Posts

Showing posts from January, 2011

pertemuan pertama

saat aku melangkah, hanya kekuatan yang mampu ku pohon untuknya  sungguh besar ujian Tuhan padanya  terasa kerdil  aku sebagai hamba sungguh besar ujian Tuhan padanya kerana ALLAH lebih menyayangimu wahai adikku  besar sekali ujian itu
saat aku melangkah hanya doa yang mampu ku pohon untukmu ukhti fillah

hanya ALLAH yang tahu...

apa sangat

apa sangat penghargaan di mulut orang, yang pentingnya di hati...
kerana penghargaan di hati akan diingat hingga ke mati..
tapi apalah sangat penghargaan orang, yang pentingnya redha ALLAH..
kerana seharusnya setiap keringat dan cinta yang disebarkan itu harusnya kerana ALLAH 
hanya kerana ALLAH 
ila mardhatillah

langkah yang longlai, carilah energi!

Image
energikan dirimu dengan Al-Quran !


tenang.. anginnya tenang.. suara ombaknya juga tenang.. di tepi teguhnya jurang dan batuan.. lembut laut memukul

bersederhana

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka hendaklah ia berkata perkara yang baik atau diam. Dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka hendaklah ia memuliakan jirannya. Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka hendaklah ia memuliakan tetamunya. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Islam adalah agama yang mengajar umatnya nilai peradaban yang tinggi serta sopan santun yang terpuji. Maka individu yang benar-benar beriman semestinya akan mengamalkan segala ajaran Islam untuk menjaga keselamatan dirinya iaitu dengan memelihara percakapannya demi menjaga hubungan baik dengan jiran-jiran dan sahabat-sahabatnya sesuai dengan keadaan masing-masing. Sebelum berkata hendaklah berfikir terlebih dahulu, bila didapati tidak ada bahaya kerananya, berkatalah, tetapi jika sebaliknya diamlah kerana diam yang tepat pada waktunya adalah sifat orang yang terpuji melainkan jika diam dari mengatakan yang hak dan menegur sesu…
masih menanti :)

kek karot :p

Bahan-bahan ( 10 in )3 cawan lobak merah -di parut4 biji telur1 1/4 cawan minyak sayur2 cawan gula2 cawan tepung gandum1 cawan golden raisin1 cawan walnut- roast & crush1 sudu teh garam halus2 sudu teh soda bikarbonat2 sudu teh baking powder1 sudu teh serbuk kayu manis ( i tak guna, sebab tak suka)Topping/Glazing1 1/4 cawan gula icing3 oz creamcheese ( maaf ya, nnti i convert into gm)1 sudu makan corn syrup ( boleh diganti ngan golden syrup)1 sudu teh vanilla extract Cara-caraAyak tepung bersama garam, baking powder & soda. Masukkan pula parutan lobak merah, walnut &raisin kedalam tepung. Gaul rata. Didalam bekas lain, pukul telur,minyak & gula hingga sebati. Masukkan campuran telur kedalam campuran tepung dan gaul rata. Masukkan adunan kedalam loyang 10" yg telah di gris. Bakar didalam oven yg telah dipanaskan selama 50-60 min pada suhu 175C atau sehingga masak.

Antara Dua Cinta

Image
Apa yang ada jarang disyukuri,
Apa yang tiada sering dirisaukan,

Nikmat yang dikecap baru kan terasa,
bila hilang di dalam genggaman,
Apa yang diburu timbul rasa jemu,
bila sudah di dalam genggaman..

Dunia ibarat air laut,
Diminum hanya menambah haus,
Nafsu bagaikan fatamorgana,
Indah di mata namun tiada..


Panas yang membahang disangka air,
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang,
Dilihat ada ditangkap hilang..

Tuhan.. leraikanlah dunia,
yang mendiam di dalam hatiku,
Kerana di situ tidak ku mampu,
mengumpul dua cinta,

Hanya cintaMu ku harap tumbuh,
dibajai bangkai nafsu yang kubunuh..

Rasulullah SAYANG semua sahabat baginda,tp dlm ramai2,ada seseorang yang Rasulullah PALING SAYANG...

yesterday of valuing diversity

Image
Valuing Diversity sessions held in Term 2 of the second year were among the Personal and Professional Development (PPD) sessions that I was really looking forward to join. From the sessions’ guidelines and introduction, I was well informed that these sessions are designed to train us to become doctors who appreciate and know how to practice a patient centred approach competently. Following the sessions, we are expected to be able to appreciate the diverse nature of human population and to deal appropriately to prejudice.
A lecture entitled ‘Equality, discrimination and justice’ was a kick-start to the sessions, which was then followed by two workshops of the students’ choice in the following scheduled weeks. The workshops I was allocated with were Deaf Awareness and Working with Vulnerable People. I had chosen these two workshops because I think that these themes are among the most interesting and important themes that I wanted to have further understanding, to empower me during this …

menanti

mungkin perlu mencari ganti

jaulahku mencari diri dan menilai cinta

this was written long ago...last year. just didnt post it..dunno why i post it now..
jaulahku mencari diri dan menilai cintaSaturday, 25. December 2010, 11:51

jaulahku kali ni jauh, lame...ke ireland. plan utk 5 hari..skrg dah masuk hari ke 9..masyaALLAH, hanya Tuhan yang tahu rasa hati aku..hanya Engkau ya ALLAH..
terkilannya kerinduannya kekosongannya tapi kenapa aku merasakan sedemikian? bukankah bagi seorang muslim yang mencintai Tuhannya engkau sudah cukup untuk memenuhi hati aku? kenapa hati aku masih ada ruang kosong? luasnya seharusnya aku sudah penuhkah dengan cinta padaMu, tidak harus aku inginkan balasan dari yang lain? kan? aku cuba untuk mengingatiMu, sepenuhnya..zikrullah. ALLAH, ALLAH, tapi aku manusia yang masih ada padanya sisa karat yang masih kuat melekat..entah, aku keliru dalam menilai perasaan-perasaan ini.. berikan ruang pada aku untuk memahaminya..aku keliru ya ALLAH..tiada tahu..


