tajuk dan pesanan yang...

Kepatuhan angin kepada Sulaiman b Daud




sila buka mashaf AlQuran kamu..dan lihat susunan dua ayat di bawah ini:

"And to Solomon [We subjected] the wind, blowing forcefully, proceeding by his command toward the land which We had blessed. And We are ever, of all things, Knowing."
[Al-Anbiya', 21:81]

"So We subjected to him the wind blowing by his command, gently, wherever he directed"
[As-Sad, 38:36]

Hebatkan Nabi Sulaiman..?
Nabi Sulaiman dpt kendalikan angin mengikut perintahnya.jika Nabi Sulaiman nak angkat barang2 yg byk,Allah perintahkan angin utk patuh kpd perintah Nabi Sulaiman.

Dalam suatu riwayat,Nabi Sulaiman menjemput rakyat Baginda makan di satu majlis keramaian. Antara tetamu pada hari tersebut ada malaikat Izrail,tp Izrail tak makan. Dia hanya duduk memerhati ke arah seorang tetamu Nabi Sulaiman yg sedang makan.direnung tetamu tersebut sehingga dia tidak lalu makan,lalu pergi berjumpa Nabi Sulaiman.
"Siapakah orang itu,Sulaiman?"dia bertanya.
Nabi Sulaiman lantas menjawab,"Itulah malaikat Izrail."
Tetamu itu bertanya lagi,"Adakah ajalku sudah tiba?"
"Andai dia merenungmu,maka jawapannya ya,"jawab Nabi Sulaiman.

Maka,tetamu tersebut meminta Nabi Sulaiman mendoakannya supaya dibawa angin ke India,yg mana pada masa itu mereka berada di Palestin.Maka,dgn kelebihan yg Allah kurniakan kepada Baginda Nabi Sulaiman alaihissalam memrintahkan angin membawa tetamu itu ke India.Akan tetapi,semasa ketibaannya malaikat Izrail sudah pun menunggu.Saat itu,barulah Izrail faham mengapa dia diperintahkan Allah utk mencabut nyawa tetamu tersebut di India sedangkan tetamu itu sebenarnya di Palestin.

sweet note: ajal tiba tidak akan cepat atau terlambat.walau dipindah jauh beribu batu,Izrail taat menanti menjalankan perintah Allah.


Comments

Popular posts from this blog

Pahit bak hempedu..

Aku lebih Pengasih kepada hamba-hambaKu, daripada kasih sayang ibu terhadap anaknya

Ama Zilna