aduhai dia juga manusia

bismillah

seorang sahabatku pernah mengungkitkan
sahabatnya bersahabat dengannya
kerana ingin mengubahnya
menjadikan dia lebih baik
alim kata orang biasa-biasa
dan dia akhirnya membenci hakikat persahabatan yang dibina

salahkan kawan anda dia bersahabat denganmu kerana itu?
aduhai
tapi aku tahu dia cinta padamu sebagai seorang sahabat
cuma aku tidak tahu sejauh mana
setegar mana
engkau juga tidakkan tahu
malah dia juga mungkin tidak tahu
hanya ALLAH yang tahu

aduhai
kenapakah kerana racun itu
goyah kasihmu padanya
kenapakah kerana hasutan yang lain
engkau membina bencimu padanya

salah akukah kerana tidak membantu
meleraikan di kala ia masih baru
aduhai
aku tidak tahu

tapi,
pesanku buat yang terlibat
redakanlah perasaan dia
janganlah ditambah kebencian itu
sesungguhnya kamu merosakkan sebuah ukhuwah
ukhuwah yang dibina pada jalannya
aku tidak tahu sejauh mana dia 'kan bertahan
kerana dia juga manusia
manusia yang baru berjinak dengan dakwah
hakikatnya dia masih baru
walaupun hasutan-hasutan itu mengatakan bahawa dia hanya berpura
ketahuilah aku tahu benar ada sayangnya buatmu
dan dia sedang mencari dirinya
membina kecintaan pada Tuhannya
justeru membina kecintaan pada makhluk Tuhan dengan bimbingan Yang Esa

wahai sahabat semua
sedarlah di kala engkau meragui sahabatmu
sedarlah
dia juga manusia

aku terluka kerana engkau terluka
dan engkau terluka
dia juga terluka

semoga ALLAH mengikat hati-hati kita
dengan syahadah yang benar
sekukuh-kukuhnya

ingat ya..
buat siapa-siapa jangan cuba menjadi virus ukhuwah
sedar atau tidak
ia melukakan

aku terluka..

Comments

Popular posts from this blog

Pahit bak hempedu..

Ama Zilna

Reminder and Reflection: Tarbiyah bukan GHAYAH!