Monday, January 31

pertemuan pertama

saat aku melangkah, hanya kekuatan yang mampu ku pohon untuknya 
sungguh besar ujian Tuhan padanya 
terasa kerdil 
aku sebagai hamba
sungguh besar ujian Tuhan padanya
kerana ALLAH lebih menyayangimu wahai adikku 
besar sekali ujian itu

saat aku melangkah hanya doa yang mampu ku pohon
untukmu
ukhti fillah 

Thursday, January 27

apa sangat

apa sangat penghargaan di mulut orang, yang pentingnya di hati...

kerana penghargaan di hati akan diingat hingga ke mati..

tapi apalah sangat penghargaan orang, yang pentingnya redha ALLAH..

kerana seharusnya setiap keringat dan cinta yang disebarkan itu harusnya kerana ALLAH 

hanya kerana ALLAH 

ila mardhatillah 

langkah yang longlai, carilah energi!

energikan dirimu dengan Al-Quran !



tenang..
anginnya tenang..
suara ombaknya juga tenang..
di tepi teguhnya jurang dan batuan..
lembut laut memukul

bersederhana

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka hendaklah ia berkata perkara yang baik atau diam. Dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka hendaklah ia memuliakan jirannya. Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka hendaklah ia memuliakan tetamunya. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Islam adalah agama yang mengajar umatnya nilai peradaban yang tinggi serta sopan santun yang terpuji. Maka individu yang benar-benar beriman semestinya akan mengamalkan segala ajaran Islam untuk menjaga keselamatan dirinya iaitu dengan memelihara percakapannya demi menjaga hubungan baik dengan jiran-jiran dan sahabat-sahabatnya sesuai dengan keadaan masing-masing.
Sebelum berkata hendaklah berfikir terlebih dahulu, bila didapati tidak ada bahaya kerananya, berkatalah, tetapi jika sebaliknya diamlah kerana diam yang tepat pada waktunya adalah sifat orang yang terpuji melainkan jika diam dari mengatakan yang hak dan menegur sesuatu yang salah kerana diam seperti ini adalah diam yang dicela oleh agama.
Setiap umat Islam hendaklah bertimbang rasa dalam pergaulan sesama jiran kerana jiran adalah orang yang paling dekat selain daripada sanak-saudara yang tinggal di sekeliling.
Memuliakan tetamu pula maksudnya ialah melakukan kebaikan kepada mereka sebagai orang yang datang berkunjung ke rumah di mana selaku tuan rumah hendaklah melayan tetamu mereka dengan senang hati, sopan dan memberikan jamuan kepada mereka sesuai dengan keadaan dan kemampuan. Manakala bagi tetamu pula hendaklah sebaik mungkin tidak sampai menyusahkan tuan rumah.

masih menanti :)

Wednesday, January 26

kek karot :p

Bahan-bahan ( 10 in )

  • 3 cawan lobak merah -di parut
  • 4 biji telur
  • 1 1/4 cawan minyak sayur
  • 2 cawan gula
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan golden raisin
  • 1 cawan walnut- roast & crush
  • 1 sudu teh garam halus
  • 2 sudu teh soda bikarbonat
  • 2 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh serbuk kayu manis ( i tak guna, sebab tak suka)
  • Topping/Glazing
  • 1 1/4 cawan gula icing
  • 3 oz creamcheese ( maaf ya, nnti i convert into gm)
  • 1 sudu makan corn syrup ( boleh diganti ngan golden syrup)
  • 1 sudu teh vanilla extract

