Saturday, January 30

Sharing the WORDS..

Bismillah..

It has been a long time since i last blogged..it has been a long time since i last share...
Few days ago I just finished reading chapter 5 to 8 of Manhaj Hidup Muslim..what a great sharing of the WORDs of God..some of what Abul 'Ala Al Maududi wrote really touches my heart..the style of writing was quite... (hmmm.. i dunno how to describe..hehehe)  romantic i guest. But still the message was clearly delivered..

He wrote with a deep thought on what is Kalimah Tayyibah (refering to La Ilaha Illallah)..its significance in our life..in this world and hereafter..why does it matters. why believing ALLAH and his Messenger matters..

have we ever reliased how strong the believers should be whenever they believe in La Ilaha Illallah, Muhammad Rasulullah..ALLAH said the words are like a GOOD TREE with firm root and branches grows up high tili reaches the heaven..I see strength. I see hope. I see great lives in such comparison..don't you?

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ 
Have you not considered how Allah sets forth a parable of a good word (being) like a good tree, whose  root is firm and whose branches are in heaven, (24)
a GOOD TREE which yields fruit in every season..and good fruits of course. Meaning beneficial and useful all the time..that's how believing in ONE GOD should help us to live this life. The manifestation of the IMAN should bring about GOOD values in life. SWEETEST moments of TRANQUILITY..like a GOOD, STRONG tree with WONDERFUL FRUITS can help to shed anything near it..

تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا ۗ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ
Yielding its fruit in every season by the permission of its Lord? And Allah sets forth parables for men that they may be mindful. (25)

وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ
And the parable of an evil word is as an evil tree pulled up from the earth's surface; it has no stability. (26)

يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ ۖ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ ۚ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ

 Allah confirms those who believe with the sure word in this world's life and in the hereafter, and Allah causes the unjust to go astray, and Allah does what He pleases. (27)
 (Surah Ibrahim 14:24-27)



Tuesday, January 19

kenape nak gaduh2??

bismiLLAHirrahmanirrahim...

in the name of GOD the Most Gracious, the Most Merciful

dengan nama TUHAN yang Maha Pengasih Maha Penyayang

tadi aku tgh msuk you tube..niatnye nk cari vidoe zikir mathurat..terjumpe plak satu video ni..

aku x tgk abes pon..tensi sket.sdey pn ad kecewa pn ad bile bace komen2 utk video tu.penim kepala..y islam, y bukan islam same je..mencaci satu same laen..sumenye sbb isu nk gune name allah..ALLAH bukannya pd name. x perlu la nak sumpah seranah. maki hamun hanya kerana isu ni. KeIMANAN pada ALLAH, TUHAN manusia yang satu tu lebih penting..xperlu la nak tuntut hak perkataan allah tu sape punye..ALLAH adalah TUHAN kita dan pencipta manusia. ALLAH..bukannye perkataan ALLAH..subhanallah...maha suci ALLAH dari sesuatu yang menyekutukannya..

ya ALLAH, ya TUHANku, TUHAN pencipta langit dan bumi..
RABBUL ALAMIN..
ya GHAFFAR
ya AZIZ

ampunkan aku andai ape y aku titipkan ini salah ya ALLAH..tenangkan hatiku ya ALLAH dari kekacauan dan sangka-sangka yang tidak baik

bantulah kami untuk mengenaliMU ya RAHMAN..untuk terus beriman padaMu..bukan pada perkataan ALLAH semata-mata..

Thursday, January 14

BLAJA dan EXAM..knp x msuk pn??

Bismillahirrahmanirrahim...

Baru-baru ni aku baru habis exam (2nd exam for 1st year medic in Leeds)..Alhamdulillah..hati masih tenang..(masih dalam latihan tarbiyahNya, insyaALLAH)..bila ada exam secara formal secara sedar aku dapat rasa kita dilatih. kalau perasan la. ALLAH melatih untuk kita bertawakal selepas berusaha sebolehnya.. melepaskan segalanya untuk diputuskan ALLAH..untuk meredhai segalanya..dan mengenal hakikat bahawa ALLAH sebaik-baik perancang dan MEYAKINI bahwa setiap yang ditentukan itu punya hikmah buat kita hamba, makhluk dan insan yang selalu lupa, hina dan tidak punya apa-apa..



