Monday, November 22

virus ukhuwah

rumah tengah kena landa attack virus ukhuwah kah? wuwu..takoootnye...

xpe2 exam dulu...everybody seems ok except that something is not ok.. hehehe..

hope things will be normal again :)

i think it is just that everyone needs time..

insyaALLAH

juz a quick sharing and reminder :)
_________________________________


Virus ukhuwah fillah

Kawan-kawan pernah dengar tak istilah ini? Hmm virus H1N1 itu biasalah dengarkan. Apakah sifat virus? Hmm sifat ke sikap. Ha?! Habit/tobiat virus.

Habit virus yang paling biasa: tersebar dengan cepat apabila suasana dan tempat itu sangat sesuai untuk pembiakannya..

Habit seterusnya, ia akan hilang dan berdiam diri jika terasa iklim dan perumah itu sudah tidak lagi sesuai untuk tujuan pembiakannya. Tetapi AWAS. Ia akan kembali membiak apabila keadaan perumah kembali OPTIMUM untuk replikasinya.

Kawan-kawan fahamkan maksud penggunaan perkataan optimum dan replikasi yang penulis gunakan??

Dalam perjuangan kita berbuat amal kebaikan, bukan mudah untuk kita mencapai tahap ikhlas. Lafaz “Aku ikhlas” bukanlah penunjuk keikhlasan yang ada di hati. Hanya Allah yang tahu ikhlas atau tidak. Kadang-kadang, diri kita sendiri pun boleh menilai sejauh mana kasih kita pada tuhan itu mendorong kita melakukan amal baik tersebut.

Amal baik kita boleh dirosakkan dengan pelbagai jenis penyakit hati yang bersarang dalam diri. Jika tidak di ubati.. rosaklah segala amal baik kita. Menjadilah ia debu yang beterbangan. He. Takut tak? Sungguh seram kan. Lebih seram dari tengok cerita hantu kan..

Begitulah juga dengan ukhuwah fillah. Persahabatan kerana Allah. Ia bukan sesuatu yang murah untuk dimiliki sesiapa sahaja. Tapi ia adalah hadiah Allah buat orang-orang baik. Hadiah Allah buat orang-orang yang memiliki cinta pada Allah. Jika kita tidak menyintai Allah, masakan Allah akan beri cinta orang-orang yang menyintai-Nya. Kan-kan??

Mutiara Jannah

No comments:

Post a Comment