saya tak tahu

saya tak tahu kalau saya buat salah lagi
saya sudah cuba sayang semua
tanpa mengira dia adalah siapa
adik-beradik
teman 
sahabat 
atau semata yang baru dijumpai
semua adalah saudara saya 

Rasulullah kata
tidak sempurna iman seseorang sehingga dia menyayangi saudaranya sebagaimana dia menyayangi dirinya sendiri

jadi demi menyahut kata-kata Baginda
saya cuba 
cuba menyayangi semua

cuma saya tak nafikan ada masa saya menangkan nafsu dan amarah saya
saya tak ingin mengalah dalam memaafkan kesalahannya yang lain 
tapi itu dulu
dan mungkin ketika-ketika tertentu
tapi bersama masa yang berlalu 
saya cuba memaafkan 
cuma mungkin tidak melupai
tapi saya cuba memaafkan 

apakah saya telah melukai yang lain dengan kata-kata ego saya?
entah, saya tak tahu
atau sikap saya
mana-mana saja
entah, saya tak tahu

andai benar, 
maafkan saya
huh, malukan?
mohon maaf pada insan lain sedang diri sendiri keras dan sombong dalam memaafkan yang lain dengan tulus
melayani ego dan amarah dahulu sebelum memaafkan 
ya, saya sedar sudah akan khilaf itu
saya akan cuba lagi

maafkan saya

saya tak tahu 
andai sikap saya sebenarnya menimbulkan rasa tidak puas hati pada insan lain 
saya tak tahu 
andai sikap saya menimbulkan rasa tidak selesa dalam diri orang lain 
kerana kadang-kadang itu petanda yang saya terima dari mereka di sekeliling saya 

andai tidak selesa maafkan saya
andai tidak suka akan sikap saya maafkan saya
tapi ini adalah saya
sudah lebih 20 tahun membesar begini 
maka mungkin akan ambil masa untuk berubah
andai perlu berubah
sabarlah 

tapi, bukan semua akan saya ubah
kerana saya adalah saya dengan sikap saya
selagi mana ia tidak salah pada neraca Ilahi, 
benarkan saya bersikap dengan sikap itu
saya mohon pengertian insan lain 
tapi andai ada sikap yang tidak saya ubah tetapi menjauhkan saya dari redhaNya
tegurlah saya kerana mungkin saya tidak perasan 
kerana saya insan biasa
dan saya tak tahu

saya tak tahu 
dan hakikatnya
memang bukan semuanya saya tahu
akhir sekali saya sedar
manusia memang tahunya sedikit
kerana itulah kita dipesan dan dianjurkan untuk nasihat menasihati

untuk yang memberi nasihat 
syabas kerana menghidupkan keindahan Islam dan seruan Ilahi
syabas demi redhaNya
tapi andai nasihatmu tidak diendahkan 
sabarlah 
kerana manusia tetap manusia
dan usahamu dan ikhtiarmu hanyalah semata-mata usaha dan ikhtiar
perubahanku bukan pada tanganmu
nasihatmu hanya untuk kamu meraih redhaNya dan sebagai bukti engkau jua menghidupkan tuntutan hadis Ar-Rasul tadi 

syabas

saya tak tahu 
maafkan saya andai saya silap
sukar mencari redha manusia
sukar juga mencari redha ALLAH
tapi redha ALLAH yang menjamin ke Syurga 


maafkan khilaf saya andai ada
kerana
saya tak tahu

ps: saya ni memang banyak fikirnya
time heals


Comments

  1. enol nggak salah apa-apa kok :D

    ReplyDelete
  2. enol u can call me if u need someone to talk to ok? moga Allah permudahkan semuanya. sabar ye. masa2 ini memang masa2 Allah uji kita, mampu kah kita utk terus tanpa putus asa dengan rahmatNya. insyaAllah time heals.

    luvss
    akak

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pahit bak hempedu..

Ama Zilna

Reminder and Reflection: Tarbiyah bukan GHAYAH!