Sebelum ni aku pernah diajar oleh seorang sahabat ttg hakikat bahawa dalam hidup bertuhankan ALLAH yang satu kita kena yakin apa yang akan berlaku adalah dengan perancangan dan perlaksanaan Yang MAHA Esa..dan sekarang aku sedang dilatih untuk memahami hakikat ini (mungkin...)


Keyakinan ttg segalanya berlaku dgn izin ALLAH lahir dr keimanan yg BENAR..
sebagaimana dlm surah AL-IKHLAS


Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih Maha Penyayang.
Katakanlah (Muhammad) dialah ALLAH, yang MAHA Esa
ALLAH tempat meminta segala sesuatu  
(ALLAH) tidak beranak dan tidak diperanakkan
Dan tidak ada sesuatu yang setara denganNYA.

(112: 1-4)

Melalui ayat ini manusia yang membacanya mengakui bahawa ALLAH adalah TEMPAT MEMINTA SEGALA SESUATU..tiada yang dpt memberi nikmat melainkan ALLAH. Walaupun secara zahirnya yang memberikan wang kpd kita adalah manusia..yang memberikan kpd anak-anak adalah ibu bapa..yang memberi markah peperiksaan adalah pensyarah-pensyarah..segalannya hanyalah perantaraan..ALLAH yang telah menentukan segalanya. Kalau difikirkan tiada yang mampu kita lakukan melainkan dengan izin ALLAH yang Maha Esa...


Bagi yang memahami hakikat kehidupan adalah untuk beribadah kepada ALLAH..untuk meraih kasih sayang dan rahmat ALLAH..untuk menjadi antara hamba yang gah pada TUHANnya..kehidupan akan menjadi senang..pasti senang untuk kita memahami bahawa apa yang akan berlaku adalah tidak penting selagi mana kita dapat meraih kasih ALLAH..selagi mana kita dapat meraih keredhaan yang Maha Pengasih..

Cuba fikirkan..org yang memahami hakikat bahawa segala yang berlaku dalam hidup ini adalah ketentuan ALLAH..akankah dia bersedih atas apa yang menimpanya jika ia tidak seperti yang diharapkan..kalau dikaitkan dengan belajar. akankah pelajar yang yakin pada ALLAH sebagai Rabbul 'Alamin bersedih hati sekiranya apa yang dibacanya tidak difahami..seharusnya ia menjadikan pelajar itu lebih berusaha untuk mempelajari ilmu ALLAH itu..kerana keyakinan bahawa segalanya berlaku kerana ALLAH tidak akan membuatkan dia sedih..

"Hati yang mengingati TUHAN pasti berasa tenang.."

Kerana setiap yang dikerjakan itu adalah untuk meraih keredhaan ALLAH..manusia itu pasti yakin bahawa ALLAH mengira usahanya..ALLAH mengira kasihnya pada ALLAH..bukan kerana kejayaannya dalam peperiksaan atau kebolehannya memahami buku akademik..segala kelebihan itu mungkin sebahagian dari rahmat ALLAH agar kita lebih bersyukur dan lebih MENCINTAI-NYA..

wallahua'lam 


 




Friday, January 8

harapanku untuk ke TURKI!

Bismillahirrahmanirrahim...