Cara-cara

  1. Ayak tepung bersama garam, baking powder & soda.
  2. Masukkan pula parutan lobak merah, walnut &raisin kedalam tepung. Gaul rata.
  3. Didalam bekas lain, pukul telur,minyak & gula hingga sebati.
  4. Masukkan campuran telur kedalam campuran tepung dan gaul rata.
  5. Masukkan adunan kedalam loyang 10" yg telah di gris.
  6. Bakar didalam oven yg telah dipanaskan selama 50-60 min pada suhu 175C atau sehingga masak.
  7. Bila sudah masak, keluarkan dah sejukkan dan masukkan kedalam peti sejuk sehingga betul2 sejuk.
  8. Setelah sejuk, boleh dihias dengan creamcheese glazing.
  9. Topping/Glaze- Pukul creamcheese bersama gula icing, syrup dan vanilla extract.

source: MyResipi

Tuesday, January 25

Antara Dua Cinta

Apa yang ada jarang disyukuri,
Apa yang tiada sering dirisaukan,

Nikmat yang dikecap baru kan terasa, 
bila hilang di dalam genggaman,
Apa yang diburu timbul rasa jemu,
bila sudah di dalam genggaman..

Dunia ibarat air laut,
Diminum hanya menambah haus,
Nafsu bagaikan fatamorgana,
Indah di mata namun tiada..


Panas yang membahang disangka air,
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang,
Dilihat ada ditangkap hilang..

Tuhan.. leraikanlah dunia,
yang mendiam di dalam hatiku,
Kerana di situ tidak ku mampu,
mengumpul dua cinta,

Hanya cintaMu ku harap tumbuh,
dibajai bangkai nafsu yang kubunuh..

Rasulullah SAYANG semua sahabat baginda,tp dlm ramai2,ada seseorang yang Rasulullah PALING SAYANG...

yesterday of valuing diversity


Valuing Diversity sessions held in Term 2 of the second year were among the Personal and Professional Development (PPD) sessions that I was really looking forward to join. From the sessions’ guidelines and introduction, I was well informed that these sessions are designed to train us to become doctors who appreciate and know how to practice a patient centred approach competently. Following the sessions, we are expected to be able to appreciate the diverse nature of human population and to deal appropriately to prejudice.

A lecture entitled ‘Equality, discrimination and justice’ was a kick-start to the sessions, which was then followed by two workshops of the students’ choice in the following scheduled weeks. The workshops I was allocated with were Deaf Awareness and Working with Vulnerable People. I had chosen these two workshops because I think that these themes are among the most interesting and important themes that I wanted to have further understanding, to empower me during this 'short' 5 years medical training. This week, I had Deaf Awareness workshop. I really enjoyed the workshop. It was so interesting and interactively delivered.

The workshop was conducted by a deaf instructor. Interesting wasn’t it? The instructor used sign language, specifically British Sign Language (BSL), throughout the session and it was not an hour or less session, but it was three hours. It really lasted for three hours! Three hours ‘lecture’ delivered by a deaf person, using sign language and I didn’t even know a single sign of BSL other than how to say ‘I love you’. 





Wonderful wasn’t it?

Anyway, if you still remember, we had a lecture with him before in our first year, Howard Beck, and there was a qualified translator assisting him, but I can’t remember his name. The same translator helped him this time around as well. He made the signs sound.

There was one wonderful fact about these two persons that amazed me and inspired me as a student. The translator was actually a student of Howard Beck few years back, as we are now. He was so inspired by a lecture given by Howard Beck that he attended which then motivated him to learn BSL, be a qualified translator and here he is now, respectfully able to help Howard Beck in delivering lectures to more students more effectively and interestingly. I was so overwhelmed to know this. He made me realized that no matter how big or how small our contribution is to the society, we would never know how big or how small it impact can be until we do it.

