andai aku seperti KhalilNya

berhala kini ada di mana-mana
menghiasi jagat bumi sepenuh-penuhnya
sehingga hati yang cintakan Tuhannya menangis
untuk setiap inci dunia yang dipanah mata
meluat
pedih membakar
marah
ya! hati ini marah

aku benci pada berhala-berhala itu
mungkin sepertinya perasaan si Nabi ALLAH 
Ibrahim Khalilullah tatkala kaumnya puas memnyembah pengantara

tapi berhala-berhala yang aku lihat kini, aku rasa lebih pedih dan menyayat hati
kerana ia tidak mampu dipecahkan dan dimusnahkan sebagaimana Ibrahim telah lakukan
ia terlalu kuat 
kuat bukan pada fizikal 
tapi pada hinggapannya di hati mereka

alangkah puasnya hatiku 
andai aku seperti Khalilullah
ingin sekali aku hancurkan segala berhala-berhala itu 
pergi
jauh
hilang dari pandangan mata
hilang dari mengenggam hati
syuh!
menjauh

lucu sekali 
kerana sedikitnya juga ada di hatiku
dan hati
menangislah

menangisla untuk itu

Comments

Popular posts from this blog

Pahit bak hempedu..

Reminder and Reflection: Tarbiyah bukan GHAYAH!