Posts

Showing posts from February, 2011

satu lagi kematian

last week we had few deaths
a teacher of a friend
a sister of a friend
a father of a friend
and i think there was another one. but i forgot
so many...

and this week
i mean after one week
one the same day that we had a solat jenazah ghaibah
we had it again

this time
a father of a friend

it reminds me again to my family far away back home
semoga ALLAH menjaga mereka yang aku sayang di sana

it reminds me to ** time as well


.....

dua keadaan

di satu kutub, aku kerisauan ( atau mungkin lebih tepat: berdebar ) menanti kejutan yang ALLAH akan berikan pada dunia dengan perubahan sosiopolitik yang sangat ketara sekarang ni, sangat mendebarkan bila memikirkan benarkah zaman khalifah di manhaj nubuwwah sudah semakin tiba. aku masih menghirup udarakah saat itu? 
takut benar. 
tapi
di satu kutub yang lain, aku bingung memikirkan hal-hal remeh. menjaga hati manusia. berkira-kira bagaimana hendak menyampaikan tentang keindahan islam ini. dan, memupuk cinta dalam hati manusia, dan menjaga hati manusia. dan yang lebih dalam, menjaga hati sendiri dan menuntut kehendak sendiri. entah lah aku masih mentah dalam mengira apa yang patut apa yang tidak, mungkin ini refleksi pada lemahnya iman dan kepercayaan pada ALLAH. atau mungkin juga sikap buruk yang amat sangat. 
tadi terbaca status facebook seorang sahabat juga ukti fillah, katanya: 
Inquiry: salah ke kalau jumpa + bersama dengan sangat ramai orang-orang soleh dan solehah, kita rasa inferio…

Allah is calling

Image
Tajuk: Allah is calling Mini Album: Musafir Perjuangan
Lagu / Lirik: Copyright Controlled Penerbit: Bakafro

Allah is callingBut I do not answer 
And when Allah is callingI just listen to the voices
Allah is callingI just answer sometimesAnd when Allah is callingI just listen to the whispers
Allah is callingI answer so many timesAllah is callingI'm tired of them
Hardly forching myselfI have to accept them all

And that is really meWho's still not close to Allah

tawakal adalah keajaiban dunia

Image
source


Wahai Yang Maha Hidup, Maha Berdiri Dengan rahmatmu aku memohon pertolongan Baikilah untukku urusanku keseluruhannya Janganlah Engkau serahlan padaku diriku walau sekelip mata
Ya ALLAH, kami mohon kepadamu, kurniakan kami lidah yang basah menyebut namaMu, hati yang penuh segar mensyukuriMu, badan yang ringan menyempurnakan ketaatan kepada perintahMu, 
Ya ALLAH, sesunnguhnya kami memohon kepadaMu iman yang sempurna, hati yang khusyuk, ilmu yang berguna, keyakinan yang benar-benar mantap, agama yang lurus. 
Kami mohon kepadaMu keselamatan dari bala bencana. 
Kami mohon kepadaMu kecukupan yang tidak sampai kami terpaksa meminta dari orang lain.  Berikanlah kami iman yang sebenarnya sehingga kami tidak lagi bimbang dan tidak mengharapkan yang lain selain dari Engkau. 
Kembangkanlah lembayung rahmatMu kepada kami, keluarga dan anak-anak kami, serta sesiapa sahaja yang bersama-sama dengan kami. 
Jangan biarkan nasib kami ditentukan oleh diri  kami sendiri dalam kadar sekelip mata atau kadar mas…
A reminder that i've picked randomly but hopefully it will stay in the heart firmly


Days are but hours hours are but breaths every soul is a container, hence let not any breaths pass without benefit, such that on the Day of Judgement you find an empty container feel regret!

Be aware of every hour and how it passes only spend it in the best possible way; do not neglect yourself, but render it accustomed to the noblest best of actions send to your grave that which will please you when you arrive to it.


~Ibn Al-Jawzi~

entah la

sudah 2,3 hari saya berkira-kira. nak tulis entri ni ke tidak. saya dah niatkan untuk tidak terlalu emosi. tidak tulis sesuatu yang tidak bermanfaaat di sini. kesudahannya, saya kebuntuan. buntu kerana saya sendiri yang memilih jalan buntu ni. tak pe...saya tak tulis. cukup lah saya .........
senyap seketika. sabarlah saya

KEINSAFAN DIRI

DISAAT YANG SEPI INI KU DUDUK SEORANG DIRI MEMOHON KEAMPUNAN DARI ILAHI
BAK LAUTAN BERGELOMBANG SIANG MALAM PAGI JUGA PETANG MENGHARAPKAN KETENANGAN DARI TUHAN YANG ESA
BETAPA RIMBUNNYA DOSAKU SEMUA TERLAKAR DILEMBAH USIAKU SALAH DAN SILAP DIMASA YANG LALU KINI KU SESALI
KU TIDAK LAYAK KESYURGAMU NAMUN TAK SANGGUP KE NERAKAMU KUTUNDUK SUJUD MERENDAH DIRI KEMBALI PADAMU
CHORUS….
KU TETAP SETIA PADAMU OH TUHANKU AKAN KU PATUHI SEGALA SURUHANMU
AKAN KU JAUHI SEGALA LARANGANMU ITULAH TANDA CINTA CINTA ILAHI
ULANG CHORUS....  & RANGKAP  1