Howard Beck was born deaf which means he can’t speak as well. But he made the different! He became a teacher, not to the deaf, but to the people of profound hearing. He tried his best to make himself capable of doing it and he succeeded in his own way. I believe that he had encountered so many things to be where he is now. The translator is one of the examples of his success and I believe there are more people that he has managed to meet and change. Meeting him and knowing how he had changed the translator and his life, was a wakeup call for me. I had always been so inferior deep down in my heart. I had always thought that others are better than me in many aspects. Even though, I think I managed to appear as confident and brave to certain people, I know that I do have some level of inferiority complex in me. This really affected the way I value myself and my self esteem. I know I can do more and better in my life, but being inferior to others, a simple example can be when I am among the locals (British), I would always try to keep myself out of sight, be reserved. By right, I know that I should not have these feelings, as I am special the way I am. Even a deaf person can inspired other people.

Well, Howard Beck, I would say, really had opened my eyes, to appreciate myself more. Peoples’ views towards us would not hurt us until we take them into account and reacted negatively towards them. Yes, Howard Beck, I can do better! And you, my friend, who is now reading my entry (edited one, of course), we can do better in our life, as medical students, future doctors, Malays and most importantly as Muslims. With all the scepticisms many people have towards Islam, made me to be more reserved when I am with other people, regardless whether they are Muslims or not. I am aware that some people do view those who are trying to improve themselves as better Muslims negatively. You would be viewed as conservative, not up to date, too obsess with your group of ‘good people’ and many more. Being worried of these had always kept me quiet of my views and actions.
All praise to God that He made me to realize this.
I believe that in this life, there is more than just to be a good doctor who can treat the patient with wonderful treatment and professional attitude. I would want to help as many people as I can, to be able to appreciate their lives and if possible to know the Creator of humankind. Howard Beck who is disabled, had inspired a ‘normal’ person to be more useful to the society and gave him a respectful purpose of life. We could have done better if we believe in ourselves and firmly believe in our principles. To be the kind of doctor I that I wanted to be, I need to have the self-esteem, I need to believe in the wonderful teaching of Islam that I wanted to show to others and live with the teachings truthfully. This is how Howard Beck, has motivated me to be firm with my beliefs more and he had also showed me that we need to think big and great to be big and great. Well Howard Beck, other than believing in ourselves, I would complete the principle with, ‘believing in God, that He would value every single thing that you do in order to search for His blessings, no matter no small or big it is’. This is the most wonderful lesson that I got from the session and it is not only important for me to keep me motivated to be a doctor, but also helped me to appreciate myself more a human and a Muslim.

That is a long account. There are a few more reflections on this session that I would like to share. Hopefully, this would not be long.



During the session, we learnt about lip-reading among deaf people, sign language and how medical services had been delivered to the deaf communities over the years. 



To learn from someone who had been living and learning from something that we had never gone through is very different. Sometimes it is somewhat easier to understand and appreciate the experience. Indeed, it was wonderful. The way Howard had described the lives of deaf and vocally disabled people was so thought provoking, especially regarding the lip-reading perception within the society. Stereotypically, people would think that it is easy for deaf people to lip-read. The truth is...you know what?? It is way so hard!! Believe me! I've tried it. We (the whole class of 20 students) had tried it! We were divided into partners, one was asked to say certain words without making sound and the other was asked to lip-read. It was awesome but hard! There were several times where I could not even lip-read a single letter that my partner was trying to say. Letters without sounds are hard!

There was one thing that he said following the activity, which again stroked me.

He said "We tend to take for granted things that we have"
and indeed we do. 

As a Muslim, I was really touched by his words. We had always been asked to be grateful in our lives. How many times in a day that we felt so grateful to the gifts that ALLAH has given us? How well have we expressed our gratefulness?

There are so many things that God had gave us and yet we still are denying His full rights as our Creator.
Following the session, my friend told me similar thing.

“ I am so grateful that I have wonderful and functioning legs…”

She said this as she was late to class this morning and she was able to rush there on time as she ran.
“I can’t imagine my life without legs…” she continued.

“Yes, my friend” I replied but keeping the words only to myself. I just didn't want to say anything. I didn't want to interfere or add anything towards her feeling. Let her be overwhelmed with the feeling of gratefulness. This is the kind of feeling that I wanted to instil in my future patients so that everyone will live better lives no matter what they have. Being able to be grateful in lives can change someone live. Gratefulness will keep us optimistic, strong and persevere. 

