Kerana aku belum mampu beriman sendirian

Nusaiba sudah tak seperti dulu..
Dulunya ada manusia yang akan mengingatkan aku tika imanku lemah,
Langkah dakwahku tersekat,
Masih menanti untuk subuh bersama,
Atau sekurangnya aku kejutkan dia;
Bila dia pergi,
Kini subuhku sendiri;
Aku tidak betah,
Pedih! Menginginkan manis subuh berjemaah itu untuk kembali,
Itulah dia nikmat yang mungkin tiada aku hargai saat dia senantiasa disisi;

Saat pulang di sisi yang menanti;
Aku... Ibadatnya masih sendiri;
Tazkirahnya perlu di cari-cari~
Tidak seperti tika bersama mereka yang ingin mengoreksi diri,
Ah! Aku tak betah lagi;
Apa usaha dakwahku tiada seni?
Atau istighfarku yang belum cukup menjemput rahmat Ilahi? 
Atau mungkin jahiliyyah dosaku masih menutup pintu kasih Ilahi? 
Pedih~ 
Tiadakan daya aku menanti..
Oh Tuhan! Kembalikan aku pada iman.
Kekalkan aku dalam ketenangan.
Agar hatiku senantiasa kesegaran;
Hidup
Celik
Kedahagaan mencari keredhaan
Perbekalan sepanjang perjalanan
Menanti saat pulang
Bertemumu selepas kematiaan

Ia Tuhan! 
Aku masih ingat tentang pertemuan itu~
Maka kuatkan aku hingga kita bertemu.

Comments

Popular posts from this blog

Pahit bak hempedu..

Ama Zilna

Reminder and Reflection: Tarbiyah bukan GHAYAH!