Monday, April 4

kisah dua sahabat dan pokok

2 sahabat ni sejak dua menjak ni selalu gaduh.


baru-baru ni baru juga gaduh sebab si A ni marah si B. (walau padahal tak de la severe pun marahnya, cuma si B terasa..) 


ni nak share cerita perbualan dua sahabat ni. semoga jadi pengajaran buat sahabat-sahabat yang lain. 

A: life has been so challenging this time around
hahahaha
(sometimes i forgot to view it as challenging....)
sampai kadang2 saya rase it is stressfull
optimism hilang dengan acute
xtau la
mutabaah amal dan iman xcukup lagi
tahu x iman y benar tu ALLAH kate mcm ape?

B: ntah 

A: tgk surah ibrahim
ayat 24-25
ALLAH kate mcm pokok
iman saya xmcm pokok y ALLAH ckp tu
sbb tu buah dia masam
rendang dia x dpat jd teduhan utk orang
hahaha
kan kita belajar kalau pokok tu
makin luas akar dia menjalar dalam tanah tu
makin luas dahan dia menjulang kt langit kan?
so makin banyak la kawsan bumi y dia teduhkan kan?
tapi iman saya belum mcm tu lg
ciput je y jd teduhan
cukup utk teduhkan diri sendiri je
buah pulak masam
sampaikan org sekeliling
yang singgah dan makan rasa pahit
huhuhuh
kurangnya saya dalam akhlak saya
kan awak sayang...
maaf la sebb dpt kawan macam saya
saya da cuba nak baiki diri saya
tapi makin saya cuba makin susah
saya tunggu bila ALLAH nak mudahkan
atau sebenarnya ni jalan yang akan bantu saya membesar jadi pokok yang hebat tu
ntah la
saya konfius
cuma kadang-kadang saya harap mereka y singgah sekitar saya akan tolong kutis cabang yang rosak kat pokok saya supaya bole tumbuh dahan baru yang cantik
tapi sayang bukan semua orang sudi nak kutis cabang yang buruk tu
huhuhu
tapi ramai juga yang dari jauh tengok dan banding-bandingkan rupa pokok saya dengan pokok yang lain
akhirnya yang buruk tetap kat situ
malah yang menengok tu tak sudi dah nak berteduh dekat dengan pokok tu
ALLAHuakbar
bilalah pokok saya nak besar dengan sihat
:)
huhuhu
nanti awak  tolong kutis dahan buruk ye bila awak singgah kat pokok saya ye
kalau nampak ada cacing lagi la kena buang
tau..

B: aik,mn blh,cacing tu suburkn tanah

A: jangan jadi orang yang rasa buah yang pahit tu dan telan pahit tu pastu xnak datang da
pastu benci pokok saya sampai xnak singgah da
pokok saya muda lagi
dia nak orang tolong jaga juga
lagi ramai jaga lagi cepat tumbuh
huhuhuhu
bye awak 
buat lawak pulak
buuuu

B: aaaaaaaa
sgguh sastera ayt awak

A: da lame saya x mnulis :)

B: saya nk buat ayt sastera gk la

A: nak nanges

B:pokok sy pn br nk tumbuh
kejap layu
kejap segar

A: aik...jgn la wat lg kronik dr sy

B: bl segar dan mintk disirami
xde org yg nk siram
yg dtg siram hanya beberapa org jek

A:pandai

B: tp baja yg sy mintk,xde sape pn sudi nk bg

A: baru je nak ckp y tu

B: mgkin org tu nmpk pokok sy xde harapan untk tumbuh,so bg dia,xpe la if saya tidak dilayani
mgkin sy blh diganti dgn bnda yg br
sedey bl org xbelai kite
wlupn jarang berborak or bersua muke
tp pengalaman pertama bersama still segar kt hati
tp bl beberapa kali permintaan xdilayani
mula la pokok sy jd layu balik
kdg2 da mencecah bumi
tp ntah la dr mn dtgnye kekuatan
sbb tu sy sgt ingin nk th
ada ke bisikan kebaikkn
supaya sy blh lwan bisikn kejahatan
ehm,skrg pn hanya beberapa jek yg sudi nk menemani
hahahaha
tu jek la adk blh buat
xde idea da
ok2
smbg balik
jika diibaratkn cacing itu sebagai musuh
mg sgt byk sy dikelilingi oleh golongan cacing
tp kdg2 cacing tu buat saya hepi sbb dia gemburkn tanah disekeliling sy
tp bl tanah sy gembur
sy mula hilang arah
kembali la sy dlm keadaan gelap
seperti layunye daun tanpa kehadiran matahari
sgt terseksa bl xde matahari
gelap jek suasana
bisikn jahat pn mula la menyusup masuk
cacing2 td mn la th ada bisikn jahat nk kacau sy
yg dorg th,dorg nk amik kesempatan pada ms yg sm dorg rs dorg da bg kebaikkn pada saya dgn menggemburkn tanah sekeliling sy
tp dorg xth
sy still kecik lg
sy xperlukn tanah yg gembur
sy lebih memerlukn matahari air dan baja
tp,bukan la nk slhkn si cacing
mg ada functionnye disitu
tp sy penah msuk sekolah
apa yg tumbuhan perlukn untk hidup??
tanah,air dan matahari
cacing xth apa yg si pokok kecil seperti sy perlukn
yg mereka th,mereka hanya nk bermain,dan bersuka ria disekitar sy
blh la gk kdg2 si cacing menumpang teduh
tp si cacing itu cukup kecik
berbanding dgn manusia
so bygkn la pokok sy dan pokok yg lain
sy hanya blh meneduhkn si cacing,yg lain blh meneduhkn manusia
kdg2 si pokok kecil gembira sbb dpt teduhkn si cacing
tp dia rs xhepi gk sbb kdg2 cacing gigit daun dia
or berak kt tepi dia


pengajarannya: 

semua manusia buat / akan buat salah. semua ada salahnya. saling la tegur menegur dan berkasih sayanglah deminya. yakinlah pada sahabatmu. dan benarkanlah niatmu dalam bersahabat. ingatlah dan impikanlah pertemuan indah di syurga kelak sebagai sahabat juga kembali. 

semoga kita bersama tidak tergolong dalam golongan orang yang rugi dan saling bermusuhan di akhirat kelak sedang kita di dunia kelihatannya sangat rapat dan dekat . 


Apakah mereka hanya menunggu sahaja kedatangan hari kiamat yang datang kepada mereka secara mendadak, sedang mereka tidak menyedari? 

Teman-teman karib pada hari itu saling bermusuhan satu sama lain, kecuali mereka yang bertaqwa. 

(Az-Zukhruf 43:66-67)

No comments:

Post a Comment