There are so many GIFTS that we have been given in our lives. So many...countless.
This week’s Valuing Diversity's workshop was so meaningful. There so many inspirational lessons that I have learnt which reminded me to the principles of life that I sometime forgotten. 




"Gratitude is not the result of things that happen to us; it is an attitude we cultivate by practice.  The more we are thankful for, the more we will find to be thankful for." - Alan Cohen (Gratitude - A Way of Life by Louise L. Hay and Friendspage 32)


He who wishes to exert a useful




This session really has helped me to clarify what I wanted to be in the future, what I wanted to achieved and hopefully, what I have learnt will keep me motivated and inspired thoughout the challenging times in the future, as a medical student, a future doctor, and most importantly as myself, a Muslim. God will always be with us as long as we want Him to. Never lose hope



menanti

mungkin perlu mencari ganti

jaulahku mencari diri dan menilai cinta


this was written long ago...last year. just didnt post it..dunno why i post it now..


jaulahku mencari diri dan menilai cinta



jaulahku kali ni jauh, lame...ke ireland. plan utk 5 hari..skrg dah masuk hari ke 9..masyaALLAH, hanya Tuhan yang tahu rasa hati aku..hanya Engkau ya ALLAH..

terkilannya
kerinduannya 
kekosongannya 
tapi kenapa aku merasakan sedemikian? bukankah bagi seorang muslim yang mencintai Tuhannya engkau sudah cukup untuk memenuhi hati aku? kenapa hati aku masih ada ruang kosong? 
luasnya seharusnya aku sudah penuhkah dengan cinta padaMu, tidak harus aku inginkan balasan dari yang lain? kan? 
aku cuba untuk mengingatiMu, sepenuhnya..zikrullah. ALLAH, ALLAH, tapi aku manusia yang masih ada padanya sisa karat yang masih kuat melekat..entah, aku keliru dalam menilai perasaan-perasaan ini..
berikan ruang pada aku untuk memahaminya..aku keliru ya ALLAH..tiada tahu..



bolehkah ya ALLAH, andai aku mohon padaMu untuk kurniakan aku seseorang yang boleh bersama aku selalu, seseorang yang boleh mencintai aku selalu, yang boleh membawa aku padaMu, makin dekat padaMu selalu...memahami aku selalu??? bolehkah...



atau mungkin yang lebih penting...
Engkau berikan aku peluang untuk memahami diri aku, dan mengubah diri aku..mengubah pandangan hidup aku
untuk terus mencari cinta padaMu..berusaha mencari cintaMu..

Harapan PadaMu Subur Kembali

Wahai Tuhan ku yang Esa
Bila kenangkan QaharMu
Rasa gerun di hatiku
Kerana takutkan seksaMu

HambaMu rasa putus asa
Siapakah dapat bersihkan diri
Dari segala dosa yang memburu
Setiap hari setiap ketika

Tika mengenang GhafarMu
Putus asa tiada lagi
Semangatku pulih kembali
Harapanku subur kembali

Ujian menimpa menekan di jiwa
Tak sanggup meneruskan perjuanganku
MehnahMu itu penghapus dosaku
Mengganti hukumanMu di akhirat

Di waktu mengenang rahmatMu
Terasa diri kurang bersyukur
PadaMu harusku memohon
Moga syukurku bertambah
Alangkah susahnya
Mendidik nafsuku
Yang tidak dapat melihat kebenaranMu
Bantulah hambaMu
Dalam mendidik jiwaku ini

Monday, January 24

sekitar sahabat

tadi kawan A saya ceritakan sesuatu pada saya. suatu yang dia fikirkan. suatu yang merisaukan dia. suatu yang pada gaya dia melayannya, saya dapat rasakan benda itu penting padanya. merisaukan dia. hinggakan dia banyak juga bertanya, pada saya. tapi salah saya hari ini. kerana saya merasakan dia tidak kisah andai saya ceritakan pada kawan B tentang itu. malang.. selepas kata-kata terlepas, dia tanya, 'kenapa awak bagitahu dia?!' 

dan saat itu, saya tersentak. terkejut. oh! tak boleh cerita ke? saya ingat awak tak kisah. awak ceritakan juga pada C. maaf la. 

