Posts

Showing posts from 2009

kematian..pengajaran buat y hidup

bismillahirrahmanirrahim...

minggu ni, ak mendpt berita ttg kematian ibu kpd seorg senior y ak x kenal tp bercdg utk dtg ke rumahku sambil melawat leeds..malang skali..mungkin juga bukan jodoh kami utk bertemu.senior tu terus pulang ke m'sia slps tahu berita kematian ibunya. ibu kesayangan y merupakan teman berbualnya..malah sahabatnya menceritakan betapa dia akrab dan gemar berbicara dgn ibunya sehinggakan byk wang y dilaburkan utk menelefon rumah di m'sia... subhanallah..tak dpt aku bygkn bagaimana nasibku..bagaimana perasaanku..bagaimana reaksiku..dan bagaimana keyakinanku andai ia berlaku pd diri ak...sedang diri menjelajah dunia melihat keindahan ciptaan ALLAH..insyaALLAH dgn niat mentadabbur alam..tiba2 diri dikejutkan dgn kisah sebegitu..subhanallah betapa ALLAH berkuasa atas setiap jiwa dan betapa ALLAH mengetahui segala sesuatu..dan betapa perancangan ALLAH melebihi perancangan manusia...

ya ALLAH..tatkala mendengar berita itu.ak cuba utk tdk mengendahkannya..mungkin …

damba cintaMu

Tuhanku ampunkanlah segala dosaku
Tuhanku maafkanlah kejahilan hambaMu

Ku sering melanggar laranganMu
Dalam sedar ataupun tidak
Ku sering meninggalkan suruhanMu
Walau sedar aku milikMu

Bilakah diri ini kan kembali
Kepada fitrah sebenar
Pagi ku ingat petang ku alpa
Begitulah silih berganti

Oh Tuhanku Kau pimpinlah diri ini
Yang mendamba cintaMu
Aku lemah aku jahil
Tanpa pimpinan dariMu

Ku sering berjanji depanMu
Sering jua ku memungkiri
Ku pernah menangis keranaMu
Kemudian ketawa semula

Kau Pengasih Kau Penyayang Kau Pengampun
Kepada hamba-hambaMu
Selangkah ku kepadaMu
Seribu langkah Kau pada ku

Tuhan diri ini tidak layak ke syurga Mu
Tapi tidak pula aku sanggup ke neraka Mu

Ku takut kepadaMu
Ku harap jua padaMu
Moga ku kan selamat dunia akhirat
Seperti rasul dan sahabat

lagu: damba cintaMu
penyanyi: raihan

apa erti zuhud???

Pabila berbicara ttg kezuhudan sering kali kita membayangkan sifat para rasul dan para sahabat. Jarang sekali merasakan kepentingan kezuhudan pada hidup kita sebagai manusia muslim. Mungkin kerana persepsi kita yang mewujudkan bayangan kezuhudan yang sangat kompleks dan serius sehinggakan kita merasakan mustahil untuk kita capai. Jadi, kita mencari alasan bahawa kezuhudan yang tinggi tidak sinonim dengan kita pada zaman ini.  Hanya para Nabi SAW dan para sahabat shj yang mampu melakukannya. Akhirnya kita lalai dalam mencintai kezuhudan


Tetapi bukankah sebenarnya kezuhudan itu penting. Kezuhudanlah yang melahirkan cinta pada kematian, kerinduan pada akhirat, keinginan pada syahid; buah kepada penghayatan iman dan syahadah. (Subhanallah..apa aku sebegitu?) Begitulah keajaiban iman dan taqwa yang telah ditonjolkan oleh generasi sebelum ini; generasi zaman nubuwwah dan generasi zaman khulafa' . Malah kecintaan inilah yang melahirkan kesukaan ALLAH dan keredhaan ALLAH pada kita. Ttp ba…

hidup bersama ALLAH

Image
Dari Abu al Abbas, Abdullah bin Abbas ra berkata;
'suatu saat saya berada di belakang Nabi SAW, lalu beliau bersabda;
'wahai ananda, aku akan mengajarkn kepada mu beberapa perkara. Jagalah ALLAH, nescaya dia akan menjagamu. jagalah ALLAH nescaya dia kan selalu berada di hadapanmu. jika kamu meminta, mintalah kepada ALLAH. jika kamu memohon pertolongan pohonlah kepada ALLAH. ketahuilah, sesungguhnya andai kata sekelompok org besatu mendatangkan sesutau manfaat kepadamu, nescaya tidaka akan dapat memberi sedikit pun kecuali apa yang telah ALLAH tetapkan bagimu. dan andaikata mereka bersatu untuk mendatangkan sesuatu yang mencelakakanmu, nescaya mereka tidak akan mencelakakanmu kecuali musibah yang mmg telah ALLAH tetapkan kepadamu.
 pena telah diangkat dan lembaran telah kering.
(HR Tarmidzi, dia berkata 'hadith ini hasan dan sahih')