bolehkah ya ALLAH, andai aku mohon padaMu untuk kurniakan aku seseorang yang boleh bersama …

Harapan PadaMu Subur Kembali

Image
Wahai Tuhan ku yang Esa
Bila kenangkan QaharMu
Rasa gerun di hatiku
Kerana takutkan seksaMu

HambaMu rasa putus asa
Siapakah dapat bersihkan diri
Dari segala dosa yang memburu
Setiap hari setiap ketika

Tika mengenang GhafarMu
Putus asa tiada lagi
Semangatku pulih kembali
Harapanku subur kembali

Ujian menimpa menekan di jiwa
Tak sanggup meneruskan perjuanganku
MehnahMu itu penghapus dosaku
Mengganti hukumanMu di akhirat

Di waktu mengenang rahmatMu
Terasa diri kurang bersyukur
PadaMu harusku memohon
Moga syukurku bertambah
Alangkah susahnya
Mendidik nafsuku
Yang tidak dapat melihat kebenaranMu
Bantulah hambaMu
Dalam mendidik jiwaku ini

sekitar sahabat

Image
tadi kawan A saya ceritakan sesuatu pada saya. suatu yang dia fikirkan. suatu yang merisaukan dia. suatu yang pada gaya dia melayannya, saya dapat rasakan benda itu penting padanya. merisaukan dia. hinggakan dia banyak juga bertanya, pada saya. tapi salah saya hari ini. kerana saya merasakan dia tidak kisah andai saya ceritakan pada kawan B tentang itu. malang.. selepas kata-kata terlepas, dia tanya, 'kenapa awak bagitahu dia?!' 
dan saat itu, saya tersentak. terkejut. oh! tak boleh cerita ke? saya ingat awak tak kisah. awak ceritakan juga pada C. maaf la. 
'tak pe dah terlanjur' katanya sambil gelak. 'eh ape da ayat tu?' 
C sakat. 'tak pe da berlaku' 
aiyak! salah saya. sudah lama awak tak bercerita apa pada saya. hinggakan saya sudah lupa macam mana nak menilai sesuatu itu pada pandangan awak. lupa sangat. maaf ye awak. 
_________________________________________________________
kawan B ceritakan pada saya, perasaanya...'awak, rasa macam tak nak buat dah…
bumi ini selama-lamanya bagi manusia
bukan bagi Tuhan

Ayam Bakar Mayonis Lada Hitam

Image
Menu gandingan dengan strawberry cheese cake sabtu lepas, ros buat ayam bakar mayonis ni, resepi dah pernah letak sebelum ni, ros buat setengah ekor ayam je (500gram) , bila dah siap makan tu rasa tak cukup pulak, sedap sangat, sebab lama tak makan kot, menu sampingan bagi ayam bakar ni, ros buat kentang putar dan salad sayuran je. hari ni dengan rajin nya ros copy balik dan paste kan resepi ayam bakar blackpaper mayonis semula, tu ade kat bawah tu, kalau dah takde idea nak masak ape hari ni  boleh try resepi ringkas ni ya...: ) Bahan-bahannye ( sumber resepi ros@jintanmanis.com )
1/2 ekor ayam ( bersihkan dan cucuk dengan garpu)
1 sudu kecil serbuk lada hitam
2 cm halia ( agak-agak je)
2 ulas bawang putih
1/4 biji bawang besar
1 sudu besar madu
1 sudu besar gula
1 sudu kecil kicap manis
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar mayonis
sedikit lada sulah Caranya
1. Blender bawang besar, halia, bawang putih dengan sedikit air sehingga hancur, kemudian curah di dalam bekas dan campur gula, lada …

curhat

saya suka yang ini jadi saya kopi pes sebab malas nak ulas lanjut :pyang last tu saya potong sbb rase cm bias sket..wwuwuw..kalau 100% tu adalah hasil tambah 80% orang yang tak peduli dan 20% orang yang gembira bila kita ada masalah, mana percentage untuk orang yang hidup dan membina silatulrahim atas dasar ukhuwah fillah..
orang yang hidup atas dasar ukhuwah fillah pasti akan kisah walau mungkin bukan sebagaimana yang kita inginkan. pasti akan kisah. kerana cita-cita ukhuwah fillah (pada pandangan saya) ialah untuk bertemu di syurga. 
kopi pesCURHAT lagiSalah satu "Teknik Terbaik" memperluas jaringan kesulitan/permasalahan hidup Anda adalah dengan cara CURHAT pada orang yang tidak tepat. CURHATlah hanya pada Allah, atau kalau pun terpaksa harus sharing, maka CURHATlah kepada orang-orang yang menurut Anda ia sangat dekat kepada Allah. Jika tidak demikian, inilah yang terjadi, Silakan perhatikan keterangan di bawah ini :“Barangsiapa ditimpa musibah dalam hartanya atau pada diri…