'tak pe dah terlanjur' katanya sambil gelak. 'eh ape da ayat tu?' 

C sakat. 'tak pe da berlaku' 

aiyak! salah saya. sudah lama awak tak bercerita apa pada saya. hinggakan saya sudah lupa macam mana nak menilai sesuatu itu pada pandangan awak. lupa sangat. maaf ye awak. 

_________________________________________________________

kawan B ceritakan pada saya, perasaanya...'awak, rasa macam tak nak buat dah ni..nak muntah dah' 'nak keluar dari sini jap bila dah siap ni'

'tak pe buat la..kekuatan tu ALLAH yang bagi..'

awak..ni saya tambah...(saya tahu awak akan baca..insyaALLAH)

'usahakan la sehabis baik, ingatlah ni juga sebahagian dari dakwah dan amal dijalan ALLAH..semoga Dia redha dan memberkati masa-masa awak, masa-masa kita..andai lemah mohonlah kekuatan padaNya. andai buntu..mintalah keringanan dan kesabaran dariNya. dan bersabarlah..ALLAH bersama orang-orang yang sabar..saya tak tahu seberat mana dan sesukar mana yang awak tengah buat sekarang ni...tapi kuatlah demi ALLAH. belajar dari apa yang kita sudah lalui. mohonlah petunjuk dari ALLAH untuk kita mampu buat yang terbaik. semoga setiap yang kita lakukan itu berserta keredhaan dari ALLAH. ingatlah awak, orang Islam itu hebat, dan cinta dan 'izzahnya pada Islam, pada ALLAH dan Rasul harusnya menjadikan dia lebih hebat dan bersinar.. kuatlah dengan izin ALLAH dan tawakal padaNya!!!'

bak kata-kata semangat yang awak tampal daalam bilik awak dulu..yang awak hadiahkan pada A dulu..'usahamu tidak berkait dengan natijah...maka beristighfarlah' 

kita lakukan bukan untuk natijahnya, tapi untuk redhaNya..maka andai putus asa beristighfarlah...optimisme bagian dari kemenangan. 

____________________________________________________

kawan cinta saya..sudah isytiharkan immune..dan itulah ujian buat saya lagi...apa yang perlu saya buat. yang mana harus saya pilih? atau saya hanya mencari alasan? 

____________________________________________________________
dan dekatkanlah ya ALLAH aku pada kamu, bantulah aku untuk memperbaiki perhubunganku dengan manusia sebagaimana yang Engkau redha. 



Dari Abu Hurairah r.a berkata: " Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya ALLAH Ta'ala berfirman, ' Barangsiapa memusuhi wali-Ku, maka aku akan mengumumkan perang dengannya. Tidak ada taqarrub seorang hamba kepadaKu yang lebih aku cintai daripada beribadah dengan apa yang telah Aku wajibkan kepadaNya. Dan hambaKu yang selalu mendekatkan diri kepadaKu dengan nawafil, maka aku akan mencintainya. Dan jika aku telah mencintainya, maka aku adalah pendengarannya yang dia gunakan untuk mendengar, penglihatan yang dia gunakan untuk melihat, tangan yang digunakan untuk memukul dan kakinya yang digunakan untuk berjalan. Jika dia meminta kepadaKu, nescaya aku beri dan jika dia minta perlindungan padaKu, nescaya aku lindungi'". (HR Bukhari)