dapat anak sedara

Image
tapi bukan anak sedara sedarah...hanya sedara pada akidah  tapi masih tetap gembira dengar berita indah ni nikmat ALLAH betul-betul datang dengan tiba-tiba dikala beberapa berita kematian yang singgah di telinga dan menyentuh hati aku kisah kelahiranmu, seorang yang umi dan abinya doakan untuk menjadi mujahid, singgah juga di telingaku terharu ALLAH semoga dia benar menjadi mujahid entah kenapa kehadiranmu menyentuh hati aku dan sangat-sangat dan mutiara gugur untuk itu  terharu 


dengan siapa dapatku ongsikan rasa dihati?

ALLAH berikan kita permata

kadang-kadang ALLAH berikan kita permata, tapi kita masih meminta-minta untuk mendapatkan kaca
subhanallah wastaghfirullah

it's prophet's birthday to day

untuk housemateku

Image
salam,

post ni saya dedicate untuk housemate saya yang saya rasa akan baca blog saya ni *wink*

walaupun saya trauma nak cakap ayat di bawah selepas sesuatu yang telah berlaku. tapi sekarang saya rasa nak cakap sangat-sangat. malah ini antara seruan hadith yang saya suka dulu, sebelum event yang mentraumakan tu....hehehe


saya sayang awak la adk manis. doakan la yang terbaik yeee...kalo orang tanya awak tak nak cakap sama saya..aiyaks..guano ni adk manis. hehehe...ke saya je yang dok pikir banyak sangat samaada awak ok ke x? coping well ke x...haiya..basically, jazakillah for being such calming when things are getting so hard for me :) it means a lot to me..jazakillah ukhti :)

i just dunno how can i help you. may God always be with you.

di bawah ada cerita ttg hadis yang saya cakap kat atas tu.

sayang manusia itu sebenarnya tanda ALLAH sayang kita, insyaALLAH. gembiralah dengan rahmat tu. :)

ps: adik saya, sila jangan jeles kerana saya juga sayang awk ye :)


ainolismail@HudHud
#########

Da…

semoga ALLAH bersama kamu semua

dan kita...

Never Lose Hope

Image

Motivasi Untuk Terus Mencintai

Kadang-kadang kita rasa letih untuk terus kuat, sebab terlalu banyak ujian..kadang-kadang la..kalau bukan kita mungkin sebenarnya saya je :)
Tapi sayang, sebab ketika kadang-kadang itu sebenarnya kita terlupa yang Dia tak pernah letih untuk sayang pada kita. Kata kawan saya, bila orang sayang awak maknanya ALLAH sayang awak. Dia menyampaikan sayang tu melalui orang-orang itu. Malah sayang kita pada sesiapa pun, perasaan kita yang simpati, kasihan dan cinta itu adalah sebahagian dari rahmat ALLAH. Itu contoh sayang ALLAH. Bila kawan saya cakap yang ini terngiang-ngiang firman ALLAH surah Ali-Imran

Maka berkat rahmat Allah, engkau (Muhammad) berlaku lemah-lembut terhadap mereka. Sekiranya engkau bersikap keras dan berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekitarmu. Kerana itu maafkanlah mereka dan mohonlah ampunan untuk mereka dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sungguh Allah me…

sometimes

sometimes.. we just didn't realise that  wrong things bad things  that happened around us were just because of our own fault if not entirely a little bit
jazakillah for reminding me 
ego is the best enemy within self indeed
ainolismail@HudHud

booo..knp paksa makan penedol!

thank you for simply being there

Image
## initially, i was thinking of highlighting parts that i found meaningful and sweet..end up i think i have to highlight/bold everything :)

## i dedicate this to those who have been great companions/sisters/friends..everyone that God have gave to me :)



Lyrics to Thank You by Mirwana:


Thank you for simply being there On the cloudy day On the sunny day
Thank you for sharing your joys And pain with me For showing me that I am so special
That my contribution counts to our friendship I have grown as a person And I hope you have too [Ooo friend…]
Thank you… Thank you… Thank you… Just for you
Thank you for simply being my friend For the special memories We share together now
For the never ending support You always give me Oh friend… Ooo…
http://www.free-lyrics.org/19018-Mirwana.html

I will always love you I can’t tell you how much That you mean to me
I pray for our everlasting friendship Never ever say goodbye to yesterday Cause yesterday was a special and wonderful And I hope tomorrow will be better Thank you for everyt…

sekarang ni dan tentang tamu itu membawa rahmat

Image
ouh, sekarang ni ramai yang tak sehat di HudHud..wuwuwuw semoga ALLAH memberkati usia kami dan sahabat semua 
tetamu itu membawa rahmat :) ini hikmah yang tamu yang baru tinggalkan rumah ni tadi wariskan; 
tika bersalaman dengan sahabatmu, maka doakan keampunan untukmu dan untuknya
rabbighfirli dzunubi wa li ukhti 
jazakillah 

corat coret

Image
masih dalam kesejukan  ini ketidakadilan yang aku tetapkan pada diri aku zalimkah?  semoga Engkau terus menunjukkan jalan keluarnya  aku akan belajar  insyaALLAH dengan izinMu ya Rahim 
65:2,3

sayang semua :)

