awak dan Dia
supaya kita boleh sama2 cari cinta dan redha Dia


Tuesday, October 12

refleksi bergurau T_T

Ustaz Hasrizal bergurau dengan orang yang mendengar ceramahnya dengan kata-kata berikut? 

“Kalau saya panggil wahai bakal Datuk, mungkin tak jadi Datuk. Kalau saya panggil wahai bakal Puan Seri, mungkin tak jadi Puan Seri. Apa yang betulnya ialah dengan memanggil anda sebagai ‘wahai bakal-bakal jenazah sekalian’, betul tak?” saya menyoal.

Cuaknya kalau orang bergurau macam ni. Huhuhu...

Tapi katanya...

Memberi satu pukulan maut ketika manusia sedang ketawa amat besar kesannya. Bukan mentertawakan sesiapa. Tetapi mentertawakan diri sendiri. Diri sendiri yang terlupa akan hakikat sejelas itu.

Bergurau macam kire aci ea? Tapi mane la orang nak komplen depan-depan, ustazkan femes...huhuhhu
Cuak...

Ustaz Hasrizal tulis lagi sebab ade orang cakap lawak tu x aci..x sunnah: 

Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu menceritakan, bagaimana pada suatu ketika para sahabat kaget dengan gurauan Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam. Lalu mereka bertanya, “Ya Rasulullah, sesungguhnya kamu bergurau senda dengan kami?”
Baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam menjawab:
Ya,aku juga bergurau tetapi aku tidak berkata melainkan perkara yang benar sahaja 
[Hadith riwayat al-Tirmidhi dan Ahmad]

Rasulullah pun buat lawak...Memang. Memang baginda buat lawak. Hidup orang Islam bukannya bosan dan lesu sampaikan x boleh buat lawak. 

Bergurau jenaka dan ketawa adalah seni kehidupan manusia.

Tapi, hakikatnya..Rasulullah mengajar x boleh menipu...walaupun untuk bergurau. Baginda bergurau tetapi tetap memastikan tidak menipu. 

Ya,aku juga bergurau tetapi aku tidak berkata melainkan perkara yang benar sahaja 
[Hadith riwayat al-Tirmidhi dan Ahmad]

Huhuhu...aku? kadang-kadang 'ter'menipu juga. ye ke? *mode berfikir*

TIDAK BERKATA MELAINKAN YANG BENAR SAHAJA walaupun BERGURAU!

Kebolehan manusia untuk ketawa adalah sebahagian daripada fitrah dirinya yang memerlukan makanan. Apabila manusia ketawa, keseluruhan kondisi dirinya menjadi positif dan ia menjadikan manusia itu senang lagi disenangi. Tidak menghairankan apabila lawak jenaka, kelucuan, gurau senda, senyum dan ketawa wujud di sepanjang sejarah kehidupan manusia, termasuk di lingkungan kehidupan era Nubuwwah bersama baginda Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

***
Begitulah watak Baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam. Baginda bergurau dengan mekanisme kata-kata seperti ironi, sarcasm dan permainan perkataan (wordplay) iaitu kerangka-kerangka jenaka yang biasa diulas daripada aspek psikologi semasa. Baginda menjadikan perbualan, pengajaran dan kehidupan hariannya bersama sahabat hidup lagi bersifat manusiawi.
***
Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam bergurau.
Namun guraunnya berisi. Tidak pernah berlebihan. Malah jauh sekali berisi pembohongan.

“Celakalah orang yang berbicara lalu dia berdusta kerana mahu orang ramai ketawa. Celakalah baginya. Celakalah baginya” 
[Hadith riwayat Ahmad dan al-Darimi]

T___T Dah berapa kali jadi orang celaka? T__T T__T

Apabila sesuatu itu salah tempat, salah cara dan salah niat, segalanya berubah menjadi dosa.

Bukan semua lawak itu menghiburkan. Ada jenaka yang menyakitkan. Jenaka yang tidak kena tempat. Jenaka yang dipaksa-paksa. Hingga berubah menjadi tabiat lalu digelar kaum Melayu sebagai LOYAR BURUK.


“Tiga perkara yang bersungguhnya pun dikira, bergurau mengenainya pun dikira juga: nikah, talak dan membebaskan hamba abdi” [Hadith riwayat Abu Daud, al-Tirmidhi dan Ibn Majah]
Bergurau biar bertempat.
Bergurau biar berilmu.

Idealnya ajaran Islam. Semuanya ada caranya. Ada ilmunya. Ada tahapnya... susah kot untuk selalu pastikan tidak terkeluar statement yang tak sahih kalau tak penah sedar pon cakap apa. especially time da happy sangat...Tapi tu la...betapa ALLAH dan Rasul ajar bahawa kita kena selalu ada SELF AWARENESS..sedar setiap benda yang kita buat. T__T Bila la aku nak dapat develop SELF AWARENESS yang mantap T__T
Susah, tapi bukan lah mustahil. semuanya tak mustahil dengan izin ALLAH. semuanya insyaALLAH. 
Kena usaha. Tu syarat dia. Susah mungkin ada. Tapi tanpa usaha SELF AWARENESS tak kan dibina. x akhlak la kalu macam tu T___T


Bergurau senda dan ketawa yang berlebihan, tidak kena masa dan suasana juga dicela oleh Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam.
Bergurau sendalah dengan isteri, suami dan anak-anak. Bergurau sendalah dengan mad’u di dalam dakwah. Bergurau sendalah dalam kehidupan seharian. Ia menyegarkan fikiran, merangsang perhatian dan menyemai kasih sayang yang berpanjangan.

