Wednesday, November 3

Perniagaan MASA PANJANG!


Tidak semestinya projek “amar ma’ruf nahi munkar” itu perlu terwujud hanya pada ketika kita melihat kemungkaran berlaku di hadapan mata kita. Apabila kita melihat sahabat kita tersungkur, baru ada perasaan hendak mengajaknya kepada kebaikan. Bukanlah pada masa itu baru kita nak ajak pergi minum, pergi slow talk, bagi tazkirah dan sebagainya.
Hakikatnya, memberikan kebaikan kepada orang sekeliling adalah satu elemen ‘jambatan hati’ yang amat penting. Memberikan kebaikan semenjak awal. Rapat dan meraikan. Berhubungan baik dan menunjukkan kemesraan. Ziarah dan sentiasa berusaha menghulurkan bantuan. Pada masa yang sama, kita menjalankan proses ta’aruf dan berusaha untuk mendalami peribadi.
Dalam pada masa yang sama, menunjukkan qudwah hasanah juga adalah salah satu ‘jambatan hati’ pada hakikatnya. Segala kebaikan yang kita usaha pancarkan, semua itu hakikatnya menyumbang kepada pembinaan ‘jambatan hati’ antara kita dan manusia di sekeliling kita.
Walaupun perkara ini nampak ’slow’, tetapi kesannya adalah sangat menyengat. Memang nampak sukar memberikan kebaikan tanpa apa-apa sebab khusus melainkan kerana Allah SWT semata-mata. Tetapi inilah dia ‘perniagaan’ jangka panjang kita.
Hubungan yang terbina itu akan membuatkan kita lebih erat, dan dia akan lebih mudah hendak mendengar pendapat kita.
Maka kita terus-terusan memberikan kebaikan, membina jambatan hati, antara hati kita dan hati-hati mereka.
****



Ketahuilah bahawa, hidayah itu adalah milik Allah. Kadang-kadang kita lupa akan hakikat ini, lantas hanya bermati-matian dalam hal fizikal, tanpa bermati-matian juga mendoakannya secara khusus dalam angkatan tangan kita. Siapakah yang istiqomah dalam mendoakan orang yang ingin diajaknya kepada kebaikan?
Dan ketahuilah bahawa, cermin yang hitam takkan mampu memantulkan cahaya.
****
yang daripada hati itu akan terus sampai ke hati juga.

No comments:

Post a Comment