Sunday, January 23

bumi ini selama-lamanya bagi manusia
bukan bagi Tuhan

Thursday, January 20

Ayam Bakar Mayonis Lada Hitam

Menu gandingan dengan strawberry cheese cake sabtu lepas, ros buat ayam bakar mayonis ni, resepi dah pernah letak sebelum ni, ros buat setengah ekor ayam je (500gram) , bila dah siap makan tu rasa tak cukup pulak, sedap sangat, sebab lama tak makan kot, menu sampingan bagi ayam bakar ni, ros buat kentang putar dan salad sayuran je. hari ni dengan rajin nya ros copy balik dan paste kan resepi ayam bakar blackpaper mayonis semula, tu ade kat bawah tu, kalau dah takde idea nak masak ape hari ni  boleh try resepi ringkas ni ya...: )
Bahan-bahannye ( sumber resepi ros@jintanmanis.com )
1/2 ekor ayam ( bersihkan dan cucuk dengan garpu)
1 sudu kecil serbuk lada hitam
2 cm halia ( agak-agak je)
2 ulas bawang putih
1/4 biji bawang besar
1 sudu besar madu
1 sudu besar gula
1 sudu kecil kicap manis
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar mayonis
sedikit lada sulah
Caranya
1. Blender bawang besar, halia, bawang putih dengan sedikit air sehingga hancur, kemudian curah di dalam bekas dan campur gula, lada sulah, garam, kicap manis madu dan serbuk lada hitam.

2. masukkan ayam dan akhir sekali letakkan mayonis, gaul sebati dan perap di dalam peti ais selama 2 atau 3 jam, bakar pada suhu 190 darjah selama 40 minit atau satu jam, angkat dan sedia untuk dihidangkan panas-panas, Selamat Mencuba.
( kalau perap lagi lama lagi sedap ayam bakar ni, dan bakar biar perang sikit permukaan ayam tu)

curhat

saya suka yang ini jadi saya kopi pes sebab malas nak ulas lanjut :p

yang last tu saya potong sbb rase cm bias sket..wwuwuw..kalau 100% tu adalah hasil tambah 80% orang yang tak peduli dan 20% orang yang gembira bila kita ada masalah, mana percentage untuk orang yang hidup dan membina silatulrahim atas dasar ukhuwah fillah..

orang yang hidup atas dasar ukhuwah fillah pasti akan kisah walau mungkin bukan sebagaimana yang kita inginkan. pasti akan kisah. kerana cita-cita ukhuwah fillah (pada pandangan saya) ialah untuk bertemu di syurga. 

kopi pes

CURHAT lagi

Salah satu "Teknik Terbaik" memperluas jaringan kesulitan/permasalahan hidup Anda adalah dengan cara CURHAT pada orang yang tidak tepat. CURHATlah hanya pada Allah, atau kalau pun terpaksa harus sharing, maka CURHATlah kepada orang-orang yang menurut Anda ia sangat dekat kepada Allah. Jika tidak demikian, inilah yang terjadi, Silakan perhatikan keterangan di bawah ini :

“Barangsiapa ditimpa musibah dalam hartanya atau pada dirinya lalu dirahasiakannya dan tidak dikeluhkannya kepada siapapun maka menjadi hak atas Allah untuk mengampuninya.” (HR. Ath-Thabrani).

"Barang siapa yang tertimpa musibah, lalu menceritakannya kepada orang lain, maka tak kan tertutup keperluannya.” (HR. Abu Dawud dan Turmudzi).

"Siapa saja yang menyerahkan kesusahannya kepada Allah, maka Allah akan memberinya rizki, baik segera atau lambat.” (HR. Abu Dawud dan Turmudzi).

Jangan ceritakan masalahmu kepada orang lain, karena 80% dari mereka tidak peduli, sedangkan 20% lainnya senang karena Anda mendapatkan masalah (Lou Haltz)

Thu, 20 Jan 2011 @06:00