::rintihan::

ya ALLAH, ya ALLAH, ya ALLAH... hanya Engkau yang tahu betapa aku terluka dengan dunia
ya ALLAH, ya ALLAH, ya ALLAH... hanya Engkau yang tahu betapa dunia ini melukakan, tajam, menyakitkan andai ianya bukan keranaMu andai madunya aku sedut bukan keranaMu ya Rahman ia melukakan sebahagian jiwa ini dan itulah silapnya kerana jiwa ini masih ada dua bahagian harusnya hanya satu
maka ya ALLAH demi terus segarnya imanku padaMu demi terus tersemai dan tumbuh pohon cintaku padaMu berikan aku kekuatan walau secebis berikan aku kebijaksanaan walau setitis demi untuk aku terus tsabat dalam langkah menggapai redhaMu
jangan biarkan aku tercicir terlepas hanya kerana dosa-dosa itu, dan kelalain itu..
aku rindu padaMu ya Rahman pada RasulMu juga ya Rahim bilakan lagi...

Their Jihad, Not My Jihad

I attended a talk just now, at the uni. The title was as written, 'Their jihad, not my jihad'. When I first read the title, I thought that it would be very interesting..as it would be talking about jihad. Something that I have just started to learn how to appreciate! So, I attended it, there were two of us, me and my little sister. I thought the topic is interesting enough that it would attract so many people to the talk. Unfortunately, happened to be that there are only the two of us, who are obviously Muslims in the lecture hall. Only the two of us. Then, there were some jews and others were non-muslims. It was...hurm, rather confusing. I was expecting ISOCs would be around. They are always active and participative in these kinda things. After all, I think that the talk was organised by them. Interestingly, it was actually not by them. It was by a society I have never heard of.

Anyway, enough of this, what I want to say is about the talk that was delivered. The content of it…

::working with vulnerable people::

This is one of the workshops that I' ve chosen for the PPD Valuing Diversity programme. Every student was assigned with two workshops. The other other workshop that I got was Deaf Awareness, taken place to weeks ago, which was wonderfully interesting! This one, as I really keen in attending it, wanting to know what's in it...I am really satisfied and happy with what I've learnt just now. Some of the things raised in the workshop were important in building our character, I think, as doctor and more important as a human.

One of the things I've able to reflect on today, is the importance of being able to be professional at all times in our future career as we are going to meet so many people with so many different kind of problems, needs, personality and conditions. Things can be we pleasant, or the other way around. This is indeed the nature of dealing with man, I think. Humans are different! There are sometimes similarities, but there are most of the times differences t…

17:37

وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖإِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا
Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan sombong, kerana sesungguhnya kamu tidak akan dapat menembus bumi ini dan tidak akan mampu menjulang setinggi gunung.

Adakah aku masih terleka dan terbuai dalam dunia ciptaan ku sendiri?

Image
Sesungguhnya, aku telah faham bahawa da'wah ini da'wah ALLAH dan da'wah kepada ALLAH

Maka seandainya hati aku sendiri kosong tanpa ALLAH, apa mungkin aku memimpin mereka ke arahNya?

Sesungguhnya, aku telah faham bahawa da'wah ini da'wah ALLAH dan da'wah kepada ALLAH.

Maka sekiranya aku masih gagal mencintai ALLAH wa Rasul melebihi segala cinta yang lainnya, adakah aku masih bertanggapan bahawa mereka yang aku da'wahi akan mencintai Tuhan dan Rasulnya itu?

Sesungguhnya aku telah faham bahawa da'wah ini tentang kerja dan bekerja. Ya, jika tidak, apa pantas untuk as-Syahid berkata;

"Nahnu Qaumun 'Amaliyyun" "Kita adalah kaum yang berorientasikan amal"
Maka adalah cukup untuk aku sekadar berkata-kata tanpa amal yang jelas dan ikhlas?

Adakah aku masih expect untuk mereka percaya dan beramal apa yang aku katakan sedangkan aku fakir dari amal itu sendiri?

Sudah terlalu banyak peringatan yang diberikan mereka yang sudah terlebih dahulu men…

saya rindu

dan ALLAHlah yang memegang hati kita

hanya jika kamu lepaskan

saya belajar..kadang-kadang, hanya jika kita lepaskan...sesuatu tu..kita akan lebih bahagia..semoga segala langkahan dan keputusan demi ALLAH dan adalah beserta tawakal padaNya

doa

“Doa seorang muslim kepada saudara muslimnya secara ghaib (tanpa pengetahuan saudaranya) adalah mustajab (diterima), di sisi kepalanya malaikat yang diutus Allah setiap kali dia mendoakan saudara muslimnya dengan doa yang baik, dan berkatalah malaikat itu, amin!, engkau juga beroleh manfaat yang sama.” (Riwayat Muslim).