Sblm meninggalkan bumi Malaysia aku punya harapan untuk menziarah TURKI untuk melihat KOTA Istanbul sbb sblm tu, time2 tengah tunggu result IB, aku ad bace buku pasal SULTAN Muhammad Al-Fateh..sangat teringin masa tu nak pergi TURKI.nak tengok masjib biru AYA SOPHIA..nak tengok tempat yang sejarah dunia cakap ada kapal belayar ATAS DARAT..SUBHANALLAH..kuasa ALLAH..malah kafirun masa tu pun kagum..cuma kesombongan mereka yang menghalang mereka dari menyatakan keimanan kepada ALLAH...SUBHANALLAH..aku nak sangat pergi ke TURKI..nak tengok peninggalan kegemilangan ISLAM walaupun telah dihancurkan oleh munafiqun..tp itu sudah ketentuan ALLAH. kejatuhan itulah yang menjatuhkan tanggungjawab dan menuntut kembali pengorbanan kita, muslim yang mukmin (INSYAALLAH) untuk menyambung kembali usaha RASULULLAH dan para SAHABAT serta manusia-manusia berkat yang telah diangkat oleh ALLAH untuk menaikkan syiar islam (spt SULTAN MUHAMMAD AL FATEH dan SALAHUDDIN AYUBI)...

Aku nak sangat tengok keindahan ISLAM di sana... kecantikannya. semoga aku akan mendapat pengajaran dan semoga peniggalan-peninggalan itu nanti akan menguatkan lagi keimananku padaNYA dan meningkatkan lagi penghayatanku pada AD DIN..SUBHANALLAH...bantulah aku yan ALLAH untuk membina cinta padaMU dan para RASUL kekasihMU..

Sepanjang aku di bumi permaisuri ni, aku banyak belajar dan ditanamkan dengan kepentingan kecintaan kepada ALLAH dan RasulNYA dalam hidup beragama..semuanya berlaku secara sedar atau tidak sedar..dalam perbincangan-perbincangan usrah, perjumpaan dengan sisters, berukhuwah dengan muslimat yang lain..segala-segalanya membuatkan aku sedar kepada kecintaan kepada ALLAH dan Rasul malah inilah yang telah menjadi penguat keimanan para sahabat dan penganut awal agama islam..

KECINTAAN pada ALLAH dan RASUL...MENCINTAI ALLAH dan RASUL malah Sumaiyah, mujahiddah pertama ISLAM, mengimani ALLAH bukanlah kerana tuntutan solat dan puasaNYA ttp kerana cinta pada TUHAN dan RasulNYA..malah sewaktu itu solat tidaklah di syariatkan lagi...

Semoga hakikat ini terus menjadi sebahagian dari FIKRAHku..

YA ALLAH panjangkan lah rezeki ku sehinggan ke TURKI andai itu yang terbaik buatku..


ps: aku tulis ni lepas bace article dlm saifulislam tajuknye 'Soalnya siapa kamu'...huhuhuh..semoga apa yang aku fikirkan ini membantu aku mencapai apa yang aku inginkan dengan keredhaan ALLAH...semoga aku lebih redha kepada ALLAH di masa akan datang..aminn..

Monday, January 4

You came to me

VERSE 1

You came to me in that hour of need
When I was so lost, so lonely
You came to me took my breath away

Showed me the right way, the way to lead

BRIDGE 1

You filled my heart with love
Showed me the light above
Now all I want Is to be with you

You are my One True love
Taught me to never judge
Now all I want Is to be with you

CHORUS (x2)

VERSE 2

You came to me in a time of despair
I called on you, you were there
Without You what would my life mean?
To not know the unseen, the worlds between

BRIDGE 2

For you I’d sacrifice
For you I’d give my life
Anything, just to be with you

I feel so lost at times
By all the hurt and lies
Now all I want Is to be with you

CHORUS (x2)

MIDDLE 8

Showed me right from wrong
Taught me to be strong
Need you more than ever
Ya Rasul ALLAH

You came to me
In that hour of need
Need you more than ever
Ya Rasul ALLAH

BRIDGE 3

You filled my heart with love
Showed me the light above
Now all I want is to be with you

You are my One True love
Taught me to never judge
Now all I want Is to be with you

CHORUS (currently X2)

FINALE
Showed right from wrong
showed me right from wrong http://www.youtube.com/watch?v=z2_2cFityc4