Bersederhanalah!
Indahnya Islam kerana semuanya tepat pada sebuah kesederhanaan.

Hurm..indahnya Islam..
by the way, suke jek 'lawak' ustaz yang awal-awal diquote  tadi. Bermakna. Betul. dan menusuk-nusuk T__T

Semoga ALLAH terus pimpin kita ke jalan yang Dia redhai :)
Semoga kita terus BERUSAHA untuk BERUBAH. Mujahadah !

Thanx wanaku sayang for sharing the post. 

Monday, October 11

menyampaikan kerana kasih sayang :)

insyaALLAH, kita menyampaikan ini kerana kasih sayang. kerana itu kita membina kasih dahulu. menautkan hati dahulu. agar pesanan dan teguran itu sampai dengan hati dan kasih sayang.

kerana ALLAH juga Maha Pengasih Maha Penyayang, kerana sayang lah kamu menangis. dan kerana sayang jugalah kamu kena kuat. supaya boleh terus memikirkan yang terbaik buat orang yang telah kamu bina kasih dan sayang itu. doakan hatinya terbaik menerima apa yang hendak kamu sampaikan.

doakan supaya dia bersama kamu dalam mencari hakikat kasih sayang yang utama itu. untuk aku, kamu, dia dan mereka...kita kena kuat.

dan carilah kekuatan dariNya kerana untuk Dia juga kita menyampaikan dan untuk Dia juga kita menautkan sayang...kerana Dia Maha Penyayang...

sifat yang diimani dan diulangi berpuluh kali dalam lafaz solat dan setiap pekerjaan.
bismillahirrahmanirrahim...

ingatlah, ini semua kerana Dia maka carilah jalan penyelesaian dari Dia. minta kebenaran juga dari Dia. tiada apa yang akan berlaku melainkan dengan kebenaran Dia. Yakinkan Dia kamu benar-benar sayang dan ingin jaga kerana Dia.

Dia tahu. hati kamu. hati aku. hati dia. dan hati mereka.

Dia tahu segalaNya.

sampaikan dengan kasih keranaNya :)


He will lead us to the sunshine

dan matahari pasti kembali selepas gerhana :)

Thursday, October 7

sempurnakah iman?

Islam telah meletakan kasih sayang sebagai syarat 
kesempuranaan iman seseorang sebagaimana Rasullulah saw bersabda: "Tidak sempurna iman seseorang itu selagi mana ia tidak mengasihi saudara nya sebagiamana ia mengasihi dirinya sendiri."


nak kasih pada orang macam kasih pada diri bukan senang. semua yang islam itu sedara kita. tapi bukan semua yang kita sayang. kalau jumpa kat tengah jalan bukannya rasa nak bagi salam kalau tak kenal walaupun obviously yang terserempak tu islam. (perempuan la)susah. sebab dalam hati belum kuat lagi keimanan. belum terasa lagi nikmat islam. tidak terasa lagi kasih sayang yang ALLAH dan Nabi ajarkan. kasih sayang yang tidak kenal rupa, harta, darjat dan kaum atau negara. belum lagi..sebab tula ada penyakit dalam hati...tidak suka. berburuk sangka. dengki. benci. tak kisah...entah la. macam-macam..


aku pun masih dalam dilema. masih melatih hati. kadang-kadang tidak meletakkan hak saudara-saudara seagamaku pada tempatnya yang hak. malu sekali. cakapkan islam sampai berbuih mulut. hati masih sakit. macam mana..?


berlapang dada lah 


ALLAH lebih tahu


tak perlu nak bersangka-sangka


ikhlaskan sahaja


semuanya kerana DIA :))


Engkau tahukan? 

rindu

rindu pada masa lalu..banyak yang dah lalui..semua ada kenangan.setiap tahun...perasaan dia macam..hurmm...tak tahu nak cakap. :)

time balik sekolah. rase sangat masa berlalu..because i can feel that things around me are changing. massively...seem slow but a lot. lots of things changing..huhuhuu even me myself is no more the old person. every second that ticks. we change...like it or not.

bila jalan balik dari sekolah..when alone. terfikir yang sekarang ni da tahun dua kat sini.belajar medic. sangat lain. rasa masa berlalu. hakikat yang di'takuti' yakni masa makin hampir...sedalam mana dan sebanyak mana cinta, sayang dan pengorbanan yang telah aku buat?

Tuesday, October 5

hurm

nak tulis ape ye? letih la sikit :)