'jagalah ALLAH nescaya engkau akan mendatangkannya dihadapanmu. kenalilah ALLAH diwaktu senggang. nescaya dia kan mengenalmu di waktu susa…

indahnye hidayah dan kezuhudan yang dilemparkan ALLAH pada hati sa'id amir al jumahy

SA’ID BIN ‘AMIR AL JUMAHY
“Dia telah membeli akhirat dengan dunia, dan mengutamakan keridhaan Allah dan Rasul atas segala-galanya.” (Mu’arrikhin).
SA’ID BIN ‘AMIR AL JUMAHY, termasuk seorang pemuda di antara ribuan orang yang pergi ke Tan’im, di luar kota Makkah. Mereka berbondong-bondong ke sana, dikerahkan para pemimpin Quraisy untuk menyaksikan pelaksanaan hukuman mati terhadap Khubaib bin ‘Ady, yaitu seorang sahabat Nabi yang mereka jatuhi hukuman tanpa alasan.
Dengan semangat muda yang menyala-nyala, Sa’id maju menerobos orang banyak yang berdesak-desakan. Akhirnya dia sampai ke depan, sejajar dengan tempat   duduk orang-orang penting, seperti Abu Sufyan bin Harb, Shafwan bin Umayyah dan lain-lain.
Kaum kafir Quraisy sengaja mempertontonkan tawanan mereka dibelenggu. Sementara para wanita, anak anak dan pemuda, menggiring Khubaib ke lapangan maut. Mereka ingin membalas dendam terhadap Nabi Muhammad saw., serta melampiaskan sakit hati atas ke kalahan mereka dalam perang Badar.
Ketika t…

NISE: a gift for my muslimat friends

Image
LET'S JOIN THE GREAT EVENT FRIENDS..
hopefully there will be lots for us to share and we are indeed working for the best sharing that we can have together with the best entertaiment that we can present to you guys...LET US ALL MAKE THE COMING
NISE A GREAT SUCCESS!


NISE: Islamic Women Ideals- past, present and future

raye di perantauan..

this time is the second eid i hv in leeds..the first was eidul fitri.
unfortunately we have class and quiz (as an introduction to the exam which will be held next week)
so, the class won the day! i attended the lecture and missed the jamaah at the grand mosque..
fortunate enough, we managed to do our own eid prayer at home before going to class...
so, the day of eid started well actually.

in the evening, i attended an open house at my foster mom's place with two other friends. it was wonderfull and enjoyable..the kids. especially my 'siblings'..at made us really missing home..
there was one time when one of us kept eating and asking for cekodok. very malaysian..
and she said that suddenly she feels like wanting to eat this and this and that and......

sometimes people will ask why do we have to kempunan..relax la..
sometimes yeah...reasonable..
but, during raya, to hear that people are missing wanted to eat this, this and that...
i think i know why...


for some people, sometimes even af…

fasting on the day of arafah...

The ninth day of Dhul-Hijjah (the 12th and final month of the Islamic calendar) is the day of 'Arafah. It is the day when pilgrims stand on the plain of 'Arafah to pray. On this day, Muslims all over the world who do not witness the annual hajj should spend the day in fasting, in preparation for the three days festivity following 'Eid ul-Adha (the celebration marking the end of the hajj commemorating the Prophet Ibrâhîm's willingness of sacrifice).
Abû Hafsah, may Allâh be pleased with him, reported that the Prophet, upon whom be peace, said:
"Fasting on the day of 'Arafah absolves the sins for two years: the previous year and the coming year, and fasting on 'ashûra, (the tenth day of Muharram) atones for the sins of previous years."[Reported by all except al-Bukhârî and Tirmidhî]
In another saying the Prophet's wife Hafsah, may Allâh be pleased with her, said:
"Four things the Messenger of Allâh never neglected: Observing fast …

wanita itu..

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan".

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya."

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak- anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ket…

morning and night!

Image
dhawud warnsby ali
 the words very meaningful..touch deep down into the bottom of heart!

Imam Nawawi pada cinta! maka AKU?

Image
semoga jodohku adalah pada hamba yang mencintai TUHANnya, 
subur pada hati yang mendambakan kesucian cinta ILAHI,
semoga jodohku juga dari hamba yang merindui PENCIPTAnya,
agar hatiku terus terpaut pada CINTA TUHAN tanpa henti.

ameen 

ALLAH knows..

When you feel all alone in this world
And there's nobody to count your tears
Just remember, no matter where you are
Allah knows
Allah knows

When you carrying a monster load
And you wonder how far you can go
With every step on that road that you take
Allah knows
Allah knows

CHORUS
No matter what, inside or out
There's one thing of which there's no doubt
Allah knows
Allah knows
And whatever lies in the heavens and the earth
Every star in this whole universe
Allah knows
Allah knows

When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon, shout it to everyone
Allah knows
Allah knows

When you gaze with love in your eyes
Catch a glimpse of paradise
And you see your child take the first breath of life
Allah knows
Allah knows

CHORUS

When you lose someone close to your heart
See your whole world fall apart
And you try to go on but it seems so hard
Allah knows
Allah knows

You see we all have a path to choose

rindu pd kasih ALLAH..rindu pd Rasulullah..

Image
bismillahirrahmanirrahim...
today i had a patient visit somewhere in leeds...it was tiring and it took all of my day..

bila balik rumah rase best sgt..mandi.segar sgt...pastu solat. walaupun lambat sket solatnye...
tibe2 rase rindu pd ALLAH..pd kekasihNya Rasulullah..subhanallah...tenangnye baring dekat tikar semayang tu...

seketul hati..

Seorang wanita yang dermawan telah menghadiahkan seekor kambing kepada Loqman al-Hakim dan berpesan;


"Sembelihlah kambing ini dan berikan saya bahagian yang terburuk daripadanya untuk saya makan."
Setelah kambing itu disembelih, Loqman mengirimkan kepada wanita tersebut hati dan lidah kambing itu. Beberapa hari kemudian, wanita itu sekali lagi menghadiahkan seekor kambing dan berpesan agar dikirimkan sebahagian daripada kambing tersebut kepadanya.

Namun pada kali yang kedua ini, bukan lagi bahagian terburuk yang diminta oleh wanita itu, tetapi dia meminta bahagian yang terbaikdaripada kambing itu untuk dikirimkan kepadanya. Setelah kambing itu disembelih, Loqman tetap mengirim hati dan lidahjuga kepada wanita itu.


"Mengapakah tuan mengirimkan kepada saya lidah dan hati ketika saya meminta bahagian yang terburuk? dan mengapakah lidah dan hati juga dikirimkan ketika saya memesankan bahagian yang terbaik daripadanya?"

Tanya wanita tersebut kepada Loqman. Loqman me…

subhanallah...

otak tgh binggung..xtau knp..
hmmmm..mungkin sbb da lwt mlm...ya ALLAH bangkit kn la ak dengan kesegaran dan rahmat dr Mu smoga hari ku esok hari lebih baik dr hari ini...

langit di bumi org pn ad bintang..

Image
bismillahirrahmanirrahim...
harini pg city..mula2 plan nk g student union je keluarkn duit utk bayar sewa rumah..alik2 sambil jalan, hati ye2 je suh pg city..kaki pn ape lg la...jln la pg city..otak nta la..stuju je...

alhamdulillah...jln tu bkn la membazir masa semata..plan nk beli bju sbb bju y ad tu bju senior punye je..ye wakaf je kt kite..so mcm da lusuh sket...alhamdulillah dapt la beli y baru...

hmmm..pastu td pg uma senior..ad mask2 n makn2...blaja buat sushi...best!!!
best sgt..
mnarik=)mase buat tu tringat la kat rumah..ooo malaysiaku..
subhanallah.mmg mencabar kot dtg cni..insyaALLAH smoga ALLAH mmberkati usaha dan jalan ni..
btw, time ingat rumah tu...
terniat la..balik nt nk msak utk adk2 skali n nk ajar best friend ku skali..
tunggu sy balik ye..

ameenn..=)

bacalah denga nama TUHANmu..

Image

blessed time...keberkatan waktu..

Bismillahhirrahmannirrahim...
dengan nama ALLAH smoga waktu-waktuku diberkati...

Ameen..

thinking of my family...

i has been 2 months...i have been here for about 2 months..leaving with people that i did not really befriend with before...everybody has a kind heart but still i miss my family and my best friend..subhanallah..oooo ALLAH love me alwyas and my family as well=0

miracle of life =)

Image
credit to a friend: edited and posted without his permission
the beauty behind this picture means a lot to me and hopefully you too..

my first start

bismillahhirrahmanirrahim...

this is my first pace in blogging..hopefully that it would be a blessful effort and beneficial not only to me but also to any body who will be reading this..